Koeajo: Mercedes-Benz E 220d All-Terrain – kolme senttiä lisää

Mercedes-Benz E 220d All-Terrain on kompromissi ison farmarin ja maasturin välillä. Hyvää: tilat, ajettavuus, neliveto, vaihteisto, viimeistely, turvavarusteet. Huonoa: ei bensiinimoottoreita, lisävarusteiden hinta

Ajoneuvot | Koeajo | 19.12.2016

Etkö osaa päättää? Kaupunkimaasturiin vaihtaminen olisi trendikästä, vaikka perinteinen farmariauto riittäisi hyvin tiloiltaan ja olisi mukavampi maantiellä. Maastoonkaan ei ole oikein asiaa, mutta korkeampaan autoon olisi helpompi astua sisään.

Valintaongelmaan on tarjolla uusi ratkaisu, Mercedes-Benz E 220d All-Terrain. Äijämäisillä levikkeillä varustettu ja korotettu nelivetofarmari ei toki ole aivan uusi idea, kilpailijoiden Crosscountryt, Alltrackit ja Allroadit ovat jo osoittaneet olevansa oiva ratkaisu pulmaan.

mercedes-benz_e_all_terrain

Tilava farmarikori

Mercedes-Benz E 220d All-Terrain -malli on koriltaan aina viisiovinen E-luokan farmarimalli, joka on ehtinyt jo kerätä kehuja runsailla tiloillaan, helpolla muunneltavuudellaan ja tavaratilaan asti jatkuvalla moitteettomalla viimeistelyllään. Uutena herkkuna ylellisesti varustetuissa koeajoautoissa oli istuinlämmityksen mukana lämpiävät kyynärnojat niin ovessa kuin keskikonsolissakin.

Esittelyautoon oli pakattu myös kaikki Mercedeksen osaaminen elektronisten turvavarusteiden saralla viimeisimpänä kuulon suojaaminen kolarissa. Autonomista ajamista on kehitetty, Mercedes osaa jo vaihtaa kaistaa itsekseen vain pitämällä vilkkua pohjassa. Kaistalla pysyminen on kuitenkin edelleen ajoittain kulmikasta, sivusuunnassa ajelehtiminen näyttää toivottavasti sivullisesta vähemmän juopuneelta.

mercedes-benz_e_all_terrain

Säädettävä ilmajousitus

Maastoversio on kolmisen senttiä vakiofarmaria korkeammalla, puoliksi 20-tuumaisista pyöristä ja jousituksen korkeammasta perustasosta. Lisäksi ilmajousituksella koria voi nostaa aina 35 mm asti alle 35 km/h nopeudella. Korkeimmillaankin maavaraa on silti vain 156 mm, joten röykkyisimmissä paikoissa pitää olla tarkkana. Niin helmapalat kuin pohjapanssaritkin ovat muovia.

Myös jousituksen mukavuutta voi säätää ajotilavalinnalla, jäykkyyttä säädetään ilmakammioiden tilavuutta muuttamalla. All-Terrain ajo-ohjelma muuttaa ajokorkeuden lisäksi vaihteiston, ajonvakautuksen ja luistoneston asetuksia. Monitoiminäytöstä voi seurata voimanjaon lisäksi mm. kallistusta, nousukulmaa ja etupyörien kääntökulmaa.

mercedes-benz_e_all_terrain

Uudet dieselit

Uutuuden myynnin aloittaa keväällä kaksilitrainen 220d, isompi kolmelitrainen 350d seuraa perässä kesällä. Niiden jatkona on aina yhdeksänvaihteinen automaatti. Alumiinimoottorin teräsmäntiin on koverrettu porrastetut palotilat ja sisäistä kitkaa vähennetty nanopinnoitteella. Reilusta 194 hv huipputehosta huolimatta turboahtimia on vain yksi, mutta se on muuttuvageometrinen.

Jo E-sarjassa esitelty diesel on kerännyt kiitoksia keveydestään, väännöstään, alhaisesta kulutuksestaan ja ennen kaikkea matalammasta äänitasosta edeltäjään verrattuna. Lähes kaksitonnista All-Terrainiakin se liikuttaa vaivattomasti, vasta isolla kuormalla tai nopeudella alkaa kaivata kuutoskonetta. Rankka alppireitti nosti kulutuksen kahdeksaan litraan.

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz