3.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: liukas liikkeissään – Mercedes-Benz E 350 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 350 d saa kuljettajan odottamaan kevättä. Hyvää: suorituskyky pitävällä pinnalla. Huonoa: nelivedon puute. ”Voima ei ole mitään ilman kontrollia”, viestitti rengasvalmistaja Pirelli kuuluisalla sloganillaan jo vuosia sitten. Mainoksen sanoma – vain kitka ajoalustaan ratkaisee – palasi mieleen, kun koeajoon asettui takavetoinen tehodiesel Mercedes-Benz E 350 d. Neljää vetävää pyörää tulee tosissaan ikävä, kun on jättänyt monta tiukempaa kolmion takaa -kiihdytystä suosiolla väliin, aistinut lukuisia perän sivulle hypähdyksiä ennen ajonvakautuksen puuttumista ja saanut piiskattua kaasu pohjassa hädin tuskin 100 km/h mittariin moottoritien pitkällä kiihdytyskaistalla. V6-dieselmoottorin tuoma 64 hevosvoiman ja 220 newtonmetrin lisä E 220 d -mallin neloskoneeseen nähden tuntuu hukkuvan pöperölumen joukkoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valintavajeita Osan heikosta vetopidosta voinee laittaa koeajoauton renkaiden piikkiin; muutama tuhat talvikilometriä oli selvästi sudittanut nastakumeista parhaan terän pois. Se ei kuitenkaan sulje pois tosiseikkaa, että kaksi vetävää pyörää, olivat ne sitten takana tai edessä, ovat tehokkaassa autossa ja Suomen säissä aina vajavainen ratkaisu. Tämä ei tietenkään ole yksin mersun akilleenkantapää. Sitä sen sijaan voi kritisoida, että pitovajetta ei saa paikattua edes lisärahalla. Katsaus E-sarjan hinnastoon paljastaa, että neliveto on tarjolla dieselmoottorin yhteydessä ainoastaan E 220 d:hen. Senkin suorituskyky riittää meikäläisiin nopeusrajoituksiin vallan hyvin, mutta samalla jää ylimääräinen tehoherkuttelu kesällä kokematta. Joustavuutta talvikeliin olisivat tuoneet myös ajonvakautuksen monipuolisemmat valintamahdollisuudet. Nyt E 350 d:ssä optiona on ainoastaan ajonvakautuksen täysi mukanaolo, joka antaa vetävien pyörien luistaessa äärimmäisen vähän voimaa käyttöön – tai sitten järjestelmän kytkeminen mutkikkaasti valikosta kokonaan pois, jolloin taas suurempien, yllättävien sladien esiintyminen on riskinä. Omalla pikanappulalla käyttöön otettava, sallivampi ajonvakautuksen välitila jääkin toivelistalle. Kulkee kitkalla Pitävällä pinnalla valitus loppuu sitten kuin seinään. Heti kun alle saadaan paljasta asvalttia, kiihtyvyys saa täysin uuden merkityksen, ja iso Mercedes ryhtyy liikkumaan paperiarvojensa edellyttämällä tahdilla. Täyteläistä tehontunnetta täydentävät veekuutosen mehukkaat soundit sekä saumattomasti vaihtava automaatti. Tunne on kaiken kaikkiaan niin valloittava, että se saa haaveilemaan ikuisesta kesästä – tai ainakin takatalvien totaalisesta puuttumisesta. Samalla alkaa ymmärtää, miksi jotkut autonostajat tuhlaavat melkein 20 000 euroa kahteen lisäsylinteriin ja suorituskykyyn, jossa alkaa olla järkeä vasta auton kotimaan baanojen vapaiden nopeuksien spurteissa. Siellähän etenkin 150 km/h yläpuolen kiihtyvyydellä on ihan oikeata käytännön merkitystä. Sporttitaksissa Aiemmin ajamiimme E-Mercedeksiin nähden tämä 350 d oli astetta sporttisempi tapaus. Leveä, 245/45 R18 -koon nastarengas aiheuttaa oman melutason lisäyksensä muuten äänettömässä autossa, mutta myös alustassa oli ylimääräistä pintakovuutta, neljän pyörän ilmajousituksesta huolimatta. Niinpä aivan edustusautomainen mukavuus jää näillä spekseillä haaveeksi. Hieman yllättäen ohjauksen keskialuekaan ei ollut yhtä tunnokas kuin kapeammilla kitkarenkailla koeajamassamme E 220 d -farmarissa. Kokonaisuutena ajettavuutta ei voi kuitenkaan missään olosuhteissa moittia, kuten ei tasapainoisen auton ominaisuuksia muutenkaan – edellyttäen, että se tunne pidon kontrollista säilyy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mobiiliainesta E 350 d -ostajan kevätfiilistä nostanee sekin ajatus, että kyseessä on aikanaan varma klassikko: vain reilun vuoden tuotannossa olleen E-sarjan veekuutosdieselit, siis juuri koeajoautossa ollut moottorityyppi, tullaan lähitulevaisuudessa korvaamaan uudella suoralla kuutosmoottorilla. Ehkä sitten se nelivetokin saadaan valikoimaan mukaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class Mercedes-Benz E 350 d A Premium Business Hinta alkaen 73 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 115 639 € Moottori Dieselmoottori 2 987 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 190 kW (258 hv), 3400 r/min Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?