2.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: napakkaa nappulaliigaa – Ford Kuga Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olkoon uudistettu ja vain pikkudieselillä: Ford Kuga on yhä riemastuttava ajettava. Hyvää: ohjaus, ajettavuus. Huonoa: edelleen tottumista vaativat katkaisimet. Kasvojenkohennuksen kokenut Ford Kuga erottuu vanhaan verrattaessa selvästi. Sininen ovaalimerkki on istutettu suurempaan maskiin, ja valot ovat saaneet uuden ulkonäön. Takalamputkin ovat sirommat, ja takaluukun ulkopinnan poimut eri paikoissa. Facelift toi myös varustepäivityksiä. Pysäköintiavustimen toimintaa on hiottu, ja peruutustutkaan lisättiin risteävän liikenteen varoitus. Automaattinen hätäjarrutus toimii nyt 50 km/h nopeuteen asti aiemman 30 km/h sijaan. Mukautuvat ajovalot ovat ensi kertaa listalla. Uusina varustetasoina mukaan tulivat sporttinen ST-Line sekä ylellinen Vignale. Etenkin ensin mainittu sopinee juuri tähän malliin hyvin, onhan Kuga osoittautunut luokassaan jopa urheilulliseksi ajettavaksi, vaikka puhdas katumaasturi onkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikku purukumia Me keskitimme kuitenkin huomion malliston alapäässä olevaan uuteen tuttavuuteen eli 1,5-litraiseen dieselmoottoriin, joka on tarjolla vain etuvedon kumppanina. Pikkudiesel vie Kugaa yllättävän joustavasti, kunhan on päästy vähän hengettömästä tyhjäkäynnin tuntumasta eroon. Onneksi moottorin tuenta on tukeva, joten edes äärikeino eli ykkösen pudottaminen pesään kadunkulmassa ei saa aikaan kengurubensiini-ilmiötä. Käyntiäänikään ei muutu missään vaiheessa rumaksi. Vauhdin myötä moottori hyväksyy pykälän kuin pykälän, ja hyvin sijoitettu vaihdekeppi liikkuu tarvittaessa sutjakasti. Sen sijaan kytkinpolkimen liike on turhankin pitkä. Tämän pystyy toki välttämään automaattivaihteistolla, joka on myynnissä tämän moottorin jatkeeksi reilun 2 500 euron lisähintaan. Katkaisimien konstikkuutta Sisällä on keskitytty nappuloihin. Ne ovat entistä suoraviivaisemmat niin ohjauspyörässä, automaatti-ilmastoinnissa kuin kosketusnäytön edessä olevalla tasolla. Seisontajarrukin on saanut oman nappulansa vanhan perinnevivun sijaan. Myös näytön käyttöliittymää sekä ääniohjaustoimintoja on hiottu. Aivan puhtailla papereilla ei Kuga silti vieläkään selviä. Kosketusnäyttö on hieman kaukana kuljettajasta, ainakin jos suharilla on pituutta yli 190 senttiä. Ratissa olevat vakionopeudensäätimen namiskat puolestaan vaativat edelleen keskittymistä. Olisimme toivoneet myös numeronäyttöisen nopeusmittarin lisäämistä Kugaan. Ehkä sitten seuraavassa sukupolvessa, johon mennessä kojelaudan käyttöliittymä on varmaankin pistetty täysin uusiksi: nyt se henkii päivityksestä huolimatta tietynlaista vanhanaikaisuutta. Aistikasta ajamista Ajoasento on Edge-isoveljen tapaan ylväs mutta mukava. Laakea istuin asettuu hienosti pehmeän ja jämäkän välimaastoon. Suuren tuulilasin läpi näkee laajalti eteenpäin, mutta A-pilarien ja sivupeilien taakse jää suuret etuviistokatveet. Ohjaustuntumalle ei onneksi ole tehty muutoksia: se on huippuluokkaa, kuten ajettavuus muutenkin. Vastineeksi jousituksen pintakovuus vaikuttaisi olevan tallella, sillä aiemmin havaitsemaamme pientä nypytystä tuntuu faceliftin jälkeenkin. Kugan muut hyvät ominaisuudet, tärkeimpänä käytännölliset tilat, ovat ennallaan. Kaiken kaikkiaan tämä auto kuuluu niiden konstailemattomien kulkupelien joukkoon, joiden kanssa tulisi toimeen vaikka joka ikinen päivä. Ei mikään itsestäänselvyys. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.ford.fi/kuga Ford Kuga 1.5 TDCi 120 hv FWD Titanium Hinta alkaen 32 920 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 585 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3600 r/min Vääntö 030 Nm (5100–2000 r/min) Vääntö 030 Nm (5100–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,7 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4531 mm, leveys 1838 mm, korkeus 1703 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km TAI 2 vuotta / ei km-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku