11.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Isoin Mini ikinä – Mini Countryman Cooper All4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mini haluaa osuutensa katumaasturimarkkinoista. Tähän hyvä valtti on nelivetoinen Mini Countryman Cooper All4. Hyvää: tilat, muunneltavuus, neliveto, ajettavuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: hinnannousu. Mini Countryman on 1,3 metriä alkuperäistä Miniä pidempi ja lähes kolme kertaa painavampi. Voiko Nyky-Minejä enää paheksua niiden etääntyessä alkuperäisestä simppelin halvan perheauton ideasta, eihän niin pieniä autoja osta enää kukaan. Ja miten muuten Mini voisi mallistoaan kehittää? Coupe, Paceman ja Roadster kuopattiin nopeasti. Nykyiseen maasturitrendiin sopiva Countryman myi niin hyvin, että nyt on jo toisen sukupolven aika. Uutuus valmistetaan Hollannissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkaa suurempi Countrymanin olemus on entisellään, vaikka kooltaan se on venähtänyt seuraavaan luokkaan. Vaaksan lisäys pituuteen ja tuuma leveyteen tuo sen kooltaan suosikkien Nissan Qashqain ja Škoda Yetin rinnalle. Uudistumisen myötä 4 000 eurolla noussut hinta tosin sijoittaa sen ihan erilaiseen vertailuryhmään. Ulkomittojen kasvu on hyödynnetty kokonaan sisätiloissa. Tilaa on mukavasti neljälle aikuiselle tavaroineen, eikä takaistuin sietämätön ole kolmellekaan. Tilanjakoa voi säätää takaistuinta liu’uttamalla tai selkänojaa kallistamalla. Välipohjan ansiosta tavaratilan lattia on tasainen ilman nostokynnystä. Sisustus on tuttua pyöreätä Mini-muotia. Nopeusmittari on siirretty takaisin kuskin eteen ja keskellä on kosketusnäyttö järjestelmien ohjausta varten. Nappuloiden määrä on vähentynyt ja laatuvaikutelma kohentunut. Omaperäistä ilmettä ei pidä säikähtää, perusteellisella koeajolla toiminnot kyllä oppii. Pirteitä moottoreita Tarjolla on aluksi kaksi bensiinimoottoria (136/192 hv) ja kaksi dieseliä (150/190 hv). Jo vähätehoisin puolitoistalitrainen ja kolmisylinterinen bensiinimoottori tuntuu pirteältä liikkeissään ainakin talvikelillä, isommat kaksilitraiset sopivat ehkä paremmin neliveto- ja automaattimallien pariksi. Tehokkaimmat mallit odotuttavat itseään kesään. Jo perinteeksi muodostuneen John Cooper Works -mallin (231 hv) lisäksi on tulossa lataushybridiversio (224 hv), Minille uusi aluevaltaus on testattu jo BMW:ssä. Nelivetoisen bensiinihybridin hiilidioksidipäästön ollessa 49 g/km, päästöverotuksemme ansiosta 40 tuhanteen euroon jäävä hinta saattaa nostaa sen mallisarjan suosituimmaksi. Kytkeytyvä neliveto Uusin Mini on etääntynyt kauas ensimmäisten uusio-Minien mikroautomaisesta ketteryydestä ja kovasta alustasta. Silti urheilullinen perusvire tarkalla ohjauksella ja tuntumalla tiehen on säilytetty. Jousitus on edelleen jämäkkä, mutta onnistuu tasoittamaan niin pienet nypyt kuin isot heitotkin. Kuulostaako tutulta? Countryman perustuu nimittäin samalle pohjalevylle kuin emoyhtiön BMW X1 ja kakkossarjan Active Tourer. Perusmallit ovat etuvetoisia ja All4-versiot kytkeytyvällä nelivedolla varustettuja. Esittelyssä oli vain nelivetomalleja, vaikka Etelä-Norjan lumitilanne oli yhtä surkea kuin Etelä-Suomenkin. Etuvetoinen puskeva peruskäytös vaatii reipasta kaasunkäyttöä nelivedon kytkeytymiseen sähköisesti. Henkilöautoa suurempi maavara riittää mökkipolun hangessa, muovihelmaisena se ei silti ole tarkoitettu maastoon. Tehtaan edustajat eivät kuitenkaan vahvistaneet huhuja korotetusta maasturimaisemmasta Countrymanista. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: mini.fi/uusi-mini-countryman Mini Countryman Cooper All4 Hinta alkaen 32 265 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 200 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1400 r/min) Vääntö 220 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1557 mm, akseliväli 6270 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku