Koeajo: Alfa Romeo Giulia – ajettavaksi tehty!
Italialainen muotovalio Alfa Romeo Giulia on syvimmältä olemukseltaan ajajan auto. Hyvää: ohjaus, voimalinja, ajettavuus. Huonoa: vaihdelapojen sijoittelu, etuistuinten sivuttaistuki, muovinen sisäilme.
Alfa Romeo Giulia on auto, jonka syvimmän olemuksen voi kuvata kahdella sanalla: ajajan auto.
Italialainen auto-osaaminen herättää osassa autokansaa epäluuloja. Ehkä näin, mutta kannattaa koeajaa Alfan Giuliaa bensiinimoottorilla ryyditettynä. Kokemus sulattaa paatuneenkin saksalaisautojen ystävän sydämen.
Italialialainen automuotoilu on maailmankuulua, eikä Alfan Giulia jää tässä pitkässä vuosikymmenten jatkumossa seinäkukkaseksi. Sulavat linjat, sopusuhtaiset mitat, matala olemus, urheilullinen sivuprofiili ja Alfoille tyypillinen ärhäkkä keula oikeuttavat muotovalio-termin käytön.
Tyylikäs olemus jatkuu sisällä matkustamossa. Ilme on viimeistelty, mutta myös muovinen.
Super-varustetaso tuo mukanaan nahka/kangasverhoillut istuimet, joiden punainen tehosteväri sopii auton olemukseen kuin tiramisu jälkiruuaksi. Punainen väri jatkuu kojelaudan alaosissa ja ovissa.
Mukavuutta ovat sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä.
Urheilullinen nahkainen ohjauspyörä ja sen takana olevat vaihdelavat antavat lupauksia tulevasta. Kun tie on vapaa, käännän keskikonsolin ajotilan DNA-valintakytkimen asentoon D eli Dynamic.
Se nostaa moottorin kierroslukua ja herkistää kaasuvastetta. Käyntiäänet kiristyvät, mutta sen kummemmin ei ajo-olemus ärhäköidy. Toisaalta myönteistä on, ettei ajosta tule nykivää tai alustasta täristävää.
Urheilullista tunnelmaa voi hakea ratin takaisia vaihdelapoja käyttämällä. Automaattivaihteiston voi antaa ahkeroida taajamien ruuhkanytkyttelyissä.
Vaihdelavat ovat tosin niin lähellä pyyhin- ja vilkkuviiksiä, että tämän tästä tulee tahattomasti vilkutelleeksi oudosti tai pyyhkäisseeksi kuivaa tuulilasia. Ja ilmastointia säätäessä kämmenpohja tapaa herkästi vaihdevipuun, joten muutamankin kerran tulee tahattomasti vaihdettua vaihde vapaalle. Tottumuskysymys toki, mutta voisi vaihdekeppi olla hieman lyhyempikin.
Hyvä voimalinja
Alfan voimalinja toimii erinomaisesti: kahdeksanlovinen automaattivaihteisto työskentelee jouheasti ja huomaamattomasti eri ajotilanteissa. Se syöttää käyttöön oikean vaihteen oikeaan aikaan.
Kaksilitraisessa bensiinimoottorissa on riittävästi potkua eli 200 hevosvoimaa. Nollasta sataan taittuu 6,6, sekunnissa.
Jos tämä ei riitä, voi itselleen toki hankkia automallin tiukimman version, joka kantaa nimeä Alfa Romeo Giulia 2.9T V6 Quadrifoglio. Tehoa on tarjolla huimat 510 hevosvoimaa – ja hintaa yli kaksinverroin nyt koeajettuun Giuliaan verrattuna eli 114 500 euroa manuaalivaihteisena, 117 500 euroa automaattivaihteisena.
Valttina ohjaustuntuma
Nyt koeajetullakin Giulia-versiolla saa olla liukkaalla tarkkana, ettei äkkiväärä oikean nilkan oikaisu irrota kitkarengastetun takavetoisen peräpäätä. Sydämentykytykseltä kuitenkin säästytään, sillä ajonvakautus paimentaa väsymättä auton valitulle ajolinjalle.
Ohjaustuntuma on Giulian valtteja. Ohjaus on tarkka, tunnokas ja sopivan nopea. Ohjaus myös keskittää oivasti, eikä auto jää vaeltelemaan. Ohjauksensa suhteen Alfa ei kalpene saksalaisten premium-merkkien rinnalla.
Tukea saa rahalla
Etuistuinten suoma sivuttaistuki on heikko. Mutka-ajon kannalta kaipaa urheilullisimpia istuimia, jotka tulevat seuraavan Veloce-varustetason mukana.
Vakiona Giuliassa on muun muassa vakionopeudensäädin, sadetunnistin, nahkaratti, törmäysvaroitusjärjestelmä, automaattijarrutus, kaistavahti, kuusi turvatyynyä, rengaspaineiden valvonta ja kaksialueinen automaatti-ilmastointi.
Koeajoauton hintaa 41 387 eurosta nostavat valinnaisvarusteet kuten pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera, automaattisesti himmenevät ulko- ja sisäpeilit, kuolleen kulman avustin, urheilullinen ohjauspyörä, punaiseksi maalatut jarrusatulat, metallipintaiset polkimet, alumiiniset koristelistat sisällä, Bianco Alfa -väri, 11 kaiuttimen audiojärjestelmä, navigointijärjestelmä 6,5-tuumaisella näytöllä, kaksoisksenon-ajovalot, ajovalonpesurit, avaimeton sisäänkäynti sekä jäähdytettävä hansikaslokero!
Koeajetussa autoyksilössä on lisäherkkuja yhteensä 7 690 euron edestä.
Lisätietoja: www.alfaromeo.fi/alfa-romeo-giulia