25.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Maukkaasti höystetty – Hyundai i30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven myötä Hyundai i30:n turvavarustelu nousee kiitettävälle tasolle. Hyvää: turvavarustelu, näkyvyys, pitkä takuu. Huonoa: kytkintunto, käyttökielenä englanti. Hyundai i30 on vakuuttanut kahden ensimmäisen mallisukupolven aikana etenkin luotettavuudellaan. Maaliskuussa Suomeen saapuva viistoperäinen alemman keskiluokan perheauto on ollut varma suorittaja, joka ei ole välttämättä erottunut massasta ulkoisella olemuksellaan, mutta uusi maski on entistä korskeampi. Sama keulailme siirtyy myös muihin tuleviin Hyundai-malleihin. Uuden sukupolven myötä turvavarustelu nousee kiitettävälle tasolle, sillä jo halvimmassa Classic-varustelussa vakiona tulevat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja -avustin sekä törmäysvaroitin ja vireystilavaroitin. Uusi tekniikka voi estää monta kolaria ja kenties pelastaa jopa ihmishenkiä. Koeajossa runsaampaan varusteluun kuuluva kuolleen kulman varoitin osoitti tarpeellisuutensa, sillä vilkkaassa liikenteessä kuljettaja ei ehdi huomata kaikkea sitä, minkä auto havaitsee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aiempaa kookkaampi Pituutta i30 on kasvanut neljä senttiä ja leveyttä puolitoista senttiä. Pari senttiä matalampana se näyttää entistä menevämmältä. Tavaratila on kasvanut 17 litraa 395 litran lukemiin. Kontti on siis melko tyypillinen viistoperämallille. Sen käytettävyyttä parantaa liikuteltava pohjalevy ja suksiluukku. Aivan tasaista alustaa laajennettuun ruumaan ei saa, vaikka levy olisi asetettu yläasentoon. Isompiin kuljetustarpeisiin vastaa syksyllä saapuva Wagon-farmari. Merkin hieman harmaata imagoa kirkastamaan taas tulevat Volkswagen Golf GTI:n haastajaksi nimetty i30:n N-versio ja coupémainen Fastback. Nämä molemmat versiot esitellään vielä tämän vuoden puolella. Tunnoton kytkin Pääsimme ajamaan autoa kolmella voimanlähteellä, joista täysin uusi on 140-hevosvoimainen 1,4 litran bensaturbo. 242 newtonmetrin vääntömomentilla se päihittää reilusti aiemman 1,6-litraisen vaparimoottorin. Vääntöhuippu saavutetaan jo 1 500 kierroksen käyntinopeudessa. Käsivaihteisena hieman haasteelliseksi osoittautui tunnoton kytkin, joka tekee vaihdoista nykiviä. Liikkeelle lähtiessä moottori pääsi sammumaankin pari kertaa, joten vasenta jalkaa pitää totuttaa polkimelle jonkin aikaa. Maahantuoja odottaa, että myydyimmäksi moottoriksi nousee yksilitrainen, kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, joka 120 hevosvoimallaan tuntui hyvin riittävältä. Nousuissa tosin tarvitaan pienempiä vaihteita käyttöön. Kolmesta 1,6-litraisesta dieselmoottorista koeajoimme tehokkainta, jossa on 136 hevosvoimaa. Seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa kytkimestä ei tarvinnut huolehtia, ja moottoritiellä tämä yhdistelmä vaikutti kaikkein tasapainoisimmalta. Automaatin etuna on myös ajotilan valinta kolmesta vaihtoehdosta. Niiden erot ovat tosin melko pienet. Sähköisesti tehostettua ohjausta Hyundai kertoo muuttaneensa aiempaa suoremmaksi ja nopeammaksi. Se vaikuttaa edeltäjämallia luontevammalta, mutta pienimmän bensakoneen kanssa autoa piti tuulisessa säässä hieman paimentaa, jotta suunta säilyi suorassa. Autosta näkee hyvin ulos, mistä kuuluu kiitos isoille ulkopeileille ja aiempaa suuremmalle tuulilasille. Peruutuskameran kuvanlaatu saisi olla hieman parempi. Istuma-asennosta saa ihan hyvän neutraalin mukavilla etuistuimilla. Ohjauspyörän säädöt riittävät eri pituisille kuljettajille. Jos edessä istuu keskimittaisia aikuisia, samanmittaisia matkustajia mahtuu takapenkille kaksi ja juniori heidän väliinsä. Pääntilakaan ei ole ongelma. Etelä-Euroopan sileällä asvaltilla sisämelu pysyi hyvin aisoissa, mutta karkea pinta muutti tilannetta melkoisesti. Kalleimpaan Style-varusteluun kuuluvat muita versioita 17-tuumaiset pyörät, millä voi olla osuutta asiaan. Ymmärtää englantia Nykyvaatimusten mukaisesti i30:n voi liittää sujuvasti mobiililaitteisiin. Style-varustelun kahdeksantuumainen monitoiminäyttö on selkeä, ja se on saanut prosessoriin lisää voimaa toimintojen pyörittämiseen. Halvemmissa malleissa pitää tyytyä viisituumaiseen näyttöön. Valitettavasti käyttökielenä on vielä englanti, kuten konsernin sisarmerkillä Kialla. Selkeä kojelaudan asettelu muistuttaa sekin kovasti Kian vastaavaa. Autossa on viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta, millä on merkitystä luottamuksen lisääjänä. Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja valmistaja Lue lisää: Hyundai Hyundai i30 1.4 T-GDI 6MT Style Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4340 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta ilman km-rajoitusta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku