29.5.2017

Koeajo: johtosulkeiset – Toyota Prius Plug-in Active

Toyota Prius Plug-in

Toyota Prius Plug-in Activehybridi on ladattava hybridi, jolla pystyy ajamaan päivittäiset matkat päästöttömästi. Hyvää: helppokäyttöisyys, sähköajon päästöttömyys ja halpuus, runsas varustelu. Huonoa: matala tavaratila, tunnoton ohjaus, liukkaat renkaat.

Toyota Prius Plug-in

Toyotan ensimmäinen verkkovirralla ladattava hybridi esiteltiin vuonna 2012. Sen jälkeen kilpailijoita on ilmestynyt etenkin kalliimmilta saksalaisilta merkeiltä ja lataushybridit ovat ylittäneet sähköautojen myynnin moninkertaisesti.

Toyota Prius Plug-in

Toyota Prius Plug-in on ladattavista hybrideistä edullisin ja osuu samaan hintaluokkaan myös useimpien sähköautojen kanssa. Nyt tekniikkaa on hiottu vielä askel eteenpäin. Yllättäen myös muotoilua on muutettu erotukseksi perusmallista.

Toyota Prius Plug-in

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nelipaikkainen kori

Sutjakka kori omaa hyvät sisätilat, takaosan mataluutta korvaa reilu polvitila, veltommin istumalla pää ei osu kattoon. Erona perusmalliin paikkoja on vain neljä, takaistuin on jaettu kiinteällä käsinojalla. Oudosti keskipaikan jalkatila on jätetty hyödyntämättä säilytystilaksi tai akuille.

Toyota Prius Plug-in

Tavaratilan mataluus tuottaa tuskaa perhekäytössä. Pohjaa on nostettu suuremman akuston mahduttamiseksi jopa 16 cm, takaluukun alareunaakin korkeammalle. Hassuimmalta korotus näyttää takaselkänojat taitettuna, pohjaan jäävä porras on totutusta poiketen eteenpäin laskeva.

Tuplasti sähköajoa

Akkujen kapasiteetti on kaksinkertaistettu 8,8 kilowattituntiin, jolloin sähköllä pääsee helposti 50 kilometriä sen enempää pihtailematta. Useimmille se riittää työmatkoihin. Kunhan latausjohdon viitsii kytkeä säntillisesti, ajosta ei tule päästöjä eikä juuri kulujakaan.

Uusi malli käyttää ajoon molempia sähkömoottoreita, joiden 92 hevosvoimaa yllättävät ripeillä lähdöillä ja yltävät aina 135 km/h asti. Sähköllä ajettaessa lämmityksestä huolehtii ilmalämpöpumppu.

Toyota Prius Plug-in

Bensiinimoottori apuna

Akkujen ehdyttyä tai kovalla pakkasella Prius toimii tavallisten hybridien tavoin poltto- ja sähkömoottorien yhteistyötä optimoimalla. Polttomoottori lisää tehoa 122 hevosvoimaan, mutta lisäpotku tuntuu lähinnä maantienopeuksilla. Äänieristystä on parannettu, moottorin pörinä ei enää poikkea häiritsevästi vaimeasta äänimaailmasta. Jäljelle jää rengasmelu.

Toyota Prius Plug-in

Myös ajettavuutta on parannettu jäykemmällä korilla, alhaisemmalla painopisteellä ja hienosäädetyllä jousituksella. Edelleen jousitus on napakka ja ohjaustunto kevyen puoleinen. Ajettaessa bensiinillä töpseleitä hyödyntämättä kulutus asettuu nelosella alkaviin lukuihin ja toimintamatkaa voi venyttää lähes tuhanteen kilometriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valkoinen kojelauta

Kuljettajalle avautuva näkymä vaatii totuttelua, mutta lähinnä vain kojelaudan ja keskikonsolin häikäisevän valkoisuuden takia. Toiminnot ovat selkeitä ja nopeasti omaksuttavissa. Kuskin ei tarvitse hybridijärjestelmän toimintaan puuttua, tietoa moodeista, voimantuotosta ja kulutuksesta on kyllä tarjolla.

Yllättävän koukuttavaa on auton kuljettajalle kiihdytyksistä, tasaisuudesta ja hidastamisesta antamien pisteiden seuraaminen. Harmillisesti huippupisteet jäävät Helsingin punaisissa aalloissa saavuttamatta.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: www.toyota.fi/prius-plugin/

Toyota Prius Plug-in Active

Hinta alkaen

39 898 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 798 cm³, sähkömoottorit, litium-ioniakusto, automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

72 kW (98 hv)

Teho

68 kW

Hybridijärjestelmän yhteisteho

90 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,1 s

Huippunopeus

162 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 1,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

22 g/km

Mitat

pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm

Takuu

3 vuotta

Luetuimmat