19.12.2016 Ajoneuvot Julisteet vaihtoon, uusi Lamborghini on saapunut: Aventador S ja 740 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän tehoa, parempaa aerodynamiikkaa ja 350 kilometriä tunnissa. Miura, Countach, Diablo, Murcielago ja Aventador. Isolla V12-moottorilla varustetussa Lamborghinissa on aina ollut kesyttämätöntä draamaa. Tehdas on nyt esitellyt lippulaivansa, Aventador S:n. Nimensä mukaisesti uutuus on jatkojalostettu Aventador, mutta pelkästä kasvojenkohotuksesta ei ole kyse. Tehdas väittää uuden 740 hevosvoimaisen Aventador S:n ulkonäkömuutosten juontavan aerodynaamisista tarpeista. Keulassa ilmaa ohjaa pidempi splitteri, perää hallitsee valtava diffuusori, jonka varmasti saa sopurahalla hiilikuituisena. Aktiivista takasiipeä ohjataan nopeuden ja ajotilan mukaan. Lamborghin kertoo siiven toimivan yhdessä auton pohjan vortex generatoreiden kanssa. Hiilikuituinen auto on nyt varustettu nelipyöräohjauksella. Takapyörien viiden millisekunnin reagointiaika lämmittänee merkkiuskollisten mieltä, vaikka tylysti englanniksi nimetty Lamborghini Rear Wheel Steering kuulostaakin sangen epäitalialaiselta. Nelipyöräohjausta varten Aventador S:n taka-akselin ylä- ja alatukivarret sekä pyörien pystytuet on uusittu. Iskunvaimennuksesta vastaa säätyvä Lamborghini Magneto-rheological Suspension. Kaikkea hulluutta kaitsee ajonvakautusjärjestelmä, jota italialaiset nimittävät tylsästi ESC:ksi. Suomalaista Lamborghini-markkinaa lämmittänee tieto järjetelmän kattavasta testauksesta jäällä ja lamella. Ja kun alijärjestelmät lyödään yhteen, alkaa italiakin sujua: LDVA, eli Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva, on auton ajodynamiikan aivot. Aikamme tyyliin Lamborghini tarjoaa kuljettajalle neljä ajotilaa. Stradalla käydään espressolla, Sportilla poltetaan höyryjä vuoristoteillä ja Corsalla kierretään Imolaa. Uutuutena on personoitava vaihtoehto, jonka nimi on Ego. Tietysti. Kaiken sydämenä on tietysti vapaasti hengittävä V12-moottori. 6,5-litraisesta pedosta revitään 740 hevosvoimaa 8400 kierroksella minuutissa – rajoitin sallii vielä sata kierrosta korkeamman pyöritänopeuden. Kierrätys kantautuu maailmalle viidenneksen kevyemmästä pakoputkistosta, jonka tunnistaa kolmesta ulostulosta. Aventador S:n vaihteistona on edeltäjästä tuttu Independent Shifting Rod, eli hävittäjälentokoneelta kuulostava ISR 7 -vaihteisto. Voimalinjan yhteistyö siivittää 1 575 kiloisen auton sataseen 2,9 sekunnissa, ja leikki loppuu vasta neulan osoittaessa lukemaa 350. Koska mikään ei riitä nykyajan Lambo-miehelle, voi V12:sta lauluja seästää Apple CarPlay -yhteensopivuuden ansiosta vaikka Mikko Alatalon tuotannolla. Komeuden hinta ennen verokarhua on Euroopassa 281 55 euroa. Ennen tilausta kannattaa varmistaa tehtaalta, onko myös Aventador S:ssä edeltäjänsä paraatitoiminto, lähtöjärjestelmä nimeltä Thrust Mode. Lähde ja kuvat: Lamborghini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku