24.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: käyttöauto kaupunkiin – Ford Ka+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka on omimmillaan kaupunkiajossa. Hyvää: ohjaustunto, ketteryys, moottori. Huonoa: ajoasento, muotoilu, lisävarusteiden hinta. Uusi Ford Ka+ saa mietteliääksi. Tulokas on vuodesta 1996 tehdyn pikkuauto Ford Kan seuraaja kolmannessa polvessa. Ja toisaalta ei ole. Siinä missä Ka oli kolmiovinen, on nyt koeajettu Ka+ nimensäkin mukaisesti isompi ja viisiovinen. Pohjaratkaisu on muuttunut, sillä Ka+ perustuu lyhennettyyn Fiestan alustarakenteeseen. Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka ei muotoilultaan erotu automassasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoasentoa etsimässä Alle nelimetrinen tarjoaa tilat viidelle. Vaikka keskikotelo on varsin matala, ovat jalkatilat takana autoluokalle tyypillisen niukat. Tahdottoman pehmeä istuinosa tekee pitemmistä ajotaipaleista tukalia: istuin ei tuo kunnolla ja mataluuden vuoksi polvet nousevat. Turhan pehmeä on myös etuistuin, eikä se anna kuljettajalle kunnollista reisitukea. Selkänojan sivutuki on kunnollinen. Etuistuimen säätövaroissa on toivomisen varaa. Ajoasentoa saa sovitella, sillä ohjauspyörä säätyy ylös ja alas muttei lainkaan syvyyssuunnassa. Selkänojan kaltevuussäätö on ratkaistu vivulla. Säätö on turhan karkeajakoinen. Korkeussäädössäkin saisi olla laajemmat liikeradat. Käyttökytkimet ovat käsillä, joten tältä osin kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin. Ketterä kaupungissa… Ka+ on omimmillaan kaupunkiajossa. Renkaat ovat aivan auton kulmissa, joten auto kääntyy ketterästi ja sen kulmat ovat helposti hahmotettavissa. Tällä autolla on ilo pysäköidä myös ahtaisiin kadunvarren lokosiin. Autosta näkee hyvin ulos, eikä isompia katveita ole. Sivupeilit tosin saisivat olla kookkaammat. Lisää tilaa kaipaa myös tavaroille, sillä tavaratilaa on vain 270 litraa. …rauhaton maantiellä Ohjaus on erinomainen: tuntuma on selkeä, ennustettava ja tunnokas – totuttuun fordimaiseen tapaan. Ohjauksen puolesta ei jää hammasteltavaa, mutta maantieajossa Ka+ on rauhattomampi tapaus kuin esimerkiksi hieman kookkaampi Ford Fiesta. Lyhyt akseliväli tuntuu etenkin lumipöperössä ajaessa selvästi: ajolinjaa saa tämän tästä korjata, eikä moottoritien kaistojen väliin kinostunutta lumisohjovallia tule vapaaehtoisesti ylittäneeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo valinta Uusi Ka+ on monessakin mielessä helppo valinta: perushyvä auto arkiajoon. Tilat riittävät kolmihenkiselle perheelle, auttavasti myös isommalle porukalle. Viisilovinen manuaalivaihteisto toimii ongelmitta, vaihdeopastin vinkkaa oikeat vaihtohetket. Vaihdekepin liikeradat tosin saisivat olla hieman lyhyemmät. Automaattivaihteistoa ei ole tarjolla. Koeajettu 1,2-litrainen 85 hevosvoiman pihi bensiinimoottori on sekin helppo valinta Ka+:n keulille, se kun on ainoa voimanlähde. Varustetasojen valinta on kätevää, sillä varustetasoja on yksi. Auton voi lompakon kestäessä räätälöidä mieleisekseen lisävarustein. Moni ruksannee 563 euron Driver Assistance Packin, joka tuo parkkitutkan taakse, sähköisesti taittuvat ovipeilit ja sähköikkunat taakse. Vakionopeudensäädin ja nahkainen ohjauspyörä maksavat 407 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT 85 hv Ultimate Hinta alkaen 14 392 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 320 € Moottori Bensiinimoottori 1 196 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 63 kW (85 hv), 6300 r/min Vääntö 112 Nm (4000 r/min) Vääntö 112 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 166 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3929 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1524 mm, akseliväli 2489 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku