30.12.2014

Koeajo: kattavasti varusteltu Ford Focus

Ford Focus tarjoaa erittäin runsaan lisävarustelun, joka helpottaa kuljettajan ajamista. Hyvää: hyödylliset ja monipuoliset lisävarusteet, ajettavuus. Huonoa: pienet ja tiiviisti sijoitetut nappulat ohjauspyörässä.

Kun lisävarusteet nostavat auton hintaa puolella, täytyy varusteista olla huvin lisäksi jotain hyötyäkin. Ford Focuksen 1,5-litrainen farmarimalli maksaa vakiovarustein 23 990 euroa, mutta Titanium-tason lisävarustein hintalappu näyttää hinnaksi 35 160 euroa.

Mallin ajettavuus on hyvä, istuimella viihtyy eikä vaihteiden vaihtokaan kuusiportaisella käsivalintaisella vaihteistolla herätä mitään huonoja tuntemuksia. Vakiovarusteltunakin Ford Focus tarjoaa omistajalleen hyvän nykyaikaisen auton kokonaisuuden.

Syyspimeällä kuraisella tiellä ajellessa lisävarusteiset kaksoisksenon-ajovalot pääsevät oikeuksiinsa. Mukautuessaan edessä olevaan ja vastaantulevaan liikenteeseen tai kaarteisiin ne auttavat kuljettajaa näkemään olosuhteisiin nähden todella hyvin. Pitkien ajovalojen vaihtamisen lähivaloille saa unohtaa, kun automatiikka huolehtii asian paremmin kuin kuljettaja itse.

Aktiivinen pysäköintiavustin saa sovitettua Focuksen sellaiseen taskuparkkiin, mikä ainakin oudolla autolla ajaessa olisi kuljettajaa itseään epäilyttänyt. Suurin haaste kuljettajalle onkin luottaa ja totella järjestelmän ohjeita ja olla puuttumatta suoritukseen. Jos kuljettaja malttaa mielensä, hoitaa Focus taskuparkkeerauksen varmalla otteella ainakin sulalla tien pinnalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ymmärrettävät varoitusäänet

Ajotilanteissa Focus varoittaa kuljettajaa esimerkiksi liian lyhyestä turvavälistä, uhkaavasta peräänajosta, risteävästä liikenteestä, kaistoilla pysymisestä, kuolleessa kulmassa vaanivasta vaarasta ja vireystilan laskusta.

Kun varoituksiin liittyy äänimerkki, tulee auton varoittelusta helposti äänimerkkien kaaos ja erilaiset piipitykset alkavat lähinnä ärsyttää kuljettajaa.

Focus onnistuu välttämään kuljettajan ärsyyntymisen. Se johtuu pitkälti siitä, että eri asioista viestitään erilaisilla äänillä, jolloin kuljettaja helposti tottuu tulkitsemaan äänten merkityksen luontevasti. Varmemmaksi vakuudeksi äänimerkkien varoitukseen sisältyy aina mittaristossa oleva viesti tai merkkivalo, joka selventää varoituksen tarkoituksen. Focuksen viestit eivät jää epäselviksi.

Erityisesti parkkipaikoilla risteävän liikenteen varoituksen hyöty tuntui hyvin konkreettiselta. Parkkiruudusta pois peruutettaessa Focus havaitsi paljon ennen kuljettajaa sivulta lähestyvän toisen ajoneuvon. Tämä ominaisuus palvelee erityisesti päivittäisessä asioinnissa isoilla ja vilkkailla pysäköintialueilla liikuttaessa.

Harmittavin ominaisuus oli puheohjaus, joka ei englanninkielisenä oikein tahtonut ymmärtää suomalaisia osoitteita. Lisäksi sen näppäin on sijoitettu ohjauspyörässä niin liki muita näppäimiä, että sen tuli hyvin usein hipaisseeksi vahingossa päälle.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Ford Focus 1.5 TDCi Wagon

Hinta alkaen

28 324 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

35 160 €

Ajoneuvovero

83 €/ v

Käyttövoimavero

465 €/ v

Moottori

1 499 cm³, dieselmoottori, turboahdin, 6-v. käsivaihteisto.

Teho

88 kW (120 hv), 3600 r/min

Vääntö

270 Nm (1750–2500 r/min)

Vääntö

270 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,5 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

4,3 (kaup.) / 3,4 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

98 g/km

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat