8.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kaunis, kookas ja notkea – Renault Talisman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Talisman eroaa edukseen nelipyöräohjauksella. Hyvää: nelipyöräohjaus ja aktiivinen iskunvaimennus. Huonoa: syvä tavaratila, keskikonsoli takajalkatilassa. Viitseliäällä kuljettajalla on kissanpäivät. Renault Talisman tarjoaa toistaiseksi ainoana tämän kokoluokan autona nelipyöräohjauksen yhdistettynä aktiiviseen iskunvaimennukseen. Multi-Sense -nimeä kantava järjestelmä kokoaa yhden sateenvarjon alle niin nelipyöräohjauksen, aktiivisen iskunvaimennuksen, ohjauksen, moottorin, kaasupolkimen, vaihteiston kuin moottorin äänet, näytöt ja matkustamon valaistuksen. Tuloksena on kokonaisuus, jossa kuljettaja on kuningas. Renault Talisman antaa kuljettajan valita ajotavan neljästä valmiista vaihtoehdosta: mukava, urheilullinen, taloudellinen tai neutraali. Kiinnostavin mahdollisuus on kuitenkin perso eli kuljettajan itsensä muokattavissa oleva henkilökohtainen ajotapa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perehdytys paikallaan Isolta, 8,7-tuumaiselta kosketusnäytöltä kuljettaja hallinnoi autoaan niin monipuolisesti, että toivoa sopii, että jokaisen uuden Talismanin luovutuksen yhteydessä asiakkaalle tarjotaan perusteellinen opastus auton käyttöjärjestelmän saloihin. Ilman sitä useimmilta kuljettajilta jää kokematta paljon hienoja ominaisuuksia. Ajon aikana kosketusnäytön hipelöinti ei ole turvallista, vaikka valikot olisivat kuinka tuttuja tahansa. Valinnat on suositeltavaa tehdä ennen liikkeellelähtöä. Jos valintoja on pakko kesken matkan muuttaa, pikavalinta vähentää huomion karkaamista. Keskikonsolin oikotie-napista kuljettaja voi yhdellä painalluksella vaihtaa ajotapaa kahden suosikkinsa välillä ilman, että katsetta tarvitsee irrottaa liikenteestä. Nelipyöräohjaus – 4control – on käytössä jatkuvasti. Hitailla nopeuksilla takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät, isommilla nopeuksilla kaikki pyörät kääntyvät samaan suuntaan. Selkeimmin neljän kääntyvän pyörän vaikutus näkyy ahtaissa paikoissa kääntyessä, esimerkiksi parkkipaikoilla. Vaikka Talisman on liki viisi metriä pitkä ja lähes kaksi metriä leveä, se liikkuu ahtaudessa sukkelasti kuin kotonaan. Kurvikkaalla pikkutiellä Talisman haukkaa mutkat määrätietoisesti. Tilaa on Iso perheauto on tällä kertaa oikeasti iso. Matkustamossa tilaa riittää niin leveille hartioille, polville kuin korkealla keikkuvalle päällekin. Takamatkustajia häiritsee eniten keskikonsoli, joka syö keskimatkustajan matkustusmukavuutta huomattavasti. Tavaratila on niin avara ja syvä, että kauppakassit ja muut yksittäiset tavarat kannattaa kiinnittää, ellei halua kurkotella niitä tavaratilan perältä. Varustus huipputasoa Kaikissa malliversioissa on vakiona start&stop-automatiikka ja jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Koeajetussa Intens-varustelussa on lisäksi mm. mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä 30–140 km/h -nopeuksiin ja etäisyysvaroitin sekä peruutuskamera, katvealueen valvontajärjestelmä ja sivupysäköintitutkat. Listahinta Renault Talisman TCe 200 Intens-varustellulle versiolle on 43 380 euroa. Koeajetun huippumallin hintaa lisää 3 800 eurolla Luxury Pack, johon sisältyy nahkaverhoilu, sähkötoimiset kuuteen suuntaan säätyvät etuistuimet tuuletuksella ja etumatkustajan istuimen hierontatoiminnolla sekä sähkötoimisella ristiselänsäädöllä, aktiivinen pysäköintijärjestelmä ja heijastusnäyttö tuulilasille. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Talisman Tce 200 aut. 4 Control Intens Hinta alkaen 49 110 € Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto, nelipyöräohjaus. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 260 Nm (2500 r/min) Vääntö 260 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?