24.11.2015

Joku näistä on Vuoden Auto Suomessa – mutta mikä?

Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun finaalikuusikko on monipuolinen joukko.

Aikamoinen kuusikko. Rivissä ovat Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun finalistit: alle 22 000 euroa maksavasta Opel Astrasta reilun 82 000 euron Volvo XC90:een. Ja joukosta pitäisi valita paras.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa ja järkeä

Istahdan ensimmäisenä Hondan uuteen HR-V:hen. Kilpailun säännöissä painotetaan vastinetta rahalle, ja sitä Hondan tilat tarjoavat. Kojelauta piirtää verkkokalvoille harmaansävyjä, mutta sormenpäät viestivät laadukkaista materiaaleista. Moitteet kohdistuvat kankeaan tietoviihdejärjestelmään ja hipaisukytkimillä tehtyyn ilmastointiin.

Honda HR-V:n ajettavuus on vaivattoman helppoa, mutta säväyttävästä kokemuksesta ei voi puhua. Ehkäpä pientä crossover-luokan autoa etsiville tilat ovat ajofiilistä tärkeämpiä. Tilavana ja edullisena HR-V on finalistiporukan järkiauto.

Kohtuuhintaista teknologiaa

Vaihdan valkoisen Hondan harmaaseen Opel Astraan. Litraisella turbomoottorilla Opel itse asiassa alittaa Hondan lähtöhinnan 1 600 eurolla. Koeajoyksilö on malliston äveriäämmästä päästä: nahkaverhoilu tuuletuksella, navigaattori, älykkäät valot ja kaikkea muuta. Silti hinta jää reilusti alle 30 000 euroon. Vastinetta rahalle, ei voi kieltää.


Opel on ehdottoman saksalainen ajaa. Sulava, jämäkkä ja varman tuntuinen. Tunnelma on kuin yhtä kokoluokkaa Hondaa arvokkaammasta autosta. Kunpa vain 1,4-litrainen bensiiniturbo liikuttaisi autoa sillä vaivattomuudella, jota 150 hevosvoimalta voisi odottaa.

Tilaa tyylistä tinkimättä

Harmaasävyisten autojen kirjo jatkuu, kun auto vaihtuu Volkswagen Touraniin. Grafiitin harmaa pukee tila-autoa mainiosti. Perhevankkurifiilis loistaa poissaolollaan. Sellaiseen tehtävään Touran kuitenkin sopii mainiosti: harva auto tarjoaa viittä ISOFIX-lastenistuinpaikkaa.

Ajoltaan Touran on vaivattoman laadukas. Se tuntuu juuri sellaiselta autolta, kuin Golfin ja Passatin perimällä tehdyltä tila-autolta odottaakin. Lähtöhinta 26 899 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Linjakas ja avara

Vain 85 euron lisäsijoituksella saa Škoda Superbin. Volkswagen-konserni vei puolet finalistipaikoista, mutta Superbin ratissa ymmärtää miksi. Iso tšekkiläinen on miellyttävä ajaa, ja tilaa on hurjasti. Autosta tarjotaan laajaa kirjo eri moottoreita ja vaihteistoja, eivätkä edes nelivetoiset huippumallit ole kohtuuttoman kalliita.

Edellisen Superbin konservatiivisen pullea ulkoasu on vaihtunut tyylikkäisiin linjoihin. Jos voittajan ratkaisisi näyttävimmän muodonmuutoksen tehnyt auto, olisi Škoda varma ykkönen.

Teknologinen voimannäyttö

Kirkkaanpunainen Audi A4 katkaisee harmaansävyihin maalattujen autojen värisuoran. Audi on ladannut uutuuden täyteen huipputeknologiaa, mutta valtaosa varusteista löytyy vasta lisävarustelistalta. Se nostaa hinnan helposti huimaksi.

A4:n vaikuttavuutta se ei heikennä. Kojelaudan muotoilu on moitteeton yksinkertaisuuden ja teknologisuuden liitto. Myös teknologiakuorrutuksen alla oleva perusauto on viimeisen päälle kunnossa ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. A4:n hinnat alkavat 35 502 eurosta.

Seitsenpaikkainen konserttisali

Viimeisenä vuorossa on joukon kallein: näyttävä Volvo XC90. Koeajoauto on kenties malliston mielenkiintoisin, eli ladattava hybridi T8. Täyskaasulla noin 2,3 tonnia painava maasturi kiihtyy 407 hevosvoiman turvin. Tarvittaessa Volvo hiipii 60 kilometriin tunnissa asti pelkän sähkön voimin.

Matalien hiilidioksidipäästöjen ansiosta huippumalli T8 jää malliston edullisimmaksi bensiinikäyttöiseksi vaihtoehdoksi. Hintalapussa lukee silti komeat 92 881 euroa. D5 dieselin saa reilulla 82 000 eurolla. Kun lisävarustelistalta ruksii herkkuja kymppitonneilla, muuttuu yhdeksänpaikkainen Volvo ilmajousitetuksi konserttisaliksi. Kokemus on vaikuttava – kuten hintatasolta kuuluu odottaa.

Aikamoinen kuusikko. Hyviä, mutta hyvin erilaisia. Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun voittaja ratkeaa joulukuun 16. päivä.

Muista osallistua myös Vuoden Auto Suomessa 2016 -arvontaan! 

Päivitetty 8.12.2015 klo 00.00: Arvonta päättynyt.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat