8.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 740Le xDrive iPerformance – luksuslatausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljällä sylinterillä pärjää huippuluokassakin, kunhan sähkömoottori on apuna. Hyvää: suorituskyky, takaistuinmukavuus, edustavuus. Huonoa: laimeahkosti muotoiltu etuistuin. Moottorin 9/2016-lehdessä vertailemamme X5 xDrive40e:n tapaan BMW 740Le on ladattava hybridi, jonka liikkumisesta vastaa paitsi poltto-, myös sähkömoottori. Akkujen varaustasoa voi täydentää joko verkkovirralla tai julkisesta latausasemasta. Täyteen lataus vie esimerkiksi 16 ampeerin verkkovirtapistokkeesta alle kolme tuntia. Kuten ladattavissa hybrideissä on tapana, myös 740Le:stä löytyy ajo-ohjelmat pelkkään sähköajoon, hybridikäyttöön tai sähkön säästämiseen tulevaa varten. Viimeksi mainitussa avustaa tarvittaessa navigaattori. BMW 740Le on tuotannossa tavallisella ja pidennetyllä akselivälillä, niin taka- kuin nelivetoisenakin. Koeajossamme oli näistä kallein eli joka nurkasta raapiva pitkä versio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teoriakulutusta 740Le:n sähkömoottorin teho- ja vääntöarvot ovat identtiset X5:een verrattuna, mutta bensiinimoottori on hivenen tehokkaampi (258/245 hv) ja vääntävämpi (400/350 Nm), mikä kohottaa myös hybridijärjestelmän yhteistehoa. Ilmoitettu toimintamatka pelkällä sähköllä on 31 kilometrin sijaan 45 kilometriä, ja yhdistetty EU-kulutus peräti litran alhaisempi (2,4 vastaan 3,4 l/100 km). Tällaisella keskikulutuksella ei ladattava hybridi kuitenkaan pysty sataa kilometriä yhtäjaksoisesti taittamaan. Osviittaa 740Le:n kyvyistä saa siitä, että täyteen ladattu X5 xDrive40e taittoi 150 kilometrin lenkkimme 7,7 litran keskikulutuksella. Toimintamatkaksi sähköllä saimme 23 km. Ahkera lataaja saavuttaa siis säästöä lyhyillä matkoilla, mutta akut tyhjinä kulutus on tavallisen bensamallin luokkaa. Ei suorituskykyvajetta Kaksilitrainen nelisylinterinen bensakone vaikuttaa aluksi melkoiselta kompromissilta yli viisimetriseen limusiiniin. Pikkukoneen pörinä erottuu selvimmin tyhjäkäynnillä auton ulkopuolella, mutta onneksi moottori on auton seisoessa useimmiten sammuksissa. Ajossa vajaapyttyisyys on häivytetty tehokkaasti. Vain tarkkakorvaisin erottaa, että pellin alla ei humise kuusi- tai kahdeksansylinterinen mahtimoottori, ja tämäkin bongaus ajoittuu siihen hetkeen, kun kierrokset kohoavat lähelle punaviivaa. Suomen liikenteessä tällainen sivistymätön kierrättäminen on kuitenkin turhaa, sillä 740Le kiihtyy jo osakaasulla niin pontevasti, että nopeusrajoitukset tulevat ensimmäisenä vastaan. Suorituskykyreserviä jää siis roppakaupalla käyttämättä. Muutenkin 7-sarjan BMW täyttää edustusluokan vaatimukset. Ajettavuudessa nivoutuvat tarkkuus ja hienostuneisuus, eikä takaistuinmukavuus jätä moitteille sijaa. Vakiovarusteinen neljän pyörän ilmajousitus vaimentaa tien epätasaisuudet, mutta ei voi mitään sille, että 18-tuumaisten kesärenkaiden ääni erottuu varsin selvänä matkustamoon. Myös kuljettajan istuimen muotoiluun olisi voinut panostaa vieläkin enemmän. Se puolestaan ilahduttaa, että tavaratilasta puuttuvat ylimääräiset hybridikyhmyt. Ansio kuuluu takapenkin alle sijoitetulle akustolle, joka ei vie kontista ylimääräistä tilaa. Äänetön sijoitus Vaikka 740Le on kallis auto, CO2-verotuksemme ansiosta se nauttii mallistonsa edullisimman version statuksesta. Seuraavaksi halvin bensiinimalli, samalla koneella (mutta ilman sähkömoottoria) kulkeva 740Li maksaa jo 155 820 euroa, ja edullisin diesel eli 730Ld puolestaan 143 582 euroa. Eikä niillä pääse lipumaan katuja äänettömän sähkömoottorin voimin – edustuskäytössä viimeistään tämän luulisi ratkaisevan ostopäätöksen piuhamallin puolesta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 740Le xDrive iPerformance Hinta alkaen 115 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 127 043 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4400 r/min) Teho 83 kW, 250 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 240 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 54 g/km Mitat pituus 5238 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 3210 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?