5.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: huikea hopeanuoli – Mercedes-AMG E 43 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG E 43 tarjoaa voimaa, mutta myös älyä. Hyvää: suorituskyky kaikilla keleillä, mukavuus suhteutettuna urheilullisuuteen, hauskuus yhdistettynä käyttökelpoisuuteen. Huonoa: tällä kertaa emme keksi mitään. Aluksi huomio kaikille, jotka ovat kyllästyneet automedian jatkuviin kehuihin saksalaisten muskelimallien ihanuudesta. Eivät ne kaikki täydellisiä ole, päinvastoin. Mutta Mercedes-AMG E 43 lähentelee sellaista. Aloitetaan vähistä huonoista puolista. AMG E 43 on kallis auto, perushinnaltaankin yli 120 000 euroa, eikä se ole kovin taloudellinenkaan – kolmilitrainen V6-bensiinimoottori lähes 135 hevosvoiman litrateholla ottaa niskalenkin ekohenkisyydestä. Siinäpä ne. Jos ette tästä eteenpäin kestä ylisanoja, klikatkaa jotain muuta juttua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etuvetoavusteinen Kuten Mercedes-Benz E 350 d:n koeajossamme kävi kouriintuntuvasti ilmi, kaksi vetävää pyörää ei pysty kunnialla välittämään tehokkaan auton kulkuhaluja tienpintaan, kun kitkaa on vähemmän. Juuri tässä piilee eräs AMG E 43:n parhaista puolista. Auto on aina nelivetoinen – ja kaiken kukkuraksi takavetopainotteinen sellainen. Voimaa jaetaan keulaan ja perään suhteessa 31:69, eli ei sudi, mutta muistuttaa nautittavasti takavetoista autoa. Ja kun pitoa piisaa, se sallii myös 401 hevosvoimasta ja 520 newtonmetristä nauttimisen. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy käyntiääneen. Kuusi pyttyä jylisevät ihanasti – seikka, johon saman tehoinen neloskone ei ikinä pysty, vaikka soundimaailmaa kuinka ohjelmoitaisiin. Myös kaasun vaste on kärkkäämpää kuin perusmersuissa, ja automaattivaihteisto tyrkkää uutta pykälää pesään tavallista nopeammin. Mitään nykimistä ei voimalinja kuitenkaan aiheuta, kilpa-automaisista kolahteluista ja vinkumisista puhumattakaan. Suhteellista pehmeyttä Hämmästyttävintä AMG E 43:ssa ei kuitenkaan ole suorituskyky tai edes pidon määrä – nämähän selviävät periaatteessa jo paperitietoja tutkailemalla. Ehei, vaan niiden hienostunut yhdistäminen muihin arkiautossa tarvittaviin ominaisuuksiin. Useinhan olemme saaneet tottua siihen, että tällaiset tehokkaat urheiluversiot ovat tuunattu liiankin sporttisiksi, etenkin meikäläisillä reikäisillä ja karkeilla teillä. Sitä tärinää, nypytystä ja vetelyä ei kauan jaksa, etenkään jokapäiväisessä ajossa. AMG E 43 ylittää tässä(kin) odotukset. Neljän pyörän ilmajousitus tasaa valtaosan kuopista, eikä sporttisinkaan ajotila tee täryjyrää. Auto säilyy kaiken aikaa letkeänä, mutta silti tarpeen mukaan jämäköityvänä vanhan kansan sporttina. Ajamisen iloa – joka muuten viime aikoina tuntuu siirtyneen yhä enenevissä määrin Münchenista Stuttgartin suuntaan – alleviivaa tunnokas ohjaus. Mercedeksellä on kaiken kaikkiaan ymmärretty, että kaikkea ei tietokonekaan pysty korvaamaan. Istuimet ovat tietysti hieman piukeapintaiset, mutta tukevat kehoa erinomaisesti. Eikä sivutukea silti ole liikaa, mikä ärsyttäisi autoon mentäessä ja sieltä poistuttaessa. Muuten tilat ovat yhtä hyvät kuin missä tahansa eemelissä, ja farkkukorikin on saatavilla. Veljestenvälinen Jos siis on varaa hankkia ja ylläpitää AMG E 43:n kaltainen auto, emme voi kuin onnitella hyvästä valinnasta. Ostajakandidaatin pitää vain huolehtia siitä, ettei ruokahalu kasva syödessä – muuten budjettiin on vaarassa eksyä vieläkin isompi lovi. Kyse on tietenkin toukokuussa Suomeen saapuvasta isoveli AMG E 63:sta, jonka nelilitraisen V8:n voima välitetään tiehen niin ikään neljän pyörän kautta – ja kyllä, sekin on lähtökohtaisesti neliovinen, ja heinäkuusta eteenpäin vaihtoehtoisesti farmari. Mutta kuten edellä luetusta on varmaankin käynyt selväksi, arjen ja hauskuuden yhdistämisessä millä tahansa autolla on vaikea tehtävä peitota E 43:a. Lupaamme kertoa lopullisen totuuden heti, kun saamme E 63:n Suomessa ajoon… Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mercedes-amg.com/mercedes-amg-e43 Mercedes-AMG E 43 4Matic A Hinta alkaen 120 816 € Koeajetun auton hinta varusteineen 157 711 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 295 kW (401 hv), 6100 r/min Vääntö 520 Nm (2500–5000 r/min) Vääntö 520 Nm (2500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku