25.2.2015

Jarrujen viat ovat yhä yleinen hylkäyssyy

Etuakseliston ongelmat ja valot nousevat myös esiin Trafin katsastustilastossa.

Etuakseliston viat sekä käyttö- ja seisontajarrujen ongelmat ovat vuodesta toiseen yleisimpiä katsastuksen hylkäyssyinä. Seuraavina tulevat jousituksen, iskunvaimennuksen ja ohjauslaitteiden viat. Kelvottomat renkaat ja seisontajarrun viat yleistyivät hylkäysperusteena, selviää Trafin katsastustilastosta vuodelta 2014.

Ajokiellon yleisimmät syyt ovat käyttöjarrun viat ja liian suuret päästöt pakokaasumittauksessa. Korjauskehotuksiin johtaneet lievemmät viat on jätetty hylkäystilastosta pois. Korjauskehotuksia annettiin eniten valojen vioista sekä tuulilasin ja pesulaitteiden heikosta kunnosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2,7 miljoonaa katsastusta

Trafin katsastustilasto käsittää henkilöautojen määräaikaiskatsastukset Suomessa vuonna 2014, yhteensä 2,7 miljoonaa katsastusta. Viat on listattu 11 autoikäryhmässä käyttöönottovuodesta 2000 alkaen.

Kärkeen nousivat kolmivuotiaat Mercedes-Benz ML ja Suzuki Swift, joiden hylkäysprosentti on 0,00. Osittain tulosta selittää myös kummankin mallin vähäinen autokanta. Kolmivuotiaiden autojen ryhmässä peräti 14 mallin hylkäysprosentti oli alle yhden.

Hylkäysprosenttien erot ovat suuria jo nuorissa ikäryhmissä. Esimerkiksi viisivuotiaiden viiden parhaan mallin hylkäysprosentti on alle kaksi. Mallit ovat Suzuki Swift (hylkäysprosentti 0,98) , Škoda Yeti (1,57), Volvo XC60 (1,65), Jaguar XF (1,79) ja Toyota Land Cruiser (1,98).

Viisivuotiaiden huonoimmasta hylätään liki puolet. Dodge Caliber on heikoin (hylkäysprosentti 45,57) ja Dodge Journey toiseksi heikoin (33,14). Kaikkein suurin hylkäysprosentti (58,18) on 14-vuotiaalla Chevrolet Trans Sport -tila-autolla.

Toyotan ylivoimaa

Kun tarkastellaan kaikkia 11 ikäryhmää, japanilaiset porskuttavat kärjessä etenkin vanhemmissa ikäryhmissä. Toyota ansaitsi kymmenen kärjessä -sijoituksia ylivoimaisesti eniten eli 43, seuraavina Honda (10), Suzuki (8) Audi, Ford, Subaru (7), Volvo (6), Lexus, Mercedes-Benz ja Volkswagen (3), Jaguar, Jeep, Nissan, Opel (2), Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Peugeot ja Škoda (1).

Kymmenen hännillä -listalla on useimmiten Renault 17 kertaa, seuraavina Fiat (12), Alfa Romeo ja Peugeot (11), Chrysler (9), Dodge, Hyundai ja Mercedes-Benz (6), Chevrolet, Citroën ja Volkswagen (5), Ford (4), Jeep, Nissan ja Opel (3), Lada, Mazda, Mitsubishi ja Subaru (1).

Vuosimallien välillä suuria eroja

Erot tietyn merkin eri mallien ja vuosimallien välillä voivat olla suuria. Uusimman sukupolven Mercedes-Benz ML -katumaasturi selvisi puhtain paperein, mutta ensimmäisen sukupolven ML menestyi heikosti vanhemmissa ikäryhmissä. Myös luotettavina pidetyillä japanilaisilla esiintyy laadun vaihtelua.

Subaru menestyi mainiosti vanhemmissa ikäryhmissä, mutta viisi vuotta vanha Forester jäi häntäpäähän. Saman kohtalon koki kuusivuotias Mazda CX-7-katumaasturi.

Tilaston suurin puute on, että se ei sisällä mittarilukematietoja, koska kaikki katsastusketjut eivät ole niitä keränneet riittävän pitkältä ajalta. Eri automallien keskimääräiset kilometritiedot voivat poiketa jopa moninkertaisesti toisistaan, mistä syystä eri automallien hylkäysprosentit eivät ole suoraan vertailukelpoisia.

Katsastustilaston tulokseen vaikuttavat autojen laatuerojen lisäksi erot ajokilometrimäärässä ja auton hoidossa. Kolmevuotiaiden hylkäysmäärien erojen suurin syy on epäilemättä automallien laatuerot. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat auton laadun lisäksi myös käyttäjän huolellisuus, ajo-olosuhteet, kuormitus, ajotapa sekä erot eri mallien ajokilometrimäärissä.

Teksti: Timo Turkula

A-Katsastuksen hylkäystilasto paljastaa vähä vikaiset ja kehnot

Trafi: Katsastuksen vikatilastot 2014

Trafi: Katsastuksen yleisimmät korjauskehotukset, hylkäykset ja ajokiellot 2011–2014

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat