1.5.2016

Japanilainen Prius on vihreämpi – Toyotan ekoväri pitää auton viileämpänä

Toyota Prius Thermo-Tect Lime Green 6W7

Maapallon pelastamisen lisäksi Thermo-Tect Lime Green on erinomainen tekosyy taistella harmaasävyjä vastaan.

Thermo-Tect Lime Green on eräs Toyota Priuksen neljännen sukupolven värivaihtoehdoista, joskin sitä myydään vain Japanissa. Harmaaseen ja valkoiseen rakastunut kansakunta saattaa helposti epäillä, että syy on itse värissä: shokkivihreä ei ole jokaisen mieleen ja mitä naapuritkin oikein ajattelisivat?

Limenvihreän kauneus on kuitenkin, maalille epätyypillisesti, väriä syvemmällä. Autovalmistajien taistellessa energiankulutusta vastaan pienetkin asiat merkitsevät paljon. Kuumana kesäpäivänä pysäköity auto lämpenee voimakkaasti, jolloin ilmastointi joutuu työskentelemään enemmän matkustamon viilentämiseksi, ja sama kierre alkaa jälleen matkan päätyttyä. Arviot ilmastoinnin vaikutuksesta kulutukseen vaihtelevat, mutta yleisimmät luvut liikkuvat 5 ja 25 prosentin välimaastossa.

9 miljoonaa Toyotan hybridiä

Vanha viisaus eri värien valoa ja lämpöä heijastavista ominaisuuksista pätee tässäkin asiassa. Suomen suosituin autoväri, hopeanharmaa, heijastaa kunnioitettavat 50–55 prosenttia auringonvalosta takaisin kiitos maalissa käytetyn kiilteen. Trendikäs valkoinen väri heijastaa puolestaan noin 70 prosenttia auringonvalosta takaisin. Eikö se muodosta jo merkittävän eron verrattuna mustaan autoon?

Toki, mutta Toyotan limenvihreän erikoisuus on siinä, että kehitystyön ansiosta maalipinta heijastaa auringon lämpöä pois jopa normaalia valkoista väriä paremmin. Toyotan mukaan niksinä on ollut maalipinnoissa yleisen hiilimustan korvaaminen titaanioksidilla. Vaikeinta työssä on ollut se, että titaanioksidihiukkasten suurentamisen myötä maali ei yleensä halua tarttua pohjaväriin. Myös maalipinnan kestävyys on yleinen ongelma, mutta nähtävästi Toyotalla ollaan edistytty asiassa ainakin vihreän värin kanssa. Mercedes-Benzin vastaava tutkimustyö kohdistuu tällä hetkellä mielikuvituksellisesti mustaan väriin.

Toyota Prius Thermo-Tect Lime Green 6W7
Toyota Japanin kotisivu Priukselle

Wired-teknologiablogin siteeraamissa tutkimuksissa lämpöheijasteväreille luvataan yllättävän suuriakin vaikutuksia. Applied Energyssä vuonna 2011 julkaistussa tutkimuksessa hopeinen eristeväri tarvitsi tavalliseen mustaan verrattuna 13 prosenttia vähemmän viilennystä käyttämistä saman sisälämpötilan saavuttamiseksi. Toisessa tutkimuksessa arvioitiin, että jos kaikki Japanin henkilöautot varustettaisiin eristävällä maalilla, säästyisi vuodessa peräti 210 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Yhdysvaltain energiaministeriön tutkimuksessa selvitettiin puolestaan eristevärin ja joidenkin autovalmistajien tarjoamien eristeikkunoiden yhteisvaikutusta. Molemmilla teknologioilla varustettu testiauto tarvitsi noin 30 prosenttia vähemmän jäähdytystä.

Vain Japanissa myytävä 6W7-värisävy maksaa Priuksen hankkijalle noin 340 euroa, eikä Toyota anna lukuja paljonko viileämpi väri säästää polttoainekuluissa, mutta mukavampi viileämpi auto on varmasti. Yhtiön mukaan värin lämpöeristeominaisuuksien ero verrattuna tavalliseen automaaliin on noin 5°C ajoneuvon pinnasta mitattuna.

Toyota Prius Thermo-Tect Lime Green 6W7

Vaikuttaa siis siltä, että vihreämpi Prius on todellakin vihreämpi.

Lähde: Wired, Toyota, kuvat: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat