Koeajo: Hyundai Santa Fe on kaikkein kallein korealainen

Suuri seitsenpaikkainen katumaasturi Hyundai Santa Fe tarjoaa tilaa ja varusteiden tuomaa vaivattomuutta. Hyvää: varustelu, vaivattomuus, tilat neljälle. Huonoa: Paino näkyy kulussa ja kulutuksessa.

Ajoneuvot | Koeajo | 4.1.2017

Liikenteessä uudistunut Hyundai Santa Fe sekoittuu helposti pikkuveli Tucsoniksi. Hyundain suurimman katumaasturin kasvojenkohotus keskittyi hienosäätöön: ulkoiset muutokset rajoittuivat puskureihin, maskiin ja valoihin.

Hyundai Santa Fe

Lähes 4,7-metrinen Santa Fe on reilusti Tucsonia kookkaampi auto. Pituuseroa on 215 millimetriä, joista akseliväliin tosin sijoittuu vain 30 milliä. Kookas ja lähes kaksi tonnia painava maasturi on Suomessa aina seitsenpaikkainen.

Hyundai Santa Fe

Otsikko tosin ei ole aivan totta: koeajoyksilöäkin kalliimman Hyundain saa, jos neuvottelee kaupat vetykäyttöisestä ix35 Fuel Cellistä. Polttokennoautoa voi kuitenkin pitää teknisenä kuriositeettina – ainakin toistaiseksi.

Vahvuutena varustelu

Huippuvarustellun koeajoyksilön kuljettajaa hemmotellaan Hyundaille tuttuun tyyliin jäähdytetyllä nahkaistuimella ja lämpiävällä ohjauspyörällä. Kasvojenkohotus on tuonut etumatkustajien iloksi 8-tuumaisen kosketusnäytön.

Hyundai Santa Fe

Suuren auton kulmien hahmottamista helpottaa parhaan Premium-varustetason lintuperspektiivin piirtävä pysäköintikamera. Huippuvarustelu sisältää nahkaverhoilun lisäksi myös hätäjarrutusjärjestelmän, avaran panoraamakaton ja aktiiviset kaasupurkausvalot.

Hyundai Santa Fe

Sisustan yleisilme on peruslaadukas ja selkeä. Jännittävän designin sijaan Hyundai luottaa runsaan varustuksen vetovoimaan.

Hyundai Santa Fe

Santa Fe tarjoaa mainiot tilat neljälle aikuiselle. Tarvittaessa auto nielee seitsemän, mutta täydellä kuormalla keskirivillä matkaajien on suotava säätää istuintaan eteenpäin ja tarjota muutama tärkeä lisäsentti ahtaalle kolmannelle riville. Normaalikäytössä kolmannen rivin istuimet taittuvat yksitellen alas.

Hyundai Santa Fe

Voimalinja helppo valita

Suomessa Santa Fe on tarjolla vain yhdellä voimalinjalla. Uudistuksessa 2,2-litrainen turbodiesel on päivittynyt Euro 6 -päästötasolle ja saanut hieman lisäpuhtia. 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä ovat komeita lukemia, mutta korkea omamassa rauhoittaa kulkupuolen lähinnä vaivattomaksi.

Hyundai Santa Fe

Moottorin parina on perinteinen kuusivaihteinen automaatti ja neliveto. Magnan kehittämä neliveto on osa-aikaista tyyppiä, eli pitävällä pinnalla Santa Fe etenee etuvetoisesti, ja takapyörät kytketään mukaan tarpeen vaatiessa. Kuljettaja voi myös kytkeä auton nelivetoiseksi nappia painamalla.

Hyundai Santa Fe

Ajoltaan Santa Fe on ehta Hyundai. Auto on vaivaton käsitellä, mutta ohjauksessa on lievää etäisyyttä. Suuren massan huomaa kiihdytysten ohella kaarteissa, ja terävimmät töyssyt auto ottaa hivenen raskaasti.

Hyundai Santa Fe

Uudistunut Santa Fe on toimiva vaihtoehto suurta, vaivatonta ja hyvin varustettua katumaasturia etsivälle. Jos pienemmätkin tilat riittävät, voi pienempi Tucson tarjota houkuttelevan vaihtoehdon. Sen arvokkainkin vaihtoehto on yli puolitoista tuhatta euroa edullisinta Santa Fetä halvempi. Ja jos mikään ei riitä, löytyy Keski-Euroopan markkinoilta vielä toiset 205 millimetriä pidempi Grand Santa Fe.

Keskustelu