19.8.2016

Jari-Matti Latvalan erikoishaaste: WRC Pololla 9,5 tonnin kuorma-autoa vastaan Ouninpohjassa

Polo VS Kamaz

Jari-Matti Latvala haastoi Polo WRC autollaan Dakar-rallin voittajan, Ayrat Mardeevin ja 9,5 tonnia painavan kuorma-auton Ouninpohjan legendaarisella erikoiskokeella.

Volkswagenin rallitähti Jari-Matti Latvala ehtii tiukan kilpailukauden tiimoilla kokeilemaan myös uusia haasteita. Tällä kertaa kisahaasteen sai Dakar-rallin voittaja Ayrat Mardeev.

WRC-autoa tottuneesti käskevän Latvalan kilpakumppanin ajokalusto on pari pykälää järeämpi. Mardeevin kuorma-auto painaa nimittäin 9,5 tonnia. Tämä erikoinen autohippa käytiin maailman tunnetuimmaksi arvioidulla rallipätkällä Ouninpohjassa.

Polo VS Kamaz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuoristorata neljällä pyörällä

Ouninpohjaa on kuvailtu osuvasti neljällä pyörällä ajettavaksi vuoristoradaksi, jonka hyppyreitä ja kurveja kaikki kuljettajat kunnioittavat. Keskituntinopeus tällä tiellä MM-rallissa ylittää 130 km/h, joten maisema vilisee silmissä. Huippunopeus kapealla tiellä on lähes 200 km/h.

Ouninpohjan erikoiskoe on ollut kiinteä osa Suomen MM-rallia aina vuodesta 1951 asti, jolloin ralli ajettiin ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen voittoaika pätkällä kellotettiin Austin Atlantic -autolla. Siitä asti Ouninpohja on saanut todistaa rallin sekä ralliautojen huimaa kehitystä.

Viimeisin tiellä nähty kilpa-auto on kuitenkin sellainen peto, jota kukaan ei olisi voinut uskoa näkevänsä Ouninpohjassakaan. Kilpa-auto on 1000-hevosvoimainen ja 9,5 tonnia painava Kamaz 4326 -rekka, joka tunnetaan Dakar-rallin kiistattomana kuninkaana.

Polo VS Kamaz

16,5 litrainen hirviö

Paikalliset asukkaat ovat tottuneet ohikiitävien rallitykkien ujellukseen, mutta tunne on taatusti toinen, kun 16,5-litraisella moottorilla varustetun Kamazin jylinä alkaa kaikua metsän siimeksestä.

– Näin voimakkaan rekan puikoissa tunne on sanoinkuvaamaton: voit tuntea rekan hillittömän voiman heti, kun moottori käynnistyy. Tärinä siirtyy käsiesi kautta koko vartaloosi, kuvailee venäläiskuljettaja Ayrat Mardeev.

– Kyllä WRC-auto kiihtyy kovempaa, mutta kun jarruttaessa rekka lähestyy, tulee tunne, että todella haluaa päästä karkuun. Et halua päästää Kamazia aivan iholle, sanoo Jari-Matti kokemuksestaan.

– Yllätyin, kuinka ketterä ja nopea tuo rekka on ja kuinka pitkälle se hyppää. Se on todella jotain, joka saa ihon kananlihalle.

Legendaarinen Ouninpohja ja kaksi rallimaailman kovimmista kalustoista tekevät yhdistelmästä näyttävän, kuten oheiselta videolta voi nähdä. Hippaleikin sijaan kokemus muistuttaa tilanentta, jossa moottoriurheilu kohtaavaa baletin.

– Tämä paikka on koko rallin MM-sarjan legendaarisin. Sen sijainti ja tärkeys tekevät siitä erityisen paikan kaikille rallikuskeille, arvioi Mardeev.

Lähde, kuvat ja video: Red Bull

Luetuimmat