22.10.2017

Koeajo: 680 hv arkiauto – Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Porsche on sotkenut nelipaikkaisen käyttöauton ja vuoristoradan keskenään Panamera-malliston huipulla.

Porschen nelipaikkainen arkisedan Panamera ei varsinaisesti kärsi voiman puutteesta, sillä malliston hitainkin moottorivaihtoehto on erittäin riittävät 330 hevosvoimaa. Mutta kun komean Sport Turismo -farmariversion koeajon yhteydessä tulee tilaisuus koeajaa pikaisesti malliston väkevin versio, ei mahdollisuuteen voi olla tarttumatta "väärästä" korimallista huolimatta.

Pikatyypätty auto oli Sport Turismon jälkeen toiseksi paras Panamera, loivaperäisen perusmallin pidennetty Executive-versio. 150 millimetriä kasvanut akseliväli riemastuttaa erityisesti takamatkustajia lisätilalla ja samalla varustelu on parantunut.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Panamera Turbo S E-Hybrid puolestaan kasvattaa perinteisen Panamera Turbon voimavaroja vielä 130 hevosvoimalla, jolloin 550 hevosvoiman sijaan järjestelmän yhteisteho on älyttömät 680 hevosvoimaa. Tämä hymyilyttää kuljettajan paikalla istuvaa. E-Hybrid ilahduttaa myös kirjanpitäjää, sillä hintaeroa sähköttömään Turboon kertyy Suomessa yli 51 000 euroa tehokkaamman hybridin hyväksi. Taustalla on hiilidioksidipäästöjen putoaminen 216 grammasta 66 grammaan kilometriltä.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive suorittaa tehtaan mukaan 0–100 km/h 3,5 sekunnissa. Kun kylien ja raittien jälkeen löytyy sopiva maantieosuus kokeilla kaasupolkimen pohjamillejä, on kokemus täysin absurdi. Turboahdettu V8 muristen pitkä edustussedan ampaisee eteenpäin suorastaan väkivaltaisesti.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Mukava aulatila tuntuu pysähtyvän paikalleen samalla kun maisema syöksyy kohti. Vatsanpohjassa tuntuva kutitus tuo mieleen huvipuistojen vuoristoradan. Hupi on ohi muutamassa sekunnissa, sillä Rivieran sijasta autoa pitäisi kokeilla Autobahnilla.

Ja kun on aika saapua takaisin taajamaan, voi autolla rullata täydellisessä hiljaisuudessa sähkömoottorin voimin. Vähän kuin ylös puksuttavassa vuoristoradassa, jossa voi katsella maisemia hupia odotellessa. Takaraivossa on tieto, että myöhemmin vuorossa on jälleen Sport Plus ja kutitus vatsanpohjassa.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Ei mitään järkeä, mutta erittäin hauskaa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Porsche Panamera Executive Turbo S E-Hybrid

Hinta alkaen

227 839 €

Moottori

Bensiinimoottori 3 996 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

404 kW (550 hv), 5750–6000 r/min

Vääntö

770 Nm (1960–4500 r/min)

Teho

100 kW, 400 r/min

Vääntö

770 Nm (1960–4500 r/min)

Akku

14 kWh, litiumioni

Toimintamatka

50 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

500 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,5 s

Huippunopeus

310 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 2,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

66 g/km

Mitat

pituus 5199 mm, leveys 1937 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 3100 mm
Tavaratila: 405 l
Omamassa: 2410 kg

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat