8.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA erottuu enemmän edukseen Katsatustilaston luokassaan kolme menestyneintä olivat Volkswagen T-Roc, Audi Q2 ja Mercedes-Benz GLA. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimaisempi ulkoasu tuo ryhtiä Mercedes-Benz GLA:han. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, sulavampi voimalinja. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, vanhentuva sisusta. Mallipäivitys tuo Mercedes-Benz GLA -katumaasturin ulkoasuun ryhtiä. Suurimmat ulkoasumuutokset löytyvät keulasta, jota koristaa uusittu etupuskuri suurine sumuvaloineen. Yhdenmukaisuutta muuhun Mercedes-Benzin maasturimallistoon saadaan uudesta maskista, joka muistuttaa lippulaiva GLS:ää. Nyt GLA erottuu selkeämmin omaksi mallikseen Mercedes-Benzin kompaktimallistossa, johon kuuluvat myös tila-auto B-sarja, menevänä sedanina ja Shooting Brake -farmarina myytävä CLA sekä suomalaisten ylpeydenaiheeksi noussut A-sarja. Kompaktimallit vastaavat nykyisin peräti kolmannesta Mercedes-Benzin reilusta kahden miljoonan auton vuotuisesta myynnistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteiset hyveet Myyntilukujen varjossa GLA on jäänyt Suomessa aiemmin muiden pikkumersujen varjoon. Vastaavasti erottuvat CLA-mallit ovat viime vuosina lähestyneet myyntimäärissä malliston kulmakivenä pidettyä A-sarjaa. Tulevaisuus näyttää, piristääkö erottuvampi ulkonäkö myös GLA:n myyntiä. Ominaisuuksiltaan GLA jakaa kompaktiperheen hyveet. Auto istuu hienosti käteen, kiitos tarkan ja luonnollisen ohjauksen sekä mainiosti toimivan alustan. Iskunvaimennus toimii erinomaisesti, renkaat säilyttävät otteen tienpintaan eikä koriin kantaudu turhia tärinöitä. Elämäntapamaasturin mukavuusaluetta onkin urheilullisesti ajettu mutkatie. Suomeen saapuvat GLA-mallit vakiovarustellaan 30 millimetriä kuvien autoa korkeammalla Offroad Comfort -alustalla. Moottori tutustui aiemmin auton kykyihin metsäradalla. Korkeamman maavaran ansiosta GLA näyttää uskottavammalta, ja istumakorkeus vastaa enemmän autoluokan odotuksia. Auton saa myös matalla perusalustalla ilman lisähintaa. Vanhahtava sisusta Mallipäivityksen tekniset uudistukset ovat maltillisia. Kaksoisksenon-ajovalot ovat vaihtuneet leditekniikkaan ja lisävarustelistalta voi nyt poimia 360-asteen pysäköintikameran. Uusista verhoilumateriaaleista huolimatta sisätilat muistuttavat vahvasti muita kompaktiluokan autoja. Yleisilme on peruslaadukas, mutta ikä alkaa näkyä. Erityisesti kankeasti toimiva tietoviihdejärjestelmä ja keskikonsoli puhelimen numeronäppäimistöineen olisivat kaivanneet rankempaa uudistusta. GLA tarjoaa kokoluokka huomioiden toimivat tilat neljälle, mutta paksujen pilareiden ja lähelle kaartuvan katon myötä tunnelma on varsin bunkkerimainen. Takanäkyvyys on jo oikeasti hyvin rajallinen. Tekniikkapuolen uudistukset ovat maltillisia. Malliston hinnat alkavat yhä 122 hevosvoimaisesta manuaalivaihteisesta GLA 180 -mallista, joka maksaa 38 212 euroa. Nelivetoista bensiinimallia etsiviä ilahduttaa uusi 184 hevosvoimainen GLA 220 4Matic, jonka saa 52 663 eurosta alkaen. Aiemmin nelivetoa tarjoiltiin bensiinin kera vain 211 ja 381 hevosvoimaisten GLA 250 ja Mercedes-AMG GLA 45:n kanssa. Vaikka moottorivalikoimassa ei ole suuria muutoksia, on vuosien varrella tapahtunut tasaista kehitystä. Erityisesti seitsenpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on nykyisin paljon sulavampaa kuin vuosia sitten. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic A Premium Business Hinta alkaen 52 417 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 130 kW (177 hv), 3600–3800 r/min Vääntö 350 Nm (1400–3400 r/min) Vääntö 350 Nm (1400–3400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4424 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2699 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?