19.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Formula Renault 1.6 kuormittaa aisteja täydellä volyymillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junioriluokan formula on ajatuksena säyseä, mutta kokemuksena mahtava. Reilusti kierroksia ja kytkin rauhallisen päättäväisesti ylös. Kevyt auto nytkähtää eteenpäin, protestoi hetkisen ja saavuttaa sitten etenemiseen vaadittavan nopeuden. Hiilikuituiseen monokokkirunkoon pultatun moottorin jokainen värähdys kantautuu vartaloon, joka on ängetty kapeaan ja matalaan putkiloon. Olo on kuin pyörille lasketun kapselihotellin puolikkaassa. Jalat ovat takapuolen korkeudella lähes suorina. Oikean jalan päkiä hallitsee herkkätoimista kaasupoljinta, vasen jalka on lepovuorossa. Kytkintä ei liikkeellelähdön jälkeen tarvitse. Kädet puristavat pienikokoista ohjauspyörää. Sen värinä ja tärinä viestivät kaiken, minkä hentojen tukivarsien päissä olevat etupyörät suinkin saavat irti tienpinnasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Askel kuninkuusluokkaan Auto on Formula Renault 1.6, eli yksinkertainen, mutta moderni junioriformula. Se tarjoaa edullisen ja helppohoitoisen ponnahduslaudan isommille areenoille. Askeleen kohti autourheilun kuninkuusluokkaa. Varikkosuoran päädyssä avaan kaasua ja kytken kakkosvaihteen ohjauspyörän lavasta. Rattivaihteissa ei ole mitään eksoottista, löytyyhän sellaisia monesta uudesta autosta. Vaihtotapahtuma on kuitenkin jotain aivan muuta, mihin siviiliautojen ratissa on tottunut. Sekventaalivaihteisto lyö pykälän sisään silmittömän brutaalisti ja auto syöksähtää eteenpäin. Jos henkilöautossa vaihteen vaihtaa kytkintä tipauttamalla, nykäisee auto kevyesti, mutta suurin muutos tapahtuu moottorin pyörintänopeudessa. Kevyessä formulassa tilanne on toisin päin. Viesti on selvä: kyse on kilpurista, eikä kilpureita ole tehty hitaaseen vauhtiin. Kierros kierrokselta vauhti nousee. Täyskaasulla kiihtyvyys tyydyttää, muttei mullista maailmaa. Etenemistä enemmän hämmentää, miten herkkä auton aerodynamiikka on. Formula menee suoraan, mutta vaeltaa jatkuvasti ilmavirrassa. Riittävä suorituskyky Auton omapaino on noin 500 kilogrammaa, ja etenemisestä vastaa edelliskorin Renautsport Twingon 140-hevosvoimainen 1,6-litrainen nelosmoottori. Voimanlähteen kerrotaan olevan lähes vakio, ainoastaan pakosarja on uusittu matkalla poikittaismoottorisesta Twingosta pitkittäiskoneisen Formulan sydämeksi. Tehopainosuhde asettuu vajaaseen 300 hevosvoimaan tuhatta kiloa kohden, eli suoralla edetään suunnilleen uuden BMW M3:sta tuttua vauhtia. Mutkat, ne ovat sitten eri juttu. Formulan turvakaaren huippu jää urheiluautonkin ovenkahvan alapuolelle ja takapuoli viistää lähellä maata. Painopiste on huippumatalalla, eikä renkaiden pitoa kuormiteta ylipainolla. Keveys ennen kaikkea Pikkuformula taittuu mutkaan käsittämättömän nöyrästi. Mutkanopeudet nousevat hurjiksi, vaikka epävakaa sää vaatii sadekelin renkaat. Mutkan auetessa kaasun voi avata varhain, mutta valppaudella. Auto on lyhyt, kevyt ja äkkinäinen, Sivuluisu olisi varma menolippu spinnaukseen. Formula 4 on hämmästyttävän helppo auto ajaa hiljaa, mutta vasta vauhdissa auto löytää mukavuusalueensa. Rauhattomuus häviää, auto asettuu aloilleen ja vaihdot pehmenevät. Toki rajojen hakeminen herkkäliikkeisellä autolla on aivan eri juttunsa. Henkilöautoihin, ajoittain erittäin nopeisiinkin sellaisiin, tottuneelle junioriluokan formula tuntuu tulevan toisesta maailmasta. Yhden kilpakauden kerrotaan maksavan noin 100 000 euroa. Moottoriurheilusta se on pieni raha, mutta silti sen kuuluisan sponsorikassan tulee olla kunnossa. Pelkkä auto maksaa reilut 30 000 euroa, joten se on varsin kustannustehokas vaihtoehto myös ratapäiväleluksi. Pikkusportin hinnalla saa raa’an, suodattamattoman ja aisteja täydellä volyymillä kuormittavan elämyksen. ValmistajaSign TechRakennehiilikuituinen monokokkiMoottoriRenault K4M-RSIskutilavuus1 598 cm3Tehonoin 140 hvVääntönoin 160 NmKuivapaino487 kg Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta