16.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 520d A Touring – perä kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n Touring-perinteet kukoistavat uudessa 5-sarjassa: määrän sijaan tavaratilassa panostetaan laatuun. Hyvää: ergonomia, viimeistelty tavaratila, iDrive. Huonoa: ohjaus, mukautuvan iskunvaimennuksen nypytys vauhdissa. Vuosituhannen alussa baijerissa pyörineen muotoilumellakan jälkeen BMW on keskittynyt rauhalliseen hiomiseen. Uuden viitossarjan Touring-farmari pitäytyy jatkumossa – aivan kuin vuonna 2010 esitelty edellinen 5-sarjan Touring olisi piirretty uudelleen nykytrendien mukaisesti. Ulkomitatkin ovat lähes ennallaan, suurin muutos on 36 millin venähdys pituudessa. Akseliväli on venynyt vain 7 milliä, eikä tavaratilakaan ole kasvanut kuin kymmenellä litralla 570 litraan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Baijerilainen painonvartija Muutoksen mittaamiseen tarvitaan vaaka. Uutuus on mallista riippuen satakunta kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Etulokasuojat ja korin luukut ovat alumiinia. Jo pelkkä takaluukku säästää 4,5 kiloa, ja samasta materiaalista valmistettu apurunko keventää kokonaisuutta 11 kiloa. Ajettavuutta ja taloudellisuutta tukevan kevytrakennetekniikan lisäksi hiilidioksidigrammoja jahdataan aerodynaamiikalla. Farmarikorin pysty perä ei aivan mahdollista sedanin virtaviivaisuutta (Cd 0,22), Touring tulee toimeen 0,27:llä. Valmistaja kertoo panostaneensa aeroakustiikkaan, eli tuttavallisemmin tuulensuhinoihin. Suomessa hallitseva rengasmelu peittää alleen hienon työn, mutta Saksan autobahnoille suuntautuvilla lomamatkoilla voi nauttia rahoittavasta hiljaisuudesta ainakin 180 kilometriin tunnissa asti. Tavaratilan laatu, ei märää Tavaratilassa miellyttää valmistajan panostus yksityiskohtiin. Takaistuimet taittuvat sähköisesti alas 60:40-suhteessa, ja keskimmäisen istuimen voi kumota erikseen suureksi suksiluukuksi. Valitettavasti istuimet eivät kaadu vaakatasoon, joten 1700 litraan laajennetun tavaratilan lattiasta ei saa tasaista. BMW kertoo kuormattavuuden kasvaneen 120 kilolla mallista riippuen 720–730 kilogrammaan –tasonsäädön hoitava taka-akselin ilmajousitus on vakiovaruste. Takaistuimen selkänojan voi kallistaa pystympään, jolloin tavaratilaan saadaan lisälitroja viisipaikkaisuudesta tinkimättä. Välipohjan löytyy tilava lokero ensiapulaukulle ja muille varusteille. Lisäksi tavaratilan takareunasta löytyy luukku, jonne tavaratilan näköverhon ja suojaverkon rullat voi sijoittaa suurten esineiden kuljetuksen ajaksi. Ja toki BMW Touring -perinteiden mukaisesti takaluukun lasi on edelleen avattavissa erikseen. Vaivaton, mutta innoton ajettavuus Koeajettu 520d riittää vaivattomaan etenemiseen, eivätkä nelosdieselin elämöinnit kantaudu ohjaamoon kuin täydellä kuormalla. Kauneusvirheenä BMW:täkin vaivaa taipumus vedättää ylisuurella vaihteella, jolloin moottorin värinät kantautuvat matkustamoon asti. Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto kääntyy kokoisekseen ketterästi, mutta reipasta ajamista nakertaa etäinen ja tuntumaltaan kuollut ohjaus – ajamisen ilosanoma jää todellisen suoriutumisen sijaan BMW:n markkinointiviestinnän harteille. Ajettavuuteen tosin voi vaikuttaa huippulaajalla varustevalikoimalla. Perusalustaa tarjotaan tavallisena tai 10 milliä madallettuna M Sportina, mutta koeajoautot oli varusteltu mukautuvalla iskunvaimennuksella, joka korvaa myös M Sport -alustan. Ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa neliveto ei rajoita alustavaihtoehtoja, ja voipa täysivetoiseen valita myös Integral Active Steering -nelipyöräohjauksen tai Adaptive Drive -paketin aktiivisen kallistuksenvaimennuksen. Saksassa ajettuihin ensikoeajoihin valituista autoista löytyi mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus. Jälkimmäinen ketteröittää kookasta autoa, mutta mukautuvaa iskunvaimennusta vaivaa Saksankin teillä 530d-mallin kotimaan koeajossa havaittu näennäisurheilullinen nypytys. Farmariperinteiden lisäksi BMW:n toivoisi muistelevan myös takavuosien alustaosaamistaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 520d A Touring Hinta alkaen 54 999 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (2950 r/min) Vääntö 400 Nm (2950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 1114 g/km Mitat pituus 4943 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2975 mm Tavaratila: 570 l Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku