13.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Kiihkeä korealainen – Kia Optima GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima GT on Kia Optima-malliston uusi lippulaiva. Hyvää: väljät tilat, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: keinotekoiset moottoriäänet, kulutus. Kia Optima uudistui perusteellisesti viime vuonna, täksi talveksi mallisto laajeni Sportswagon-farmarikorilla, hybridivoimalinjalla ja GT-huippumallilla. Aikaisemmin kokeilimme jo farkkua 1,7-litraisella dieselillä, mutta sen suorituskyky jätti vaisun kuvan. Niinpä emme panneet hanttiin, kun tuli tilaisuus revanssiin uudella kaksilitraisella bensaturbolla varustetulla Kia Optima GT -mallilla. Tähänkin asti on ollut ulkoisesti saman näköisiä GT-line varusteltuja autoja spoilereineen ja diffuusoreineen, mutta vasta nyt mallimerkinnälle saadaan katetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turboahdettu moottori Optima GT:n uusi moottori on turboahdettu ja välijäähdytetty kaksilitrainen nelisylinterinen alumiinirakenteinen bensiinimoottori, Suomeen tuotavan Kia-malliston tehokkain vaihtoehto. Tehoa ja vääntöä ei ole puristettu aivan yhtä paljoa kuin kireimmillä eurooppalaisilla, mutta tärkeintä on tietysti puhdas veto läpi kierrosalueen. Paperiarvoiltaan saman tehoisiin saksalaisiin verrattuna Kia ei ihan pärjää kiihtyvyydessä eikä kulutuksessa, syyllinen lienee automaattivaihteiston toiminta. Eipä Kiallakaan jalkoihin jää, kiihtyvyys on eleetöntä lievää vetelyä lukuun ottamatta. Kulutus asettuu kymmenen litran hujakoille. Säädettävä alusta GT:n jouset ovat vakiomalleja jäykemmät ja jarrut isommat. Lisäksi Drivemode-ajotilanvalinnalla voi vaikuttaa ohjausvasteeseen, iskunvaimennuksen tomeruuteen, moottorin kaasuun vastaavuuteen, vaihteiston vaihtokohtiin ja kaiuttimista sisälle voimistettavaan moottorin ääneen. Vaihtoehtoja on kolme, normaali, sport ja eco. Ohjaus on tunnokkaimmillaan sport-asennossa, tällaisena ohjaus olisi tervetullut muuhunkin Kia-mallistoon. Samalla kuitenkin äkäinen kaasun annostelu tekee ajosta levotonta ja iskunvaimennus lähestyy epämukavuusaluetta. Turhinta kuitenkin on moottoriäänien vahvistus kiihdytyksissä muutoin hiljaisessa autossa. Jos ääneksi ei saa veekasin pauhua tai rivikuutosen hyminää, antaa olla. Nyt ääni muistuttaa viisisylinteristen Volvojen purputusta. Niinpä valinta jää normaaliasentoon, eco-asentoa harkitsevien kannattaa katsastaa Optiman diesel- ja hybridimoottorit. Runsas varustelu Optimassa on tilaa reilusti, mutta panoraamakatto kannattaa jättää pois, jos takanakin matkustaa pitkiä aikuisia. Myös tavaratilaa on runsaasti ja kolmessa osassa taittuva takapenkki lisää muunteluvaihtoehtoja. Luonteva ajoasento löytyy, vaikka istuimen etureunan korkeussäätö puuttuu. Sivuttaistukea voisi olla enemmänkin, tyköistuvuus sopisi sporttihenkeen. GT-versio on kattavasti varustettu, mutta uusimmat elektroniset suojelusenkelit joutuu poimimaan lisävarusteina. Tutkat ja kamerat ympäriinsä saa kuitenkin edullisena pakettina kahdella tuhannella. GT-versio on lisäksi kuorrutettu nahkaverhoilulla, alumiinisomisteilla ja GT-tikkauksilla. Optima GT ei ole repivän nopea eikä sen alusta ole omimmillaan ratapäivillä vaan se on voimakas, vaivaton ja menevän näköinen tilava monikäyttöinen perheauto. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Optima GT Sportswagon 2.0 T GDI Hinta alkaen 51 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 317 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 180 kW (245 hv), 6000 r/min Vääntö 353 Nm (1350 r/min) Vääntö 353 Nm (1350 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4000 s Huippunopeus 7,6 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?