14.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage – käytännöllisyys edellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turbon vaikutus on väkevä. Hyvää: takamatkustajien tilat, moottoriäänten eristys, takuu. Huonoa: Alavääntö, englanninkielinen käyttöjärjestelmä, etuvetoon ei saa automaattivaihteistoa. Uudesta Kia Sportage:sta näkee selvästi paremmin ulos kuin edeltäjästään. Erottuvaa, melko rohkeaa muotoilua ei ole unohdettu, mutta nyt käytännöllisyys on selvästi ollut enemmän mukana suunnittelussa. Auto on vain neljä senttiä pidempi, mutta takana matkustavien tilat vaikuttavat runsailta. Peräkkäin voi istuttaa jopa kaksimetriset karjut. Tavaratila on kasvatettu ilman varapyörää 503 litraan eli 38 litraa aiempaa suuremmaksi. Kontissa ei ole erityisiä hienouksia, mutta lastauskorkeus on madaltunut, ja ruumasta saa lähes tasaisen, kun takaistuimet kippaa nurin. Takaistuinten selkänojan kulmaa voi vaihtaa istumis- tai kuljetustarpeiden mukaan. Etuistuimissa saa hyvän, ryhdikkään asennon, vaikka reisituki on lyhyenlainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaista-avustin paimentaa Auton mukavuutta on parannettu myös äänieristystä petraamalla. Moottoriäänet on häivytetty hyvin. Rengasäänet nousevat hallitseviksi, mutta ainakin kesärenkailla ja sileällä asvaltilla taajuus pysyy melko siedettävänä. Ääntä pitää aktiivinen kaista-avustin, mikäli se on päälle kytkettynä. Auto piipittää kimakasti, jos ajoneuvo uhkaa lipua kaistaviivan yli ilman suuntamerkkiä. Lisäksi ratti veivautuu ohjaamaan itsestään takaisin kaistalle, mikäli kuljettaja ei reagoi. Kaista-avustin tulee vakiovarusteena jo toiseksi halvimmassa EX-varustetasossa. Saman varustelun päälle saa vielä tukun muita aktiivisia avustimia ja mm. kääntyvät kaksoisksenonit, jos on valmis pulittamaan yli 4 000 euroa lisää. Vauhti uhkaa hyytyä Tasaisessa ajossa vapaasti hengittävällä 1,6 litran bensiinimoottorillakin pärjää. Hevosvoimat pääsevät valloilleen vasta korkeissa käyntinopeuksissa. Ylämäissä on veivattava vaihdekeppiä urakalla tai vauhti hyytyy. Kia Sportagen etuvetoisiin malleihin ei ole automaattivaihteistoa saatavilla, mikä on melkoinen puute. Onneksi manuaalin vaihteensiirto toimii juohevasti. Noin seitsemän kymmenestä edellisen sukupolven Sportagen ostajasta valitsi etuvedon. Halvimmasta nelivedosta pitää maksaa yli kymppitonni enemmän. Jos ei ole kokemusta ahdetuista turbomoottoreista, vapaasti hengittävän bensiinimoottorin heikko alavääntö tuskin häiritsee. Mutta jos ajaa perätysten myös tarjolla olevia turbomoottoreita, kuten koeajossa, turbon vääntöön ei voi olla ihastumatta. Uusi moottori vakuuttaa Aivan uutena vaihtoehtona tarjolle tulee 1,6-litrainen, 177 hevosvoiman bensiiniturbo, joka korvaa kaksilitraisen 166 hevosvoiman vaparin. Turbomoottorin vääntö on käytössä jo matalilla kierroksilla, ja huippukin tulee vastaan 60 newtonmetriä korkeammalla kuin neljä desiä isommassa edeltäjässä. Kiihtyvyysarvo nollasta sataan on lähes kaksi sekuntia parempi, ja kulutustakin on saatu alaspäin. Kian bensiiniturbo ei silti ole aivan taloudellisimmasta päästä. Nelivetomallissa uuden kaksoiskytkinautomaatin kanssa ylletään 7,5 litran viralliseen kulutukseen ja etuvetoisessa käsin vaihdettavassa Sportagessa 7,3 litraan. Pääsimme maistamaan kolmattakin moottoria, dieseleistä keskimmäistä. Kaksilitraisesta otetaan tehoa 136 hevosvoimaa ja vääntöä 373 newtonmetriä. Väännön muhkeus tuntuu etenkin kiihdytyksissä ja ohituksissa, ja kulutus jää tuntuvasti bensiiniturboa pienemmäksi. Uusi Sportage on helposti lähestyttävä auto. Sen säätimien käyttölogiikka on helposti ymmärrettävä, ja runsaat tilat sekä kohtuullinen maavara tekevät siitä monikäyttöisen kumppanin. Nelivedolla vaihtoehdot vain lisääntyvät, mikäli ostajan rahkeet siihen riittävät. Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Valmistaja Kia Sportage 1.6 ISG Urban EX EcoDynamics Hinta alkaen 30 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 6300 r/min Vääntö 161 Nm (4850 r/min) Vääntö 161 Nm (4850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta