Katumaasturi syntyi uudelleen – Volkswagen Tiguan

2.0 TDI 110 kW DSG 4MOTION

Volkswagen Tiguan taistelee suosiosta uusin voimin. Hyvää: ohjaus, ulkonäkö, maavara, vaihteisto Huonoa: sisälle kantava ajomelu, lisävarustehinnat, jousituksen pintakovuus.

Ajoneuvot | Koeajo | 25.4.2016

Uusi Volkswagen Tiguan on valmistajalleen tärkeä. Kaupunkimaasturit ovat kasvattaneet suosiotaan – myös Suomessa. Tiguaneja on myyty maailmanlaajuisesti 2,8 miljoonaa sitten ensiesittelyn ja vuoden 2007. Malli uudistui lievästi vuonna 2011, joten nyt oli jo korkea aika uudelle sukupolvelle.

Aiempaa kookkaampi

Tiguanin akseliväli on kasvanut 77 milliä ja pituus 60 milliä. Perusrakenne on sama kuin uusissa konserniveljissä Seat Atecassa ja Škoda Kodiakissa.

Takana matkustavilla on 29 milliä enemmän polvitilaa. Milleistä viis, takana istuu väljästi, vaikka istuinosa onkin levymäinen. Takaistuimet liikkuvat kiskoilla 18 senttiä.

Volkswagen Tiguan

Jousituksessa on lievää pintakovuutta, joka nypyttää kulkua. Auto on perushiljainen, joskin kovemmassa maantievauhdissa moottori- ja rengasäänet kuuluvat häiritsevästi. Vapailla moottoritienopeuksilla kuoroon käyvät tuulensuhinat.

Tavaroille on tilaa 615 litraa, ja vetokykyä on mukavat 2 500 kiloa.

Laaja moottorikatras

Tarjolle tulee kahdeksan moottoria, joiden tehohaarukka on 115–240 hevosvoimaa.

Suosituin tullee olemaan kaksilitrainen diesel, jossa on tehoa 150 hevosvoimaa.

Se osoittautuu koeajossa riittävän väkeväksi ja nöyräkäytöksiseksi. Se on järkivalinta myös hiilidioksidipäästöjensä (149 g/km) puolesta.

Maastokyvyt koetteella

Spree-joen rannalla sijaitseva Mellowpark on laaja ja ainutlaatuinen BMX-pyöräilijöiden ja rullalautailijoiden puuhapuisto, jonka radat sopivat Tiguanin maastokykyjen koetteluun.

Volkswagen Tiguan

Maavaran 20 senttiä, neliveto ja offroad-ajoasetus riittävät takaamaan etenemiskyvyn.

Haastavat louhikot tai mutavellit on toki syytä jättää oikeiden maastoautojen möyrittäviksi.

Vakiovarustelu kohentunut

Vakiona saa turvallisuutta. Jalankulkijoita suojaa törmäystilanteissa nouseva konepelti. Vakiona ovat myös hätäjarrutustoiminto, App-Connect-älypuhelinliitäntä ja kaistanpitoavustin. Se tunnistaa 65 km/h -nopeuteen saakka, mikäli auto tahattomasti  erkanee ajoradalta, tekee hienoisia ohjausliikkeitä ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla.

Kaupunkiajosta saa vaivatonta, jos ruksaa lisävarustelistalta 1 374 euron led-paketin, joka tuo mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen (Highline-versioissa vakiona). Automaattivaihteiston yhteydessä järjestelmä osaa seisahduttaa auton omatoimisesti jonon pysähtyessä.

Volkswagen Tiguan

Digitaalisen mittariston 12,3 tuuman teräväpiirtonäyttö kertoo nopeuden lisäksi paljon muutakin. Esimerkiksi navigoitaessa nopeus- ja kierroslukumittarit antavat tilaa kartalle. Jos digimittariston haluaa Comfortline-versioon, saa kuvetta kaivaa 855 euron verran.

Täällä jo!

Tiguanit ovat jo Suomessa. Aluksi tarjolla ovat turboahdettu 2.0 TSI-bensiinimoottori ja 2.0 TDI-dieselmoottori, joiden apuna on jatkuvatoiminen neliveto ja DSG-automaattivaihteisto. Kesäkuussa tulee valittaviksi kolme moottoria lisää, ja heinäkuussa loput voimanlähteet.

Alkuvaiheessa hinnaston edullisin Tiguan (Trendline 2.0 TDI SCR 110 kW) vaihtaa omistajaa 41 761 eurolla. Hinnaston kaikkein edullisimmaksi jää kesäkuussa tarjolle tuleva 1,4-litraisella bensiinimoottorilla varustettu etuvetoinen ja manuaalivaihteinen versio.

Volkswagen Tiguan

Voimaa kaipaavat joutuvat odottamaan heinäkuulle, jolloin Tiguanin konepellin alle voi valita 240 hevosvoimaa suovan Biturbo-dieselmoottorin.

Moni haikailee korskeaa Tiguania ulkonäkösyistä. Heille riittäisi auto etuvetoisena. Suomessa Tiguan on yleensä kuitenkin nelivetoinen, etuvetoisia on ollut myydyistä autoista vain noin 15 prosenttia.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Volkswagen