27.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: kun kyvyt eivät lopu kesken – Land Rover Discovery 3.0 Td6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Land Rover Discovery on niin kyvykäs maaston kulkija, että sen ajaminen pelkillä päällystetyillä teillä on tuhlausta. Hyvää: kyvykkyys maastossa, ilmajousitus, vetomassa, aisapainon punnitus. Huonoa: istuinmukavuus. Land Rover Discoveryn muodot ovat muuttuneet radikaalisti: aiemman mallin kantikkuus on vaihtunut luiskempiin linjoihin. Kaukaa katsottuna auto muistuttaa eläväisesti esimerkiksi pikkusisartaan Discovery Sportia - ja myös monia Range Roverin malleja - mutta lähempää tarkasteltaessa, ja etenkin takaa silmäiltäessä, auton koko ja olemus alkavat erottua paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkateille nöyremmin Kuusisylinterinen dieselmoottori antaa oman säväyksensä ison SUV-auton olemukseen. Kone vastaa käskyihin ahnaasti, äänet ovat sopivan maskuliiniset ja automaatti vaihtaa huomaamattomasti. Hitaassa nopeudessa ohjaus palauttaa laiskasti, mutta vauhdin myötä asia muuttuu päinvastaiseksi: keskitys on voimakasta, ja kaltevalla maantiellä kuljettajan pitää jatkuvasti ikään kuin harata rattia vastaan. Muuten Discovery etenisi kyllä vakaasti eteenpäin. Mutkatiellä itsekantava, keventynyt kori tarjoaa aiempaa nöyremmän ajettavuuden. Ilmajousitus suodattaa tien epätasaisuudet melko hyvin, mutta koeajoauton matala ja leveä rengas tuo hieman läpi kevätkarkean tien värinöitä. Kokonaisuutena ajomukavuus on kuitenkin hintaluokan edellyttämällä tasolla, etenkin kun mukaan laskee kehoa hyvin tukevat ja monipuolisesti säädettävät etuistuimet. Sen sijaan takamatkustajien olo on jo tuntuvasti ankeampi. Kovapintainen takaistuin ei tarjoa minkäänlaista reisitukea, ja kun pituussuuntaista tilaakin Discoveryssä on yllättävän vähänlaisesti, Etelä-Suomesta Lappiin asti ei tällä penkillä tekisi mieli taivaltaa. Tämä tuntuu oudolta, sillä juuri väljiä ja mukavia tiloja sopisi isolta maasturilta yleensä odottaa. Land Rover Discoveryn tapauksessa on toki muistettava, että tässä on auto, joka on suunniteltu palvelemaan ja nimenomaan selviytymään päällystettyjen teiden ulkopuolella. Maastoon tarkoitettu Maavaraa ilmajousitetusta Discoverysta löytyy 283 millimetriä. Kevättulvista suoriudutaan helposti 900 millimetrin kahluusyvyyden turvin. Valmistajan muista malleista tuttu Terrain Response 2 -luistonhallintajärjestelmä tekee oudoissakin maastoissa ajamisesta helppoa jopa satunnaiselle maastokuljettajalle. Riittää, että kuljettaja osaa kertoa järjestelmälle maaston laadun, niin sen jälkeen ohjelmisto hallitsee pyörien luistoa yhdessä jarrujen kanssa. Mallivalikoimaan kuuluu kolme dieselmoottoria ja kompressoriahdettu bensiinimoottori. Varustetasoja on neljä. Koeajossa ollut Land Rover Discovery 3.0 Td6 oli ns. First Edition malli, joka varustelultaan vastaa kalleinta HSE Luxury -mallia. Auton varustukseen kuului myös sähköisesti esiin taittuva vetokoukku, joka mahdollistaa myös aisapainon mittauksen. Se on erinomaisen hyödyllinen ominaisuus kaikille peräkärrykuormia vetäville ja vahvistaa entisestään mallin hyötykäyttöluonnetta. Vetokykyäkin löytyy muikeat 3 500 kiloa. Land Rover Discovery ei ole halpa auto. Halvimmillaan sillä on hintaa 70 300 euroa ja hinnaston huippu löytyy 126 900 eurosta. Koeajoauton hinta asettui varusteineen 121 700 euroon. Vaihtoehtona pakettiauto Jos Land Rover Discoveryn tarjoama jopa seitsemän henkilön kuljettaminen ei ole tarpeellista vaan painopiste on enemmän tavaran kuljettamisessa, kannattaa syventyä hetki autoveroasioihin. Discovery -malliston pienin dieselmoottoriversio 2.0 Td4 on saatavilla myös pakettiautona. Kun autoon jätetään vain kaksi etuistuinta, jäljelle jää erittäin hulppea tavaratila ja kaikki Discoveryn tekniset kyvyt. Uusi kaksipaikkainen Discovery hyväksytään pakettiautoksi, koska sen tehopainosuhde täyttää vaaditut ehdot. Pakettiautoksi rekisteröitävän Discoveryn vero taas on selvästi henkilöautoversiota edullisempi. Halvin kaksipaikkainen pakettiautoversio maksaa 57 630 euroa ja parhaimmalla varustelulla 77 000 euroa. Hintaero vastaavaa henkilöautoversioon on 12 700–17 000 euroa. Vastaava pakettiautoratkaisu on ollut tarjolla Discovery -mallistoon aikaisemminkin, ja sille on löytynyt oma käyttäjäkuntansa pienyrityksistä ja muista enemmän tavaraa tai harrastusvälineitä mukanaan kuljettavista. Kun käyttötarve lakkaa, auton voi muuttaa henkilöautoksi palauttamalla istuimet paikoilleen ja maksamalla käytetyn auton jäännösarvon mukaisen autoveron. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.landrover.fi/taysin-uusi-discovery/ Land Rover Discovery 3.0 Td6 Hinta alkaen 70 335 € Koeajetun auton hinta varusteineen 121 711 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³ V6, 24 venttiiliä, yhteispaineruiskutus, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 3705 r/min Vääntö 600 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 600 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4907 mm, leveys 2220 mm, korkeus 1846 mm, akseliväli 2923 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta