1.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Duke R – vieläkin terävämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peto on KTM 1290 Super Duke R:n kuvaava kutsumanimi. Maailman tehokkain nakupyörä sai lisää tehoa ja elektroniikkaa. Pedosta tuli vieläkin hurjempi. Hyvää: Mahtava vääntö, monipuoliset ajoavustimet, avaimeton käyttöjärjestelmä. Huonoa: Päivityksen myötä paino kasvanut muutamalla kilolla. Uusi KTM 1290 Super Duke R on saanut pieniä parannuksia jokaiselle osa-alueelle. Monta pientä parannusta merkitsevät yhdessä selvästi parempaa kokonaisuutta. Ulkoisesti Super Duke on nyt terävälinjaisempi ja näyttää jopa sirommalta. Ajovalo on pystysuunnassa jaettu kahteen osaan. Aiempi kaksiosainen mittaristo on korvattu isolla TFT-värinäytöllä. Istuinkorkeus on 835 milliä, joten 180-senttisellä kuljettajalla vain varpaat yltävät maahan. Ohjaustangon katkaisimet ovat muuten vanhat tutut, mutta lisänä on vasemmalla puolella sijaitseva vakionopeussäätimen kytkin. Säädin toimii 3–6-vaihteilla ja nopeusalueella 40–200 km/h. Ohjaustanko, kahvojen etäisyys ja polkimien asento ovat säädettävissä kuljettajan koon mukaan. Virtalukko puuttuu, sillä käyttöjärjestelmä on nyt avaimeton. KTM My Ride -järjestelmä mahdollistaa älypuhelimen liittämisen niin, että mittaristo toimii sen näyttönä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miehekäs soundi Moottori jyrähtää käyntiin miehekkäästi. Iskutilavuutta on 1 300 kuutiota ja puristussuhde on prätkämaailman korkeimpia eli peräti 13,6:1. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteet menevät päälle sujuvasti. Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajotilaa: Sport, Street ja Rain. Kahdessa ensimmäisessä huipputehoa on 177 hevosvoimaa ja sadeasetuksella 130 hevosvoimaa. Kaarre-ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset säätyvät ajotilavalinnan mukaan. Moottori vääntää vahvasti, kunhan kierrosluku pidetään 2 000:n yläpuolella. Kevyempien titaaniventtiilien ansiosta maksimikierroslukua on nostettu 500 kierroksella ja huipputehokin saadaan vasta 9 750 kierroksella. Vakuuttavinta moottorissa on kuitenkin vääntö. Yli 140 newtonmetriä kuljettaa reilun 200 kilon painoista pyörää vauhdikkaasti, eikä juurikaan ole väliä mikä vaihde on päällä. Elektroniset apuvälineet toimivat nyt pehmeämmin ja huomaamattomammin. Moottorinohjaus on säädetty huolella, ja ajaminen tuntuu kaikesta huolimatta pehmeältä. Toki koko ajan tuntuu selvästi, että moottori uhkuu menohaluja ja odottaa kärsimättömästi kaasukahvan kääntöä. Parannusten ansiosta suorituskyky on nyt paremmin hyödynnettävissä. Alla on yksi nopeimpia moottoripyöriä, onpa ympäristönä sitten maantie tai moottorirata. Lue lisää: KTM 1290 Super Duke R Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Duke R Hinta alkaen 22 587 € Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 130 kW (177 hv), 9750 r/min Vääntö 141 Nm (7000 r/min) Vääntö 141 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, kuivapaino 195 kg, akseliväli 1 482 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku