12.4.2017

Koeajo: kestosuosikin kasvojenkohennus – Škoda Octavia Combi

Skoda Octavia

Suomen myydyin auto, Škoda Octavia, on uudistettuna entistäkin empaattisempi. Hyvää: ajettavuus, tilat, suorituskyky, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: tarkkuutta vaativa keskinäyttö.

Škoda Octavia on ollut Suomen suosituin auto jo kolmena edellisenä vuonna peräkkäin. Kun nykymallille oli kertynyt ikää nelisen vuotta, sille tehtiin etikettiin kuuluva kasvojenkohennus.

Uuden ilmeen havaitsee kerrankin selvästi. Aiempaa leveämmän maskin molemmin puolin sijoitetut erilliset kaukovaloumpiot jakavat mielipiteet, mutta useimpien näkökulmasta uusi ilme on tuore ja aiempaa mielenkiintoisempi.

Skoda Octavia

Perässä valoihin ja puskuriin tehdyt muutokset ovat selvästi näkymättömämpiä. Sama pätee sisäilmeeseen – vasta tiedot varusteparannuksista valaisevat asiaa.

Skoda Octavia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näkyvämmät näytöt

Moni Octaviaan lisätty asia on tuttu hiljattain esitellyistä muista Škodan malleista. Näytöt on pistetty uusiksi, samoin automaatti-ilmastoinnin säätimien ulkoasu. Oviverhousten tunnelmavalaistus on vakiona Style-varustelusta alkaen.

Niin ikään lisähintaan on tarjolla uusi, 9,2-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kylkiäisenä komeilevista hipaisunäppäimistä ei ole pelkästään hyvää sanottavaa. Esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätö vaatii tarpeettomasti tarkkuutta.

Skoda Octavia

Muuten käyttöliittymä pelaa hyvin, ja grafiikka on todella kaunista. Edullisemmat näytöt ovat säilyttäneet ”oikeat” nappulansa – suosittelemmekin kokeilemaan, mikä sopii parhaiten kullekin käyttäjälle.

Turvallisuusvarusteitakin on täydennetty. Automaattisessa hätäjarrutuksessa on nyt jalankulkijatunnistus, ja kuolleen kulman varoitus auttaa kaistanvaihdoissa. Peruutukseen helpotusta tuo risteävän liikenteen varoitus sekä automaattinen jarrutus, jos auto on vaarassa osua johonkin.

Skoda Octavia

Peruutuskamera tarjoaa lisäapua monipuolisilla näkymillään. Lisävarusteena saa myös perävaunun pakittamista helpottavan avustimen. Mobiili- ja etäpalveluiden määrää on niin ikään lisätty. Pikanttina lisänä on tavaratilasta löytyvä irrotettava taskulamppu.

Skoda Octavia

Tekniikka tuttua

Teknisistä uudistuksista merkittävin on mittavampi taka-akselin raideleveys; kasvua mallista riippuen joko 20 tai 30 mm.

Skoda Octavia

Laaja mallivalikoima on tuttu. Bensiinimoottoreita on neljä, dieselvaihtoehtoja kolme ja lisäksi saa kaasukäyttöisen mallin. Kaksoiskytkinautomaattia tarjotaan joka koneen yhteyteen manuaalivaihteiston rinnalla.

Yksittäisistä malliversioista myydyimpiä on nyt koeajamamme Combi 1.4 TSI Style. Se, jos mikä, tarjoaa käyttäjälleen kaiken oleellisen, muttei mitään liikaa.

Skoda Octavia

Kun ajettavuus on yhtä aikaa vakaata ja herkkää, istuimet mukavat, jousitusmukavuus ja melutaso odotetut, kiihtyvyys rivakkaa, tilat väljät pidemmillekin matkustajille ja tavaratila suurensuuri, suurista linjoista ei yksinkertaisesti löydä moitittavaa.

Skoda Octavia

Kansa on äänestänyt, ja hyvin on äänestänytkin. Tämän koeajon myötä on helppo ennustaa Octavian suosion jatkuvan vastaisuudessakin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: skoda.fi/uusi-octavia-combi/

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI Style DSG Autom.

Hinta alkaen

30 507 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

39 223 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,3 s

Huippunopeus

216 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

117 g/km

Mitat

pituus 4670 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2680 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat