4.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe on kaikkein kallein korealainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuri seitsenpaikkainen katumaasturi Hyundai Santa Fe tarjoaa tilaa ja varusteiden tuomaa vaivattomuutta. Hyvää: varustelu, vaivattomuus, tilat neljälle. Huonoa: Paino näkyy kulussa ja kulutuksessa. Liikenteessä uudistunut Hyundai Santa Fe sekoittuu helposti pikkuveli Tucsoniksi. Hyundain suurimman katumaasturin kasvojenkohotus keskittyi hienosäätöön: ulkoiset muutokset rajoittuivat puskureihin, maskiin ja valoihin. Lähes 4,7-metrinen Santa Fe on reilusti Tucsonia kookkaampi auto. Pituuseroa on 215 millimetriä, joista akseliväliin tosin sijoittuu vain 30 milliä. Kookas ja lähes kaksi tonnia painava maasturi on Suomessa aina seitsenpaikkainen. Otsikko tosin ei ole aivan totta: koeajoyksilöäkin kalliimman Hyundain saa, jos neuvottelee kaupat vetykäyttöisestä ix35 Fuel Cellistä. Polttokennoautoa voi kuitenkin pitää teknisenä kuriositeettina – ainakin toistaiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvuutena varustelu Huippuvarustellun koeajoyksilön kuljettajaa hemmotellaan Hyundaille tuttuun tyyliin jäähdytetyllä nahkaistuimella ja lämpiävällä ohjauspyörällä. Kasvojenkohotus on tuonut etumatkustajien iloksi 8-tuumaisen kosketusnäytön. Suuren auton kulmien hahmottamista helpottaa parhaan Premium-varustetason lintuperspektiivin piirtävä pysäköintikamera. Huippuvarustelu sisältää nahkaverhoilun lisäksi myös hätäjarrutusjärjestelmän, avaran panoraamakaton ja aktiiviset kaasupurkausvalot. Sisustan yleisilme on peruslaadukas ja selkeä. Jännittävän designin sijaan Hyundai luottaa runsaan varustuksen vetovoimaan. Santa Fe tarjoaa mainiot tilat neljälle aikuiselle. Tarvittaessa auto nielee seitsemän, mutta täydellä kuormalla keskirivillä matkaajien on suotava säätää istuintaan eteenpäin ja tarjota muutama tärkeä lisäsentti ahtaalle kolmannelle riville. Normaalikäytössä kolmannen rivin istuimet taittuvat yksitellen alas. Voimalinja helppo valita Suomessa Santa Fe on tarjolla vain yhdellä voimalinjalla. Uudistuksessa 2,2-litrainen turbodiesel on päivittynyt Euro 6 -päästötasolle ja saanut hieman lisäpuhtia. 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä ovat komeita lukemia, mutta korkea omamassa rauhoittaa kulkupuolen lähinnä vaivattomaksi. Moottorin parina on perinteinen kuusivaihteinen automaatti ja neliveto. Magnan kehittämä neliveto on osa-aikaista tyyppiä, eli pitävällä pinnalla Santa Fe etenee etuvetoisesti, ja takapyörät kytketään mukaan tarpeen vaatiessa. Kuljettaja voi myös kytkeä auton nelivetoiseksi nappia painamalla. Ajoltaan Santa Fe on ehta Hyundai. Auto on vaivaton käsitellä, mutta ohjauksessa on lievää etäisyyttä. Suuren massan huomaa kiihdytysten ohella kaarteissa, ja terävimmät töyssyt auto ottaa hivenen raskaasti. Uudistunut Santa Fe on toimiva vaihtoehto suurta, vaivatonta ja hyvin varustettua katumaasturia etsivälle. Jos pienemmätkin tilat riittävät, voi pienempi Tucson tarjota houkuttelevan vaihtoehdon. Sen arvokkainkin vaihtoehto on yli puolitoista tuhatta euroa edullisinta Santa Fetä halvempi. Ja jos mikään ei riitä, löytyy Keski-Euroopan markkinoilta vielä toiset 205 millimetriä pidempi Grand Santa Fe. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDi 6AT Premium 7P Hinta alkaen 56 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 990 € Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4700 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?