24.11.2015 Ajoneuvot Joku näistä on Vuoden Auto Suomessa – mutta mikä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun finaalikuusikko on monipuolinen joukko. Aikamoinen kuusikko. Rivissä ovat Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun finalistit: alle 22 000 euroa maksavasta Opel Astrasta reilun 82 000 euron Volvo XC90:een. Ja joukosta pitäisi valita paras. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa ja järkeä Istahdan ensimmäisenä Hondan uuteen HR-V:hen. Kilpailun säännöissä painotetaan vastinetta rahalle, ja sitä Hondan tilat tarjoavat. Kojelauta piirtää verkkokalvoille harmaansävyjä, mutta sormenpäät viestivät laadukkaista materiaaleista. Moitteet kohdistuvat kankeaan tietoviihdejärjestelmään ja hipaisukytkimillä tehtyyn ilmastointiin. Honda HR-V:n ajettavuus on vaivattoman helppoa, mutta säväyttävästä kokemuksesta ei voi puhua. Ehkäpä pientä crossover-luokan autoa etsiville tilat ovat ajofiilistä tärkeämpiä. Tilavana ja edullisena HR-V on finalistiporukan järkiauto. Kohtuuhintaista teknologiaa Vaihdan valkoisen Hondan harmaaseen Opel Astraan. Litraisella turbomoottorilla Opel itse asiassa alittaa Hondan lähtöhinnan 1 600 eurolla. Koeajoyksilö on malliston äveriäämmästä päästä: nahkaverhoilu tuuletuksella, navigaattori, älykkäät valot ja kaikkea muuta. Silti hinta jää reilusti alle 30 000 euroon. Vastinetta rahalle, ei voi kieltää. Opel on ehdottoman saksalainen ajaa. Sulava, jämäkkä ja varman tuntuinen. Tunnelma on kuin yhtä kokoluokkaa Hondaa arvokkaammasta autosta. Kunpa vain 1,4-litrainen bensiiniturbo liikuttaisi autoa sillä vaivattomuudella, jota 150 hevosvoimalta voisi odottaa. Tilaa tyylistä tinkimättä Harmaasävyisten autojen kirjo jatkuu, kun auto vaihtuu Volkswagen Touraniin. Grafiitin harmaa pukee tila-autoa mainiosti. Perhevankkurifiilis loistaa poissaolollaan. Sellaiseen tehtävään Touran kuitenkin sopii mainiosti: harva auto tarjoaa viittä ISOFIX-lastenistuinpaikkaa. Ajoltaan Touran on vaivattoman laadukas. Se tuntuu juuri sellaiselta autolta, kuin Golfin ja Passatin perimällä tehdyltä tila-autolta odottaakin. Lähtöhinta 26 899 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Linjakas ja avara Vain 85 euron lisäsijoituksella saa Škoda Superbin. Volkswagen-konserni vei puolet finalistipaikoista, mutta Superbin ratissa ymmärtää miksi. Iso tšekkiläinen on miellyttävä ajaa, ja tilaa on hurjasti. Autosta tarjotaan laajaa kirjo eri moottoreita ja vaihteistoja, eivätkä edes nelivetoiset huippumallit ole kohtuuttoman kalliita. Edellisen Superbin konservatiivisen pullea ulkoasu on vaihtunut tyylikkäisiin linjoihin. Jos voittajan ratkaisisi näyttävimmän muodonmuutoksen tehnyt auto, olisi Škoda varma ykkönen. Teknologinen voimannäyttö Kirkkaanpunainen Audi A4 katkaisee harmaansävyihin maalattujen autojen värisuoran. Audi on ladannut uutuuden täyteen huipputeknologiaa, mutta valtaosa varusteista löytyy vasta lisävarustelistalta. Se nostaa hinnan helposti huimaksi. A4:n vaikuttavuutta se ei heikennä. Kojelaudan muotoilu on moitteeton yksinkertaisuuden ja teknologisuuden liitto. Myös teknologiakuorrutuksen alla oleva perusauto on viimeisen päälle kunnossa ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. A4:n hinnat alkavat 35 502 eurosta. Seitsenpaikkainen konserttisali Viimeisenä vuorossa on joukon kallein: näyttävä Volvo XC90. Koeajoauto on kenties malliston mielenkiintoisin, eli ladattava hybridi T8. Täyskaasulla noin 2,3 tonnia painava maasturi kiihtyy 407 hevosvoiman turvin. Tarvittaessa Volvo hiipii 60 kilometriin tunnissa asti pelkän sähkön voimin. Matalien hiilidioksidipäästöjen ansiosta huippumalli T8 jää malliston edullisimmaksi bensiinikäyttöiseksi vaihtoehdoksi. Hintalapussa lukee silti komeat 92 881 euroa. D5 dieselin saa reilulla 82 000 eurolla. Kun lisävarustelistalta ruksii herkkuja kymppitonneilla, muuttuu yhdeksänpaikkainen Volvo ilmajousitetuksi konserttisaliksi. Kokemus on vaikuttava – kuten hintatasolta kuuluu odottaa. Aikamoinen kuusikko. Hyviä, mutta hyvin erilaisia. Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun voittaja ratkeaa joulukuun 16. päivä. Muista osallistua myös Vuoden Auto Suomessa 2016 -arvontaan! Päivitetty 8.12.2015 klo 00.00: Arvonta päättynyt. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Antti Hentinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta