2.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Amerikan herkku kaikilla herkuilla. Hyvää: moottorin kyvyt, ajotuntuma matka-ajossa, sisätilat. Huonoa: kömpelyys kaupunkisokkeloissa, ajomelu, hinta Iso ja näyttävä, kyllä. Tyyris ja ylenmäärin varusteltu, sitäkin. Helppo ja kömpelö, kumpaakin. Ison inkkarin kunnollinen maavara ja nelivetoisuus varmistavat etenemisen myös urautuneilla soraosuuksilla tai mutaisilla mökkiteillä. Selec-Terrain-järjestelmä tarkoittaa olosuhteiden mukaan valittavia ajo-ohjelmia lumelle, hiekalle, mudalle ja kivikoihin. Se päättelee moottorin pyörintänopeuden, automaatti- ja jakovaihteiston ratkaisujen sekä luistoneston ja elektronisen ajonvakautuksen metkujen perusteella miten taataan paras mahdollinen pito. Fiksuinkaan järjestelmä ei silti takaa, etteikö auto jäisi jumiin, mutta loiventaa kuskin tekemiä virhearviointeja. Säätyvä ilmajousitus on mainio keksintö. Maavara nousee korkeimmillaan jopa 287 millimetriin. Pysäköintiasetus laskee maasturia yli 40 millimetriä, jolloin autoon ja autosta käynti helpottuvat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakaata menoa Pituus ja paino tekevät matka-ajosta vaivatonta ja kulkusuunnassa pysyvää. Teiden urat tai vesilätäköt eivät isorenkaista autoa juuri heilauttele. Ohjaus on erittäin tehostettu. Se on mukavaa taskupysäköidessä, mutta vauhdin kasvaessa ohjaustuntoa saisi olla enemmän. Näkyvyys ulos on hyvä. Ratin takaa ei jää katsekatveita kuin takaviistoon. Erinomainen peruutuskamera ja isot sivupeilit helpottavat kömpelön kokoisen auton käsittelyä pysäköidessä. Ärsyttävä ominaisuus, on vaihdekepin tahaton loksahtelu ohi aiotun loveuksen. Vaihteenvalitsin päätyy liian herkästi P- tai N-asentoon. Metallista soundia Moottorin käyntiäänet ovat yllättävän kovat. Metallinen soundi kantaa kaupunkiruuhkissa seistessä sisälle matkustamoon asti. Matka-ajossa käyntiäänet jäävät ajomelun ja tuulen huminoiden alle. Vaihteisto aprikoi aika ajoin ratkaisujaan, eikä nyt ole kyse yksinomaan voimallisista kiihdytyksistä vaan arkiajosta 30-60 kilometrin tuntinopeuksissa. Sport-asetus tuo ajoon vain hieman terhakampaa otetta. Vaihteiston välitykset tai ajo-ohjelmat eivät kykene peittoamaan fysiikan lakeja. Väkivahvan moottorin on pinnisteltävä liikauttaakseen pitkälti yli kaksitonnista maasturimöhkälettä. Väljät tilat Koeajettu versio on sisustukseltaan ylellinen, vaikka pinnat, jotka vaikuttavat puulta ovat pintakuvioitua muovia. Jeepin sisätilat ovat väljät ja ilmavat. Istuma-asennosta saa mukavan edessä ja takana. Jaloille on riittävästi tilaa myös takana, sillä lattia on lähestulkoon tasainen. Istuimet ovat hyväilevää nahkaa, mutta saisivat olla voimallisemmin muotoillut ainakin edessä. Etuistuimen säätövarat ovat riittävät. Myös takana selkänojien kaltevuutta voi säätää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myyriä ja agentteja Jeep tummennettuine ikkunoineen sopisi oivasti amerikkalaiselokuvaan, jossa agentit rymistelevät hälytysvalot vilkkuen rikollisjoukkion tukikohtaan vain huomatakseen olevansa väärillä jäljillä. Ja katsojille jää epäilys myyrästä hyvisten joukoissa. Myyräntyöhön käy myös uudistunut Jeep Grand Cherokee, hampaat valmiina iskemään kiinni kilpailijoihin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit Hinta alkaen 98 990 € Ajoneuvovero 210 €/ v Käyttövoimavero 602 €/ v Moottori 2 987 cm³, dieselmoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 4000 r/min Vääntö 570 Nm (2000 r/min) Vääntö 570 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km 9,3 (kaup.) / 6,5 (maant.) / NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4822 mm, leveys 1943 mm, korkeus 1764 mm, akseliväli 2915 mm Tavaratila: 782 l Omamassa: 2403 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 3 325 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?