24.11.2016

Koeajo: käyttöauto kaupunkiin – Ford Ka+

Ford Ka+

Uusi Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka on omimmillaan kaupunkiajossa. Hyvää: ohjaustunto, ketteryys, moottori. Huonoa: ajoasento, muotoilu, lisävarusteiden hinta.

Uusi Ford Ka+ saa mietteliääksi. Tulokas on vuodesta 1996 tehdyn pikkuauto Ford Kan seuraaja kolmannessa polvessa. Ja toisaalta ei ole.

Siinä missä Ka oli kolmiovinen, on nyt koeajettu Ka+ nimensäkin mukaisesti isompi ja viisiovinen. Pohjaratkaisu on muuttunut, sillä Ka+ perustuu lyhennettyyn Fiestan alustarakenteeseen.

Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka ei muotoilultaan erotu automassasta.

Ford Ka+

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajoasentoa etsimässä

Alle nelimetrinen tarjoaa tilat viidelle. Vaikka keskikotelo on varsin matala, ovat jalkatilat takana autoluokalle tyypillisen niukat.

Tahdottoman pehmeä istuinosa tekee pitemmistä ajotaipaleista tukalia: istuin ei tuo kunnolla ja mataluuden vuoksi polvet nousevat. Turhan pehmeä on myös etuistuin, eikä se anna kuljettajalle kunnollista reisitukea. Selkänojan sivutuki on kunnollinen.

Etuistuimen säätövaroissa on toivomisen varaa. Ajoasentoa saa sovitella, sillä ohjauspyörä säätyy ylös ja alas muttei lainkaan syvyyssuunnassa. Selkänojan kaltevuussäätö on ratkaistu vivulla. Säätö on turhan karkeajakoinen. Korkeussäädössäkin saisi olla laajemmat liikeradat.

Käyttökytkimet ovat käsillä, joten tältä osin kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin.

Ford Ka+

Ketterä kaupungissa…

Ka+ on omimmillaan kaupunkiajossa. Renkaat ovat aivan auton kulmissa, joten auto kääntyy ketterästi ja sen kulmat ovat helposti hahmotettavissa. Tällä autolla on ilo pysäköidä myös ahtaisiin kadunvarren lokosiin.

Autosta näkee hyvin ulos, eikä isompia katveita ole. Sivupeilit tosin saisivat olla kookkaammat.

Lisää tilaa kaipaa myös tavaroille, sillä tavaratilaa on vain 270 litraa.

Ford Ka+

…rauhaton maantiellä

Ohjaus on erinomainen: tuntuma on selkeä, ennustettava ja tunnokas – totuttuun fordimaiseen tapaan. Ohjauksen puolesta ei jää hammasteltavaa, mutta maantieajossa Ka+ on rauhattomampi tapaus kuin esimerkiksi hieman kookkaampi Ford Fiesta.

Lyhyt akseliväli tuntuu etenkin lumipöperössä ajaessa selvästi: ajolinjaa saa tämän tästä korjata, eikä moottoritien kaistojen väliin kinostunutta lumisohjovallia tule vapaaehtoisesti ylittäneeksi.

Ford Ka+

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helppo valinta

Uusi Ka+ on monessakin mielessä helppo valinta: perushyvä auto arkiajoon. Tilat riittävät kolmihenkiselle perheelle, auttavasti myös isommalle porukalle.

Viisilovinen manuaalivaihteisto toimii ongelmitta, vaihdeopastin vinkkaa oikeat vaihtohetket. Vaihdekepin liikeradat tosin saisivat olla hieman lyhyemmät. Automaattivaihteistoa ei ole tarjolla.

Koeajettu 1,2-litrainen 85 hevosvoiman pihi bensiinimoottori on sekin helppo valinta Ka+:n keulille, se kun on ainoa voimanlähde.

Ford Ka+

Varustetasojen valinta on kätevää, sillä varustetasoja on yksi. Auton voi lompakon kestäessä räätälöidä mieleisekseen lisävarustein. Moni ruksannee 563 euron Driver Assistance Packin, joka tuo parkkitutkan taakse, sähköisesti taittuvat ovipeilit ja sähköikkunat taakse. Vakionopeudensäädin ja nahkainen ohjauspyörä maksavat 407 euroa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT 85 hv Ultimate

Hinta alkaen

14 392 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

16 320 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 196 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

63 kW (85 hv), 6300 r/min

Vääntö

112 Nm (4000 r/min)

Vääntö

112 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,9 s

Huippunopeus

166 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

110 g/km

Mitat

pituus 3929 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1524 mm, akseliväli 2489 mm

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat