30.11.2017

Hyvästi kantit ja pokkaukset: uusi Mercedes-Benz CLS luottaa pehmeisiin pintoihin

Mercedes-Benz CLS

Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS luottaa S-sarjan kuusisylinterisiin rivimoottoreihin.

Kun alkuperäinen Mercedes-Benz CLS esiteltiin vuonna 2004, tarkoitti coupé-sana vielä viistolla kattolinjalla ja kahdella tai kolmella ovella varustettua autoa. Coupé-sanan sisältämä kauneuslataus on sittemmin kasvanut niin houkuttelevaksi, että termi on salakavalasti levinnyt neli- ja viisiovisiin, joskus jopa katumaastureihin asti.

Mercedes-Benz CLS

Niinpä Los Angelesin autonäyttelyssä esitellyn kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS:nkin nimessä esiintyy termi Coupé. Nimeä radikaalimpaa on kuitenkin muotoilu: CLS:n keulaa koristavat Mercees-Benziksi poikkeuksellisen aggressiiviset ajovalot. Kyljet ovat pelkistetyt, vain yksi keulasta perään kohoava pokkaus katkaisee tasaista peltipintaa. Perä on ensivaikutelmalta auton heikoin kohta: muodoissa on haettu pehmeyttä ehkä liiankin paljon. Takavalot ovat kuin pyöreään pintaan liimatut tarrat, ja vieläpä muodoltaan hyvin passatmaiset.

Lopullinen arvio saa odottaa myöhempää hetkeä, autonäyttelyn ahdas ja räikeästi valaistu tila ei tee oikeutta pehmeille muodoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konepellin alla rivikuutosia

Mercedes-Benz CLS:n sisätilat ovat sisarmalli E-sarjan coupésta tutut. Kojelautaa hallitsevat tyylikkään puhtaat pinnat ja turbiinimaiset ilmasuuttimet. E-sarjasta poiketen CLS on toki varustettu myös takaovilla.

Mercedes-Benz tarjoaa autoa alkuun kolmella S-sarjasta tutulla kuusisylinterisellä rivimoottorilla: kaksi dieseliä CLS 350d (286 hv) ja CLS 400d (340 hv) ja yksi bensiinimoottori CLS 450 ISG (367 hv + 22 hv sähkömoottori). Kaikki mallit on varustettu 4Matic-nelivedolla.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat