29.1.2017

Kawasakilta neljä uutuutta MP17-näyttelyyn

Kawasaki tuo vuodelle 2017 kaksi uutta nakupyörää ja kaksi uutta katettua mallia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu sydän uusissa kuorissa

Uusi keskiluokan sportti Ninja 650 ja saman luokan nakumalli Z650 perustuvat samaan tekniikkaan. Molempien voimanlähteenä on vanhasta tutusta ER6-mallista peräisin oleva kaksisylinterinen rivimoottori, jossa iskutilavuutta on 649 kuutiosenttimetriä.

Kawasaki MP17 Ninja 650

Sporttimalli Ninjan muotoilussa on vaikutteita otettu Kawasakin kovimmasta tykistä, ZX-10R:stä. Toisin kuin isossa kyykyssä, keskiluokan uutuusmallissa on rento ajoasento ja ominaisuuksissa on painotettu enemmän arkikäyttöä. Lyhyt akseliväli tekee pyörästä ketterän esimerkiksi kaupunkiympäristöön. Tankattuna Ninja 650 painaa vain 193 kiloa. Urheilullista ulkonäköä - ja myös ominaisuuksia - tuovat kaksi ”piparijarrulevyä” edessä. Mittaristoon kuuluu sekä vaihdenäyttö että vaihtovalo.

Z900 tarjoaa kovan vastuksen MT-09:lle

Kawasakilla on historian saatossa ollut kovia malleja 900-luokassa. Nyt japanilaismerkki palaa tähän luokkaan takaisin uudella Z900 -nakumallilla. Moottori on tonnisesta pienennetty ja siinä on painotettu kierrosherkkyyttä ja keskialueen tehoreservejä. Nämä ominaisuudet kuulostavat aivan siltä, että halutaan hyökätä suoraan luokan menestyjää eli Yamaha MT-09:a vastaan.

Kawasaki MP17 Z900

Huipputeho on luokkansa kovinta tasoa, 125 hevosvoimaa. Vääntökin hipoo sadan newtonmetrin rajaa tarkan lukeman ollessa 98,6 newtonmetriä. Istuinkorkeutta on vain 795 milliä. Viisi pienintä vaihdetta on suorituskyvyn nimissä välitetty lyhyiksi ja kuutosvaihde on ajomukavuuden ja polttoainetalouden takia selvä ylivaihde. Yhtenä malllin erikoisuutena on valmistajan mukaan se, että airboxin suunnittelussa on tehty akustisia testejä ja pyritty saamaan moottoriin urheilulliset imuäänet. Painoa on tankattuna 210 kiloa.

Kawasakin matkasportin kolmas sukupolvi

Vaikka Z1000SX näyttää tutulta, on se kokenut moottorin Euro4-päivityksen lisäksi paljon muitakin muutoksia. Kolmiportaisesti säädettävän tuulilasin kokoa on kasvatettu ja keulan muotoilua muutettu aggressiivisemmaksi. Ajoasento on tiivis ja matkakäyttöön polvikulma on suhteellisen tiukka. Nelisylinterinen rivimoottori tuottaa 142 hevosvoiman huipputehon. Suorituskyky korostuu lyhyiden välitysten ansiosta. Tankki on matkakäyttöön suhteellisen pieni, vain 19 litraa. Elektronisiin apuvälineisiin kuuluvat nyt sekä luistonesto että keulimisenesto. Hinta-laatusuhteeltaan uusi Z1000SX on hyvä, sillä 19 270 euron vastineeksi saa pyörän, joka lähes vakiovarustein on valmis pitkillekin matkoille.

Kawasaki MP17 Z1000SX

MP17-näyttely Helsingin Messukeskuksessa 3.-5.2.2017
Lisätiedot: www.mp-messut.fi

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat