29.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: johtosulkeiset – Toyota Prius Plug-in Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius Plug-in Activehybridi on ladattava hybridi, jolla pystyy ajamaan päivittäiset matkat päästöttömästi. Hyvää: helppokäyttöisyys, sähköajon päästöttömyys ja halpuus, runsas varustelu. Huonoa: matala tavaratila, tunnoton ohjaus, liukkaat renkaat. Toyotan ensimmäinen verkkovirralla ladattava hybridi esiteltiin vuonna 2012. Sen jälkeen kilpailijoita on ilmestynyt etenkin kalliimmilta saksalaisilta merkeiltä ja lataushybridit ovat ylittäneet sähköautojen myynnin moninkertaisesti. Toyota Prius Plug-in on ladattavista hybrideistä edullisin ja osuu samaan hintaluokkaan myös useimpien sähköautojen kanssa. Nyt tekniikkaa on hiottu vielä askel eteenpäin. Yllättäen myös muotoilua on muutettu erotukseksi perusmallista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelipaikkainen kori Sutjakka kori omaa hyvät sisätilat, takaosan mataluutta korvaa reilu polvitila, veltommin istumalla pää ei osu kattoon. Erona perusmalliin paikkoja on vain neljä, takaistuin on jaettu kiinteällä käsinojalla. Oudosti keskipaikan jalkatila on jätetty hyödyntämättä säilytystilaksi tai akuille. Tavaratilan mataluus tuottaa tuskaa perhekäytössä. Pohjaa on nostettu suuremman akuston mahduttamiseksi jopa 16 cm, takaluukun alareunaakin korkeammalle. Hassuimmalta korotus näyttää takaselkänojat taitettuna, pohjaan jäävä porras on totutusta poiketen eteenpäin laskeva. Tuplasti sähköajoa Akkujen kapasiteetti on kaksinkertaistettu 8,8 kilowattituntiin, jolloin sähköllä pääsee helposti 50 kilometriä sen enempää pihtailematta. Useimmille se riittää työmatkoihin. Kunhan latausjohdon viitsii kytkeä säntillisesti, ajosta ei tule päästöjä eikä juuri kulujakaan. Uusi malli käyttää ajoon molempia sähkömoottoreita, joiden 92 hevosvoimaa yllättävät ripeillä lähdöillä ja yltävät aina 135 km/h asti. Sähköllä ajettaessa lämmityksestä huolehtii ilmalämpöpumppu. Bensiinimoottori apuna Akkujen ehdyttyä tai kovalla pakkasella Prius toimii tavallisten hybridien tavoin poltto- ja sähkömoottorien yhteistyötä optimoimalla. Polttomoottori lisää tehoa 122 hevosvoimaan, mutta lisäpotku tuntuu lähinnä maantienopeuksilla. Äänieristystä on parannettu, moottorin pörinä ei enää poikkea häiritsevästi vaimeasta äänimaailmasta. Jäljelle jää rengasmelu. Myös ajettavuutta on parannettu jäykemmällä korilla, alhaisemmalla painopisteellä ja hienosäädetyllä jousituksella. Edelleen jousitus on napakka ja ohjaustunto kevyen puoleinen. Ajettaessa bensiinillä töpseleitä hyödyntämättä kulutus asettuu nelosella alkaviin lukuihin ja toimintamatkaa voi venyttää lähes tuhanteen kilometriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valkoinen kojelauta Kuljettajalle avautuva näkymä vaatii totuttelua, mutta lähinnä vain kojelaudan ja keskikonsolin häikäisevän valkoisuuden takia. Toiminnot ovat selkeitä ja nopeasti omaksuttavissa. Kuskin ei tarvitse hybridijärjestelmän toimintaan puuttua, tietoa moodeista, voimantuotosta ja kulutuksesta on kyllä tarjolla. Yllättävän koukuttavaa on auton kuljettajalle kiihdytyksistä, tasaisuudesta ja hidastamisesta antamien pisteiden seuraaminen. Harmillisesti huippupisteet jäävät Helsingin punaisissa aalloissa saavuttamatta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.toyota.fi/prius-plugin/ Toyota Prius Plug-in Active Hinta alkaen 39 898 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, sähkömoottorit, litium-ioniakusto, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv) Teho 68 kW Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?