20.5.2017 Ajoneuvot Kirjaimet kohtaavat – Uusi BMW M5 saa M xDrive -nelivedon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M5 ujostelee vielä naamioiden takana, mutta baijerilaiset ovat jo kertoneet vetotavan olevan sporttinen neliveto. Kuudennen sukupolven BMW M5 on ihan kulman takana, mutta ihan vielä eivät baijerilaiset uskalla paljastaa miltä G30-sukupolveen perustuva sporttivitonen näyttää. Piiloon jäävät myös teholukemat, mutta faneja pehmitetään jo ennakkotiedoilla. Kyseessä on ensimmäinen M5, joka luottaa voimalinjassaan nelivetoon. M xDriveksi nimetyn järjestelmän luvataan kuitenkin keskittyvän ajamisen iloon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy M xDrive – M xDriven ydinkomponenttina on keskusäly-yksikkö [sic], jonka M-yksilöity ohjelmisto helpottaa pitkittäis- ja poikittaisvoimien hallintaa. Uusi voimalinjatekniikka, joka nähdään M5:ssä ensimmäistä kertaa, yhdistää perinteisen takavedon ketteryyden ja tarkkuuden nelivedon vetopitoon ja tasapainoon. Lopputuloksena uutta BMW M5:ttä voi ajaa tutulla yhdistelmällä urheilullisuutta ja erehtymätöntä tarkkuutta niin radalla kuin liikenteessä – ja joka säässäkin, sanaili BMW M:stä vastaava johtokunnan jäsen Frank van Meel. M xDrive suosii nelivedon toteutuksessa taka-akselia, tuoden etuvedon mukaan käyttöön vain takarenkaiden vetopidon loppuessa kesken. Baijerilaiset lupailevat auton olevan johdonmukainen ja arvattava ajettava myös ripeämmässä ajossa. Kuljettaja voi valita ajotilan viidestä vaihtoehdosta, jotka yhdistelevät ajonvakautuksen tiloja (DSC päällä, M Dynamic Mode, DSC pois päältä) ja nelivedon asetuksia (4WD, 4WD Sport, 2WD). Nelivedon voi siis halutessaan kytkeä myös pois päältä. Käynnistettäessä auto kytkee aina nelivedon ja ajonvakautuksen päälle, mutta jo tässä ajotilassa takarenkaille sallitaan hiukan luistoa ennen korjaavia toimenpiteitä. Baijerilaisten mukaan uuden M5:n suoritusarvot saavat edeltävät mallit kalpenemaan, kiitos nelivedon paremman vetopidon. Toisena ajotilana on M Dynamic Mode yhdistettynä 4WD Sporttiin, eli auto painottaa takarenkaita entistä enemmän ja sallii niille jälleen enemmän luistoa. Tarkoituksena on tarjota ketterämpi ja hauskempi ajettavuus ajamisesta innostuneille. Mikäli ajonvakautuksen kytkee pois kokonaan, käytössä ovat kaikki kolme nelivetojärjestelmän tilaa. 4WD soveltuu valmistajan mukaan tällöin erityisen hyvin heikkokuntoisille teille. 2WD-tilassa M5 on tuttuun tapaan puhtaasti takavetoinen, tarjoten voimakkaalla sedanilla leikkimisen iloa sitä tahtoville. Neliveto saa kannatusta myös BMW:n DTM-kuljettaja Timo Glockilta. – Olen suuri M5-fani. Ajan usein pitkiä matkoja ja tarvitsen tilaa perheelle, mutta en haluaisi luopua mahdollisuudesta nauttia auton urheilullisesta luonteesta. M xDriven ansiosta autoa voi ajaa tutulla tarkkuudella ja ketteryydellä, mutta se tarjoaa myös jotain mitä arvostan Sveitsissä asuvana: enemmän vetopitoa ja hallittavuutta, jopa märällä ja lumella ajaessa, niin arkiajossa kuin auton rajoja etsiessä. Järjestelmän pohjana ovat BMW xDrive-nelivedon komponentit yhdistettynä M-osaston aktiiviseen tasauspyörästöön. Voimalinjaa on kuitenkin vahvistettu suurempaa tehoa ja vääntöä varten. Tuttuun tapaan 0–100% lukkiutumisen välillä säätyvä M-tasauspyörästö vastaa voiman jakamisesta takarenkaiden välillä, nelivedon huolehtiessa etuakselin mahdollisesta voimantarpeesta. V8 ja 8-v. Vaihteistona nähdään 8-vaihteinen M Steptronic, joka pohjautuu kaksoiskytkinten sijaan perinteiseen momentinmuuntimeen. Luonnollisesti BMW:n mukaan vaihtoajat ovat lyhyet ja vaihteiden välitykset on suunniteltu moottorin luonnetta ajatellen. Vaihteisto on suunniteltu myös nelivedon ja entistä vääntävämmän moottorin tarpeisiin. S-vaihteistotila mahdollistaa vaihteiden yli loikkaamisen pienempää pykälää haettaessa. Samalla automaatti on osa M5:n perusfilosofiaa, jossa yhdistyy urheilullisuus ja mukavuus. Moottorina nähdään viimeisin versio BMW:n tutusta 4,4-litraisesta M TwinPower V8:sta. Moottori on saanut uutta elämää parannetun polttoaineen suihkutuksen, uusien turboahdinten sekä parannetun voitelun ja jäähdytyksen myötä. Urheilupakoputkisto on sekin muokattu uuteen uskoon keveyttä ja sointia ajatellen. BMW:n mukaan huomiota on kiinnitetty myös mittaristoon ja hallintalaitteisiin, jotta M5:n teho ja lukuisat asetukset pysyvät kuljettajan hallinnassa niin arkiajossa kuin radalla. Tärkeimmät tiedot saa halutessaan heijastusnäyttöön, joka on valmistajan mukaan kasvanut 70 prosentilla edeltäjään verrattuna. Suoritusarvoja baijerilaiset eivät siis suostu vielä kertomaan, mutta uusi G30-sukupolven BMW M5 painaa valmistajan mukaan nelivedonkin kanssa vähemmän kuin edellinen sukupolvi. Osaltaan tähän auttaa hiilikuitukomposiitista valmistettu katto. Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?