Salatesti: Lexus koeajoon kotiovelta

Vaivattomuus erottuu, mutta kompuroimatta ei selvitty.

Ajoneuvot | Koeajo | 23.3.2016

Onpas mukavaa, että autokauppias näkee hieman vaivaa: tuo auton koeajolle kotiovelle.

Toyotan luksusbrändi Lexus aloitti Suomessa kesäkuussa 2014 Home Delivery -palvelun. Alkuvaiheessa Lexus kokeili palvelua varovaisesti, potentiaalisille asiakkaille kohdennetusti ja isommin julkisuudessa asiasta huutelematta. Kohdentaminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jo Lexuksella ajava halutaan pitää merkkiuskollisena.

Tunnin koeajo

Vaivihkaa alkaneesta palvelusta on sittemmin tullut ilmeisen pysyvä tapa houkutella arjen kiireiden stressaamia Lexuksen ratin taakse – ainakin tunniksi.

Koeajo sovitaan ennakolta ajankohtaan, joka soveltuu asiakkaalle parhaiten, käytännössä usein arkipäivän alkuiltaan.

Koeajo kestää tunnin. Autologistiikasta vastaavan alihankkijan edustaja tuo auton.

Alkukompurointia

Kokeilin palvelua mystery shopping -menetelmällä. Koeajoa varatessani Lexus Kaivokselan yhteyshenkilö tai auton tuoja eivät siis tienneet, että työskentelen toimittajana autolehdessä.

Torstai-illaksi sovittu koeajo peruuntui saman päivän iltapäivällä, kun Lexukselta soitettiin ja pahoiteltiin ongelmia ”sähköisten kalenterien päivityksissä”, jonka vuoksi koeajo ei onnistuisi.

Koeajo olisi Lexuksen puolesta onnistunut jo seuraavana päivänä, mutta sovittiin siirtyväksi seuraavalle viikolle.

Suotuisia merkkejä

Seuraavalla viikolla asiat etenivät suotuisasti: auto tuli sovittuun aikaan sovittuun paikkaan.

Koeajo_kotiovelle_MJ_2

Miellyttävä auton tuoja pahoittelee aluksi, ettei osaa kertoa autosta, muttei kovin syvällisesti. Saan opastuksen perusasioihin: ratin sähkösäätöön, vaihdekepin hieman omintakeiseeen liikemaailmaan sekä sähkö- ja polttomoottorin yhteispeliin. Käymme pikaisesti, mutta ymmärrettävästi lävitse avaimettoman käynnistyksen, näytön ja sen valikkojen toiminnan sekä keskikonsolin säätönupin sielunmaailman.

Ennen ajoon lähtöä hoidetaan ajoasennon säätö ja kurkistus tavaratilaan.

Äänetöntä etenemistä

Moottorin tehoarvot ja muut tekniset nippelitiedot löytyvät maahantuojan nettisivuilta tai autoesitteistä – tuntuman autoon saa vain koeajamalla. Siihen tunti on ihan minimiaika, mutta kuitenkin riittävä rupeama, jossa ehtii koetella auton kykyjä niin taajama-, kaupunki- kuin maantieajossakin.

Autoon on valmiiksi asennettu Sun-radioasema, mikäpäs siinä. Hiljennän kuitenkin radion koeajon alkajaisiksi, sillä haluan kuunnella – äänettömyyttä.

Se nimittäin on taajamassa ajettaessa yksi alla olevan Lexus GS 300h:n valteista. Hybridi-Lexus hiipii lähes ääneti, joten ajaessa saa varoa, ettei teilaa jalankulkijoita, jotka eivät havaitse ääneti lähestyvää autoa.

Sutjakan näköinen Lexus osoittautuu viimeistellyn oloiseksi ja hiljaiseksi kulkijaksi, johon mahtuu hyvinkin mukavasti neljä ihmistä.

Kevät nostattaa kuumeen

Auton palauttaminen ei kirpaise sydänalasta, sillä itsellä ei ole autonostolle – ainakaan järkisyillä perusteltavia – tarpeita.

Ja silti, on pakko myöntää, että kun kevät saa, ja tiet kuivuvat, nousee se taas pintaan. Autokuume.

Keino erottautua

Koeajoa seuraavana aamupäivänä Lexus Kaivokselan Key Account Manager Petri Karppinen soittaa, ja tiedustelee kuinka koeajo on sujunut. Varsin sujuvasti. Kerron, etten kuitenkaan ole autoa ostamassa, vaan Moottorin toimittajana tekemässä aiheesta artikkelia.

– Sehän sopii, uskomme hybridiosaamiseemme, yllättynyt Karppinen naurahtaa.

Hän taustoittaa hieman koeajopalvelun merkitystä automerkille.

– Home Delivery -palvelu on tapa tehdä merkkiä tunnetuksi ja erottautua kilpailijoista. Näin Lexus toimii monissa muissakin maissa.

– Ja jos asiakas on vakavissaan kiinnostunut koeajamastaan automallista, on seuraava vaihe sopia pidempi koeajo.

 

 

Keskustelu

Lisäkuvat