24.6.2014

Koeajo: Kia Sportage

Kia Sportage ei ole suuria tunteita herättävä auto. Se ei kuitenkaan ole Kialle mikään ongelma, auton käyttöominaisuudet ovat mainiot. Hyvää: varustelu, ärsyttävien yksityiskohtien puute, pitkä takuu. Huonoa: matala tavaratila, etuistuimen reisituki.

Auton muotoilua voi pitää onnistuneena. Sportage hukkuu helposti massaan, mutta jos katseen antaa viipyä auton linjoissa pidempään, voi etenkin perän muotoilusta löytää hienoja yksityiskohtia. Ruskea ulkoväri on konservatiivisen toimiva, mutta räväkämmällä värityksellä auto voisi näyttää oikeasti hienolta.

Matkustamosta kiinnostavia linjoja ei löydy, mutta kokonaisuus on toimiva. Normaalisti näkökentässä olevat materiaalit ovat kelpoja ja kytkinten käyttölogiikka on toimivaa. Kojelaudan matalammat osat sekä vaihdekepin ympäristö ovat jo aavistuksen muovisia. Halvalla tehdyltä Kia ei kuitenkaan vaikuta.

Takatilat ovat auton ulkomittojen odottamalla tasolla. Tavaratila sen sijaan on yllättävän matala. 465 litrallaan se on täsmälleen saman kokoinen kuin nelivetoisessa sisarmallissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kelpo ajettava

Istuimen etuosan reisituen vajavaisuuden lisäksi ajoasennossa ei ole valittamista. Auton hallintalaitteet ovat arkiajon kannalta toimivia ja helppokäyttöisiä.

Ohjauksesta löytyy kolme erilaista vastetta Comfortista Sportiin. Keskimmäisenä oleva Normal-asetus tuntuu kaikista luonnollisimmalta. Sportillakaan ei varsinaista ohjaustuntoa juuri ole, mutta katumaasturissa puutteen sietää.

Kuusivaihteinen käsivaihteisto ja 1.7-litrainen turbodiesel liikuttaa autoa vaivatta, mutta lyhyiden välitysten takia kuljettaja joutuu aktiivisesti vaihtamaan vaihteita. Kialla pääsee kuitenkin melko vaivatta noin kuuden litran keskikulutukseen.

Mukavaa matkaa

Kia ylittää ennakko-odotukset mukavuudesta ja melutasosta reippaasti. Jousitus nielee suuret ja pienet heitot hienosti, eikä auton korkeus tunnu arkiajossa. Edes moottoritiellä autoa ei voi sanoa äänekkääksi.

Vain kiihdytyksissä matkustamoon kantautuva dieselin äänimaailma antaa aihetta moitteelle. Joidenkin mielestä ääni voi kuitenkin sopia maasturimaisen Sportagen olemukseen.

Olemusta enempää maasturia etuvetoisessa Sportagessa ei ole. Kaksilitraisista diesel- ja bensiinimoottoreista on tarjolla myös nelivetoversioita.

Viimeistelty kokonaisuus

Ehkä Kian paras ominaisuus on kuitenkin arkielämässä ärsyttävien yksityiskohtien puute. Avaimeton käyttö toimii loistavasti, navigaattorin sisältävä multimediajärjestelmä on käyttökelpoinen ja pysäköinti on vaivatonta toimivan tutkan ja kameran ansiosta.

Kia Sportage ei aiheuta autokuumetta, mutta osoittautuu tavallisessa arjessa erittäin toimivaksi autoksi. Jos ajatus etuvetoisesta katumaasturista ei ole ylitsepääsemätön, tarjoaa Sportage taloudellisen ja todella vaivattoman vaihtoehdon. Eikä hintakaan ole paha.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kia Sportage 1.7 CRDi ISG Urban Business EcoDynamics

Hinta alkaen

32 490 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

33 105 €

Ajoneuvovero

117 €/ v

Käyttövoimavero

402 €/ v

Moottori

1 685 cm³, turbodiesel edessä poikittain, etuveto. Kuusivaihteinen käsivahteisto.

Teho

85 kW (115 hv), 4000 r/min

Vääntö

260 Nm (1250–1750 r/min)

Vääntö

260 Nm (1250–1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,3 s

Huippunopeus

173 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

135 g/km

Mitat

pituus 4440 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2640 mm
Tavaratila: 465 l
Omamassa: 1415–1537 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

1 vuosi

Takuu

7 vuotta / 150 000 km. Ensimmäiset kolme vuotta ilman kilometrirajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat