Ajoneuvot Esittely Uutinen 12.11.2016
Ikonin uudet kujeet – Volkswagen Golf 7,8
Volkswagen Golf uusiutuu edukseen. Autoluokan ikoni näyttää tutulta, mutta sisuksissa on uutta – niin matkustamossa kuin konepellinkin alla.
Uudistunut Volkswagen Golf esiteltiin loppuviikosta saksalaisjätin rintamailla Wolfsburgissa. Nyt esitellylle mallille voi antaa nimen Golf 7,8 – tulevaa kahdeksatta sukupolvea uumoillen.
Valokeilassa paistatellutta autoa olisi mielellään jo koeajanutkin. On hassua, että Golfin sisarmalli Seat Leonin koeajot ovat maailmalla jo ensi viikolla. Volkswagen-konsernissa samaa pohjaratkaisua käyttävät myös Audi A3 ja Škoda Octavia.
Paljon uutta
Keskiluokan perheauton keulille tulee tutun 1,4-litraisen bensiinimoottorin korvaajaksi uusi 1,5 litrainen bensiinimoottori (1.5 TSI Evo), jossa on versiosta riippuen tehoa 150 tai 130 hevosvoimaa. Jälkimmäisellä voimanlähteellä luvattu keskikulutus on 4,6 litraa sadalla kilometrillä ja sen mukaiset hiilidioksidipäästöt 104 grammaa kilometrillä.
Kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kuusiportainen versio korvautuu uudella seitsenportaisella versiolla.
Uusi ruuhka-avustin vaatii kuskilta vain sitä, että hän pitää kädet ratilla. Jonon seisahtuessa Golf pysähtyy itsenäisesti – ja lähtee jälleen liikkeelle jonon nytkähtäessä eteenpäin. Ruuhka-avustimen toiminta perustuu kaistavahdin ja mukautuvan vakionopeudensäätimen kykyihin.
Aiempaa älykkäämpi
Tarjolle tulee, lisävarusteena, myös erinomaisen tarkkapiirtoinen digitaalinen 12,3 tuuman mittaristo, jonka näkymät ovat räätälöitävissä.
Kosketusnäytön koko alkaa 6,5 tuumasta ja jatkuu aina 9,2 tuumaan. Näyttö ymmärtää myös liikettä, joten valikoita voi ohjailla kättä näyttövalikon edessä heilauttamalla.
Uusiutunut Golf on valmistajansa mukaan aiempaa älykkäämpi ja notkeammin yhteyksissä ulkomaailmaan. Älypuhelimen voi yhdistää auton hyöty- ja viihdejärjestelmiin kätevän tuntuisesti Apple Carplayn, MirrosLinkin tai Android Auton kautta. Jää myöhemmän koeajon kontolle kokeilla, kuinka vaivatonta – ja tarpeellista – älypuhelimen ja auton yhteiselo on todellisuudessa.
Pitkä matka
Sitten syntymänsä ja vuoden 1974 on Golf tullut pitkän matkan. Moni asia on muuttunut niin autotekniikassa kuin autoiluympäristössäkin. Golfin turvallisuus ja suorituskyky ovat kohentuneet läpi vuosikymmenten. Todelliset hiilidioksidipäästötkin ovat laskeneet.
Tarkkanäköinen löytää uutta puskurista ja etuvaloista. Toisaalta Golfin on näytettävä ja tunnuttava Golfilta. Liian suuret muutokset olisivat riski. Edeltäjästä erottuva räväkkä muotoilu voisi houkutella uusia asiakkaita, mutta karsastuttaa vannoutuneita golfisteja – ja heitä on paljon!
Suomeen keväällä
Uusiutunut Golf saa hinnat alkuvuodesta. Ensimmäiset autot rantautuvat Suomeen huhti–toukokuussa, aluksi perus-Golfin ja sen farkkukorisen version turvin. Lopulta tarjolla ovat kaikki malliversiot ja käyttövoimat: bensiini, diesel, hybridi, kaasu ja sähkö. Tulevasta sähkö-Golfista kerrottakoon se tärkein: toimintamatkaa luvataan nyt 300 kilometriä.