Kilparadalla koeajettu perhefarmari Seat Leon ST

Cupra 280

Perhefarmari kilparadalla – ollaanko nyt mukavuusalueen ulkopuolella? Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, hinta. Huonoa: etuakselin nypytys täyskiihdytyksessä.

Ajoneuvot | Koeajo | 24.3.2015

Kuudensadan metrin korkeuteen Barcelonan lähistölle rakennettu Castellolin kilparata kiipeilee ja kiemurtelee laakson rinteellä. Ratakäyttöön Seat Leon ST Cuprasta on varattu kahdesta vaihtoehdosta tehokkaampi 280 hevosvoimainen versio.

Seat on laajentanut kehutun Leon Cupra -malliston 27 senttimetriä perusmalleja pidempään farmariversioon. Kuormansidontakoukuille tulee käyttöä, sillä satasen nopeus saavutetaan kuudessa sekunnissa.

Lisävarusteinen Performance Pack vaihtaa Bridgestone Potenza RE050A -renkaat riuskaa menoa paremmin sietäviin Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaisiin. Etujarrut vaihtuvat rata-ajon rasituksia kestäviin Brembon valmistamiin nelimäntäisiin satuloihin. Varustepaketti tuo 19,4 kilon painonsäästön osittain äänieristyksen kustannuksella.

Elämyksellisiä mutkia

Mietteet rengasmelusta unohtuvat ennen lämmittelykierroksen päättymistä. Cupra singahtaa ripeästi suoralle moottorin lavealla väännöllä, eikä veto puudu ennen punarajaa. Kaksoiskytkinvaihteistoa manuaaliasennossa pitäessä menoa häiritsee moottorin tasainen ääni. Kierroslukua on vaikea arvioida, mikä vaikeuttaa korvakuulolta vaihtamista. Lisäharmina vaihteisto pakkovaihtaa ylöspäin kierrosluvunrajoittimen kohdalla. Alaspäin se ei onneksi jääräpäisyyttään vaihda.

Hauskimmillaan Cupra on mutkissa. Seat on vakiovarustanut myös farmariversion sähköhydraulisesti ohjatulla tasauspyörästön lukolla, joka ohjaa voimaa ajotilanteen mukaan eturenkaiden välillä.

Lukko tekee pidon rajoilla puskevan etuvedon ajamisesta hauskempaa ja nopeampaa. Kun kaarteessa lievästi aliohjaavan Leonin kaasua avaa, alkaa keula hakeutua tehokkaasti sisäkurviin – aivan kuin joku kiskoisi etuakselia pitkällä narulla.

Vasta kaasunnostoa seuraava jarrupolkimen näpäytys riittää irrottamaan perän nautinnolliseen sivuluisuun. Silloinkin auto on hallittavissa tilanteen tasalla olevan ohjauksen ja valppaan moottorin ansiosta.

Useita ajotiloja

Leon ST Cupra on varustettu ajotilakytkimellä, jonka takaa löytyvät mukavuus- ja urheilupainotteiset ajotilat. Rajuin vaihtoehto on nimetty Cupraksi.

Merkittävimmät muutokset ajotilojen välillä tapahtuvat iskunvaimennuksessa, tasauspyörästönlukon ohjauksessa ja kaasuvasteessa.

Sopii myös arkiajoon

Punavalkoisten kanttareiden vaihtuminen sulkuviivoihin ja suojateihin palauttaa arkeen. Leon ST Cupra selviää arkiajosta liikenteen seassa varsin mainiosti.

Cupra-ajotilassa iskunvaimennus on todella täristävä, mutta mukavuusasennossa suurimmat erot perusmalleihin tulevat leveämpien ja matalampien renkaiden lisääntyneestä melusta.

Vahva alavääntö helpottaa nopeudenmuutoksia suurillakin vaihteilla. Voimavarat tosin näkyvät kahden pienimmän vaihteen täyskiihdytyksissä eturenkaiden nypyttämisenä, mikä tuntuu ja kuulostaa ikävältä keulasta kantautuvalta paukkeelta.

Huhtikuussa Suomeen saapuva uutuus on houkutteleva tarjous ripeää farmaria etsivälle, jos hintarajana on alle 40 000 euroa.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Seat