25.1.2017

Koeajo: Maukkaasti höystetty – Hyundai i30

Hyundai i30

Uuden sukupolven myötä Hyundai i30:n turvavarustelu nousee kiitettävälle tasolle. Hyvää: turvavarustelu, näkyvyys, pitkä takuu. Huonoa: kytkintunto, käyttökielenä englanti.

Hyundai i30 on vakuuttanut kahden ensimmäisen mallisukupolven aikana etenkin luotettavuudellaan. Maaliskuussa Suomeen saapuva viistoperäinen alemman keskiluokan perheauto on ollut varma suorittaja, joka ei ole välttämättä erottunut massasta ulkoisella olemuksellaan, mutta uusi maski on entistä korskeampi.

Hyundai i30

Sama keulailme siirtyy myös muihin tuleviin Hyundai-malleihin.

Uuden sukupolven myötä turvavarustelu nousee kiitettävälle tasolle, sillä jo halvimmassa Classic-varustelussa vakiona tulevat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja -avustin sekä törmäysvaroitin ja vireystilavaroitin.

Uusi tekniikka voi estää monta kolaria ja kenties pelastaa jopa ihmishenkiä. Koeajossa runsaampaan varusteluun kuuluva kuolleen kulman varoitin osoitti tarpeellisuutensa, sillä vilkkaassa liikenteessä kuljettaja ei ehdi huomata kaikkea sitä, minkä auto havaitsee.

Hyundai i30

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aiempaa kookkaampi

Pituutta i30 on kasvanut neljä senttiä ja leveyttä puolitoista senttiä. Pari senttiä matalampana se näyttää entistä menevämmältä. Tavaratila on kasvanut 17 litraa 395 litran lukemiin. Kontti on siis melko tyypillinen viistoperämallille. Sen käytettävyyttä parantaa liikuteltava pohjalevy ja suksiluukku. Aivan tasaista alustaa laajennettuun ruumaan ei saa, vaikka levy olisi asetettu yläasentoon.

Isompiin kuljetustarpeisiin vastaa syksyllä saapuva Wagon-farmari. Merkin hieman harmaata imagoa kirkastamaan taas tulevat Volkswagen Golf GTI:n haastajaksi nimetty i30:n N-versio ja coupémainen Fastback. Nämä molemmat versiot esitellään vielä tämän vuoden puolella.

Hyundai i30

Tunnoton kytkin

Pääsimme ajamaan autoa kolmella voimanlähteellä, joista täysin uusi on 140-hevosvoimainen 1,4 litran bensaturbo. 242 newtonmetrin vääntömomentilla se päihittää reilusti aiemman 1,6-litraisen vaparimoottorin. Vääntöhuippu saavutetaan jo 1 500 kierroksen käyntinopeudessa.

Käsivaihteisena hieman haasteelliseksi osoittautui tunnoton kytkin, joka tekee vaihdoista nykiviä. Liikkeelle lähtiessä moottori pääsi sammumaankin pari kertaa, joten vasenta jalkaa pitää totuttaa polkimelle jonkin aikaa.

Maahantuoja odottaa, että myydyimmäksi moottoriksi nousee yksilitrainen, kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, joka 120 hevosvoimallaan tuntui hyvin riittävältä. Nousuissa tosin tarvitaan pienempiä vaihteita käyttöön.

Kolmesta 1,6-litraisesta dieselmoottorista koeajoimme tehokkainta, jossa on 136 hevosvoimaa. Seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa kytkimestä ei tarvinnut huolehtia, ja moottoritiellä tämä yhdistelmä vaikutti kaikkein tasapainoisimmalta. Automaatin etuna on myös ajotilan valinta kolmesta vaihtoehdosta. Niiden erot ovat tosin melko pienet.

Hyundai i30

Sähköisesti tehostettua ohjausta Hyundai kertoo muuttaneensa aiempaa suoremmaksi ja nopeammaksi. Se vaikuttaa edeltäjämallia luontevammalta, mutta pienimmän bensakoneen kanssa autoa piti tuulisessa säässä hieman paimentaa, jotta suunta säilyi suorassa.

Autosta näkee hyvin ulos, mistä kuuluu kiitos isoille ulkopeileille ja aiempaa suuremmalle tuulilasille. Peruutuskameran kuvanlaatu saisi olla hieman parempi. Istuma-asennosta saa ihan hyvän neutraalin mukavilla etuistuimilla. Ohjauspyörän säädöt riittävät eri pituisille kuljettajille.

Jos edessä istuu keskimittaisia aikuisia, samanmittaisia matkustajia mahtuu takapenkille kaksi ja juniori heidän väliinsä. Pääntilakaan ei ole ongelma.

Etelä-Euroopan sileällä asvaltilla sisämelu pysyi hyvin aisoissa, mutta karkea pinta muutti tilannetta melkoisesti. Kalleimpaan Style-varusteluun kuuluvat muita versioita 17-tuumaiset pyörät, millä voi olla osuutta asiaan.

Hyundai i30

Ymmärtää englantia

Nykyvaatimusten mukaisesti i30:n voi liittää sujuvasti mobiililaitteisiin. Style-varustelun kahdeksantuumainen monitoiminäyttö on selkeä, ja se on saanut prosessoriin lisää voimaa toimintojen pyörittämiseen. Halvemmissa malleissa pitää tyytyä viisituumaiseen näyttöön.

Valitettavasti käyttökielenä on vielä englanti, kuten konsernin sisarmerkillä Kialla. Selkeä kojelaudan asettelu muistuttaa sekin kovasti Kian vastaavaa. Autossa on viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta, millä on merkitystä luottamuksen lisääjänä.

Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja valmistaja

Lue lisää: Hyundai

Hyundai i30 1.4 T-GDI 6MT Style

Moottori

Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

103 kW (140 hv), 6000 r/min

Vääntö

242 Nm (1500 r/min)

Vääntö

242 Nm (1500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

124 g/km

Mitat

pituus 4340 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2650 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta ilman km-rajoitusta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat