Ajoneuvot Koeajo Moottoripyörät 17.1.2017
Koeajo: Ducati Monster 1200 S – Harmaa väriltään, värikäs ominaisuuksiltaan
Uusi iso Ducati Monster 1200 S yhdistää ison sportin voimavarat, 600-kuutioisen ketteryyden ja ratapyörän alustan ja jarrut. Hyvää: Ketteryys, ajoasento, urheilulliset jarrut ja jousitus. Huonoa: pintakaasulla hieman kulmikkaasti toimiva vaihdeavustin.
Enemmän tehoa ja elektroniikkaa, vähemmän kokoa ja painoa. Ducatin ison Monsterin päivitys noudattaa tuttua kaavaa.
Tehokas ja iskutilavuudeltaan 1 200-kuutioinen moottori kuljettaa kevyttä Monsteria vaivattomasti. Erityisesti kierrosluvun keskialueella se on selvästi vahvempi kuin tuhatkuutioiset kilpailijansa.
Käyttökelpoinen kierroslukualue alkaa 2 500 kierroksesta ja jatkuu aina punarajalle asti. Parhaimmillaan Monster on vaihtelevilla mutkateillä, jossa kierrosluku ja käytettävä vaihde vaihtelevat.
Kolme valintaa
Kuljettaja voi valita kolmesta eri tehokartasta sopivimman: Sport, Touring ja Urban.
Kahdessa ensimmäisessä on tehoa täydet 150 hevosvoimaa, kun taas Urban-asetuksessa maksimiteho on rajoitettu 100 hevosvoimaan.
Kun tehoasetusta vaihdetaan, säätyvät samalla myös lukkiutumattomien jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset ajomoodin edellyttämälle tasolle.
Kaarre-ABS-jarrut mahdollistavat tehokkaan jarrutuksen myös pyörän ollessa kallistettuna. Vaihteiden vaihto isommalle onnistuu ilman kytkintä vaihdeavustimen avulla. Myöskään pienemmälle vaihtamiseen ei tarvita kytkintä, sillä ”blipper” antaa automaattisen välikaasun kun kuljettaja polkaisee vaihdepoljinta alaspäin.
Kaupunkiajossa ja pintakaasulla ajaessa näiden avustimien käyttö aiheuttaa pieniä nykäisyjä. Kun päästään tositoimiin mutkateille, niin silloin ne toimivat sujuvasti ja parantavat ajonautintoa selvästi.
Eteen nojaava asento
Ajoasentoa on muokattu enemmän eteen nojaavaksi. Kun lisäksi tankki on muotoiltu pari senttiä kapeammaksi, tuntuu asento urheilulliselta ja painoa on helppo siirtää sisäkaarteen puolelle. Jarrutuksissa tankin sivuista saa hyvän otteen polvilla.
Uudella TFT-värinäytöllä varustetun mittariston luettavuus on hyvä. Lisäksi kuljettaja voi valita kuinka paljon informaatiota on kerralla näkyvissä. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö.
Harmaa väri on yllättävä valinta Ducatilta. Valmistajan mukaan kyseessä on sportti-Audeista ja Lamborghineista peräisin oleva muotiväri. Parannetuista ominaisuuksista huolimatta Monsterissa on säilytetty sen tyypilliset piirteet: puristinen muotoilu, urheilullinen asenne ja tehokas moottori. Eikä mitään tarpeetonta.
Jos hinta tuntuu korkealta, niin tarjolla on myös 4 000 euroa edullisempi perusmalli hieman säyseämmällä jousituksella ja jarrulla.