22.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: huippuunsa jalostettu seitsemäs sukupolvi – BMW 520d A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n viitossarjan uudistuminen on aina tapaus. Koeajossamme esiintyi edukseen BMW 520d A. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, viimeistely, taloudellisuus. Huonoa: rivikuutosten hintalisä, elekielen vaikeus. BMW:n viitossarjan uudistuminen on aina huomiota herättävä tapaus, vaikka mitään mullistavaa ei ole odotettavissa. Koeajossamme kunniakasta perinnettä edustaa versiona BMW 520d A xDrive Business M-Sport. Kaikkia ominaisuuksia on vain viilattu paremmiksi, 45 vuoden jalostus ei ole mennyt hukkaan. Nytkin olemus ja mittasuhteet ovat ennallaan, maski on suurempi ja vekit kyljissä on piirretty voimakkaammin vedoin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onnistunut dieetti Kori on pidentynyt ja leventynyt joitakin millejä, mutta sutjakka muotoilu saa sen näyttämään todellista sirommalta. Ällistyttävän alhainen ilmanvastuskerroin 0,22 todentaa menevyyden. Kun samalla alumiinirakenteiden osuutta lisäämällä painoa on karsittu satakunta kiloa, on lupa odottaa parantunutta ajokäytöstä ja suoritusarvoja. Mullistuksia ei ole sisäpuolellakaan. Bemarikuski tuntee olonsa kotoisaksi välittömästi. Perinteinen mittarinäkymä on tosin toteutettu 12-tuumaisella kuvaruudulla. Kojelaudan päällä oleva toinen kymmentuumainen ruutu osaa totella eleohjausta. Sen käyttämiseksi joudun varmaan nöyrtymään ohjekirjan puoleen, nyt eleet päättyivät aina keskisormeen. Tuttu perusmoottori Moottorivaihtoehtoja on aluksi neljä, teholukemia ja mallimerkintöjä on viilailtu ylöspäin. Nelisylinteriset moottorit ovat kaksilitraisia 520d (190 hv), 530i (252 hv) ja kuusisylinteriset kolmilitraisia 530d (265 hv), 540i (340 hv). Kaikkiin malleihin saa kahdeksanvaihteisen automaatin, kuten myös nelivedon hybridiä lukuun ottamatta. Huippumalli 550i 4,4-veekasilla (462 hv) ja 530e-bensiinihybridi (252 hv) antavat odottaa itseään kesään asti. M5 saapuu syksyllä samoihin aikoihin farmarikorin kanssa. Nyt ajettu 520d-perusmoottori tullee olemaan suosituin ainakin meidän markkinoillamme. Eikä syyttä, tehonpuutetta ei esiinny normaalissa liikenteessä ja kulutus pysyy alle seitsemän litran. Isommista moottoreista jää kaipaamaan ainakin rivikuutosen sulosointuja. Erinomainen alusta Viitossarjan alusta jaksaa hämmästyttää aina vain uudelleen. Perusratkaisut on toteutettu aivan kuten edeltäjässä tai kilpailijoissa, edessä kaksoistukivarret ja takana monivarsituenta. Kuitenkin vain BMW osaa rakentaa alustasta yhtä aikaa sekä urheilullisen että mukavan. Nyt ajettu tiukin M-sport -urheilualustakaan ei ole liian kova, jopa meidän roudan pahoinpitelemät päällysteemme siliävät alla. Ohjaus on nopea ja tarkka, vaikkakin turhan kevyeksi tehostettu. Liukkaalla pinnalla jää kaipaamaan parempaa tuntumaa tiehen. Tehostusta voi säätää ajotilavalinnalla ja myös alustaan on tarjolla säädettävä iskunvaimennus, aktiivinen kallistuksenvaimennus ja nelipyöräohjaus. Mikäli ajaminen ei silti maistu, voi sompaamista sälyttää aiempaa etevämmille avustimille. Kaistalla pysymisen ja kaiken muun liikenteen huomioimisen lisäksi BMW osaa hoitaa ruuhka-ajon, nopeusrajoitusten noudattamisen, ohitukset ja pysäköinnin itse. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lue lisää: BMW 5-sarjan sedan, yleisesittely BMW 520d A xDrive Business M-Sport Hinta alkaen 60 481 € Koeajetun auton hinta varusteineen 80 300 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku