18.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: herkuilla ryyditetty – Ford Kuga Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Kuga Vignale tarjoaa ripauksen ylellisyyttä, mutta se maksaa. Hyvää: ajettavuus, vaihteisto, moottori, viimeistely. Huonoa: etuistuin, näytön heijastelu, hinta. Fordin Vignale-mallisto on tarkoitettu heille, jotka haluavat autonsa kaikilla mahdollisilla herkuilla. Ja jos autoyksilö vielä erottuu edukseen malliston tavisversioista, niin sen parempi. Fordin Vignale on kuin lentoluokan korotus: matkustusmukavuus bisneksessä on hieman toista kuin turistiluokassa, mutta silti perustuote on sama. Vertaus pätee myös Kugan kohdalla. Kuga on erinomaisen ajettava ja miellyttävä katumaasturi, jonka ajettavuus ei kuitenkaan kohene siitä, että kojelauta ja ovipaneelit ovat pinnaltaan nahkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taiten viimeistelty Kaikki mikä voi toimia sähköllä, myös toimii sähköllä: seisontajarru, sivuikkunat, taittuvat sivupeilit ja takaluukku. Kuga Vignale on taiten viimeistelty, eikä voisi muuten perustellakaan tavallista kovempaa hintaansa. Ensituntuma Vignale-ajatteluun ovat näyttävät valkonahkaiset istuimet. Niiden kautta selittyy myös mallinimi. Istuinten erottuvat erikoistikkaukset ovat saaneet nimittäin vaikutteensa kuulun italialaisen korirakentaja Alfredo Vignalen töistä. Vignale oli kuuluisan korirakentajan Battista ”Pinin” Farinan oppipoika ja sai pian itsekin nimeä. Ilmailualan parhaita valmistusmenetelmiä hyödyntävä Alfredo Vignale työskenteli Torinon lähellä vuosina 1948–1969. Näyttävästi ompelekuvioituihin istuimiin on valittu vain parasta nahkaa ja niiden ompelemiseen on käytetty enemmän aikaa kuin tavanomaisiin nahkaistuimiin. Kuljettajan istuin säätyy sähköisesti kymmensuuntaisesti. Monipuolisista säädöistä ei kuitenkaan saa täyttä hyötyä, sillä istuinosa on muodoltaan tasainen eikä sivutukea ole tarjolla kovin tanakasti. Pitkäkoipinen ei saa reisille kunnollista tukea. Istuin on enemmän näyttävyys- kuin tukevuuspainotteinen. Kumma kyllä ohjauspyörän etäisyys- ja korkeussäätö on tehtävä ilman sähköä. Premiumia olisi ollut hoitaa tämäkin sähköisesti. Valttina ajettavuus Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi ohjauspyörän ja istuimen riittävien säätövarojen ansiosta. Ratin takaa myös näkee erinomaisesti muun liikenteen, istuuhan kuljettaja katumaasturissa hieman korkeammalla. Etuviistoon on katveita A-pilarien ja kookkaiden sivupeilien vuoksi. Mittaristo on fordimaisen selkeästi toteutettu. Kaikki tarvittava on näkökentässä. Auton säädöt hoituvat perinteisten kytkinten ja kosketusnäytön yhteistyöllä ja hyvä niin. Jos kaikki hoituisi kosketusnäytön avulla, vierastuttaisi se pyörö-ja painokytkimiin tottuneita. Kahdeksantuumainen ja selkeälukuinen kosketusnäyttö on nostettu kojelaudan yläosaan. Sen yllä oleva lippa on kooltaan sen verran vaatimaton, että kevätauringon heijastelut häiritsevät ajoittain näytön käyttöä. Valttina ajettavuus Kugan ehdoton valtti on hyvä ohjaustuntuma ja sen suoma erinomainen ajettavuus. Selkeä ohjaus sekä alustan ja jousituksen sopiva jämäkkyys takaavat vaivattomia kilometrejä. Kaupunkiajossa kookas auto on käännöksissä tosin taipuvainen huojahtelemaan, mutta onneksi jousitus kuolettaa korin heilahtelut määrätietoisesti. Ajoittain jousituksen lievä pintakovuus tulee läpi, mutta hyväpintaisilla väylillä ajelee ilokseen. Karkeammilla teillä renkaiden rouskunta ja muut ajoäänet tulevat ajoittain häiritsevästi sisälle matkustamoon asti. Tältä osin odotin hieman parempaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton vaihteisto Väkevä kaksilitrainen dieselmoottori on vaivaton tapaus. Hevosvoimia on tarjolla 180 ja vääntöä 400 newtonmetriä, mukavasti ja riittävästi kumpaakin. Ja kun voimanlähteen jatkeena on tehtävänsä eleettömästi hoitava kuusiportainen automaattivaihteisto, ei voimalinjaan tulee ajossa juuri kiinnittäneeksi huomiota. Ohitustilanteisiin voi valita vaihteistosta S-asetuksen, jolloin rivakkuutta saa houkuteltua hieman lisää. Nykyaikainen automaattivaihteisto on niin vaivaton ja myös kulutuksen kannalta järkevä vaihtoehto, että manuaalivaihteisten suosion voi povata verkkaisesti vähenevän – autoluokassa kuin autoluokassa. Automaattivaihteisten suosiota lisää sekin, ettei hintaero manuaalivaihteiseen ole enää niin kirpaiseva kuin takavuosina. Runsas varustelu Kuga Vignalen vakiovarustelu on runsas. On kaksoisksenonit ajovaloina, avaimeton käynnistys ja keskuslukitus, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, ajovaloautomatiikka, omat tuuletuskanavat takana matkustaville, lämmitettävä tuulilasi, sadetunnistin, 9-kaiuttiminen audiojärjestelmä, kromikoristeiset mukitelineet, tukku turvatyynyjä ja nahkaratti. Koeajetussa autossa on lisävarusteita 3 250 autoverottoman euron arvosta kuten turvapaketti, jonka osia ovat aktiivinen kaistanpitoavustin, automaattiset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistus, kuskin vireystason valvonta ja kuolleen kulman valvontajärjestelmä. Hintaa nostavat myös piiloon taittuva vetokoukku ja tummennetut takaikkunat. Koeajettu autoyksilö maksaa kaikkine herkkuineen lähes 56 000 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: vignale.ford.fi/kuga/ Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi PowerShift AWD Hinta alkaen 51 642 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 758 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm Vääntö 400 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 2086 mm, korkeus 1701 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?