Koeajo: Mazda CX-5 – järkevän ei tarvitse olla tylsä

Skyactiv-D 2.2 150 hv

Mazda CX-5 Toimivaa ei tarvitse korjata, mutta aina voi parantaa. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteensiirto, tilat. Huonoa: varusteet sidottu varustetasoihin.

Ajoneuvot | Koeajo | 28.3.2017

Kun ensimmäisen sukupolven Mazda CX-5 aloitti merkin nykyhistorian vuonna 2012, otti Mazda selkeän irtioton tyypillisestä japanilaisautosta. Mallistoon syntyivät vahvat tunnuspiirteet.

Uutuuden tunnistaa heti Mazdaksi, mutta ilme on tyylikkäämpi. Maski erottuu vahvemmin ja ajovalojen ilme on kypsempi.

Kylkilinjaa hallitsee ajovaloista alkava terävä pokkaus, joka pehmenee matkalla takapyörään. Valmistaja kertoo pyrkineensä yksinkertaisuuteen, ja kieltämättä lopputulos on komea.

Edeltäjään verrattuna auto on 10 milliä pidempi ja 35 matalampi. Akseliväli on ennallaan, mutta ulkonäköön on haettu menevyyttä siirtämällä A-pilaria 35 milliä taaksepäin.

Ohjauksessa kirkkautta

Väistyvän CX-5:n ajettavuus on edelleen kunnossa, joten sukupolvenvaihdoksesta selvittiin hienosäädöllä. Niiden myötä uusi CX-5 on erinomainen auto ajaa. Ohjaus on tarkka, herkkä ja kirkas, joten Mazdaa on ilo viedä läpi mutkien. Alusta on tehtäviensä tasalla, ja kuopissa kantautuvat äänet kuulostavat laadukkailta.

Kuopissa koeajoauton 19-tuumaisten vanteiden läpi kantautuu tärinää, mutta tasaisemmalla tiestöllä isotkin vanteet toimivat. 19-tuumaiset vanteet kuuluvat Suomessa vasta parhaimpaan Luxury-varustetasoon, muut versiot varustetaan 17-tuumaisin vantein.

 

Mazda kertoo panostaneensa auton melun- ja värinäntorjuntaan. Rengasäänien arviointi saa odottaa Suomen teitä, mutta dieselmoottorin osalta tulokset huomaa heti: edeltäjän mekastus on vaihtunut vaimeaan murinaan. Mazdan laajalla alueella vetävä diesel osoittautuu mainioksi pariksi ilahduttavan sulavalle manuaalivaihteistolle.

CX-5 on saatavilla manuaalina ja automaattina sekä etu- ja nelivetona. Tällä hetkellä ainoa bensiinimoottori on 165 hevosvoimainen kaksilitrainen (neliveto 160 hv), kun dieselpuolella on tarjolla 2,2-litraisen 150 ja 175 hevosvoimaiset painokset. Jälkimmäinen tarjotaan aina nelivedon kera. Edullisin CX-5 on etuvetoinen bensiinimanuaali, joka maksaa hieman alle 30 000 euroa. Ääripää on huippuvarusteltu nelivetodiesel noin 50 000 euron tuntumassa vaihteistosta riippuen.

Myöhemmin mallisto laajenee sylinterien lepuutustoiminnolla varustetulla 192 hevosvoimaisella 2,5-litraisella bensiinimoottorilla.

Paketoidut varusteet

Keskimittaiselle kuljettajalle Mazda tarjoaa hyvän ajoasennon, ja ensikoeajon perusteella ergonomia on muutenkin kunnossa.

Mazda CX-5

Edeltäjän muhku kojelauta on vaihtunut nyky-Mazdoista tuttuun vaakalinjaiseen ja pelkistettyyn muotokieleen. Perusmallien laatuvaikutelma on kunnossa, ja kalliimmat versiot tarjoavat jo varsin ylellisen viimeistelyn. Premiumluokasta Mazdan erottaa lähinnä rajatut vaihtoehdot: nahkaistuimien värivaihtoehdot ovat niukat, ja muutenkin varusteet on tiukasti sidottu varustetasoihin.

Kojelautaa hallitsee kosketusnäyttö, jonka hallinta sujuu myös pyöritettävällä rullalla ja poikkeuksellisesti suomenkielisillä äänikomennoilla – erittäin kätevää navigaattorin kanssa.

Takatilat riittävät hienosti keskimittaiselle, ja istuma-asento on ryhdikäs. Selkänojan kaltevuutta voi nyt säätää kahdessa portaassa.

Mazda CX-5

Varusteet kattavat nyt takaistuimen lämmityksen ja sähkötoimisen takaluukun – mutta vain kalleimmassa Luxury-tasossa. Heijastusnäytöksi tarjotaan ylöskääntyvän levyn lisäksi aitoa tuulilasiin heijastettavaa versiota. Aktiiviset turvavarusteet on päivitetty nykypäivään, ja esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin kattaa nopeusalueen 0–200 kilometriä tunnissa.

Mazda CX-5

Hillitty sukupolvenvaihdos sopii Mazda CX-5:lle. Lopputulos korjaa edeltäjän suurimmat puutteet, remontoi sisustan nykyaikaan ja vaihtaa ulkoasun huomattavan tyylikkääksi. Lopputulos on lupaava vaihtoehto katumaasturia etsivälle, joka nauttii ajamisesta.

Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-5

Keskustelu

automerkiltä: Mazda