9.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai ix35 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotimaisella päästöttömällä polttoaineella kulkeva laadukas ja suorituskykyinen auto. Mistä muusta enää voisi haaveilla? Hyvää: Ympäristöystävällisyys, meluttomuus. Huonoa: Ohjaus, hankintakustannukset (verot). Polttokennoautolla voi liikkua ympäristön kannalta erittäin puhtaasti, tuleehan pakoputkesta vain vettä. Koeajan Suomen ensimmäistä polttokennoautoa Hyundai ix35:tä. Virta-avaimen kääntäminen tuottaa vaimean naksahduksen ja mittaristoon ready-tekstin. Kevyt kaasunpainallus saa auton liikkeelle. Polttokennoauto ei käytökseltään poikkea muista sähkömoottorin vauhdittamista autoista. Ainoa ääni on vaimea vihellyksen kaltainen suhina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seuraava askel Tuskin on kunnolla ladattavia sähköautoja saatu markkinoille, kun ensimmäiset vakavasti otettavat polttokennoautot jo tekevät tuloaan. Hyundai on yksi edelläkävijöistä. Vuosi 2009 moni valmistaja esitteli vetyauto-konseptejaan. Esimerkiksi Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen ja tukku japanilaistehtaita hakevat jo seuraavaa askelta ladattavien sähköautojen jälkeen. Hyundai ix 35 Fuel Cell on kuitenkin ensimmäinen jo sarjatuotannossa oleva vetyauto. Tavoitteena on tuhannen auton valmistuserä. Valmistusmäärät ovat vielä pieniä, mutta valmistaja uumoilee nykymallin seuraajan tulevan jo tavallisen autoilijan ulottuville. Vedystä sähköksi Polttokennoauto käyttää polttoaineenaan kaasumaista tai nesteytettyä vetyä. Se varastoidaan paineistettuna säiliöihin. Vety johdetaan polttokennoon. Kemiallisessa reaktiossa hapen kanssa vapautuu elektroneja, joka tuottaa sähkövirtaa. Sähkö varastoidaan akkuihin, joihin myös ladataan ajon aikana vapautuvaa jarrutusenergiaa. Polttokennoauton toimintamatka on merkittävästi suurempi kuin mihin ladattavissa sähköautoissa on totuttu. Vetyä mahtuu säiliöihin 5,6 kiloa, jolla auto liikkuu lähes 600 kilometriä. Pakoputkesta tulee pelkkää vettä, joten ajon aikaisia päästöjä ei synny. Woikoski Oy:n omistama polttokennoauto käyttää Woikosken kaasutehtailla kemiallisen prosessin sivutuotteena syntyvää vetyä. Melutonta matkaa Suuntaan tehtaanpihasta mutkaista asvalttitietä Mäntyharjulle. Painan kaasua, jota seuraa lievä pettymys. Vaikka sata kilowattia on maltillinen teho isohkolle autolle, tuntuu meno tahmaiselta. Nopeusmittariin vilkaisu nostaa nolostumisen punan poskille. Lähes äänetön kulku on hämännyt, ja vauhti on kivunnut lähes sadan kilometrin tuntivauhtiin. Vääntävä moottori vie laadukasta autoa joutuisasti. Nastarenkaiden ja tiestä nousseen soran rapina on vain vaimeaa taustamusiikkia. Vaikka moni nykyauto on taiten äänieristetty, on vety-Hyundai omaa luokkaansa. Jousitus on mukavuuspainotteisen pehmeä. Katumaasturiksi paketti on hyvä. Ohjaus on hiukan liian kevyt ja pehmeän tasapaksu. Keskialueella on lievää nahkeutta. Ohjauksen keveys on kaupunkityyppisessä ympäristössä jopa tervetullutta. Hyundain varustetaso on hyvä. Iso monitoiminäyttö kojelaudan keskellä on selkeä käytettäessä esimerkiksi navigaattoria tai peruutuskameraa. Polttoainesäiliöiden vuoksi tavallista hieman matalampaan tavaratilaan mahtuu edelleen melkoisesti rompetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tankkausasemia odotellessa Woikoskella on valmiudet rakentaa tankkausasemien verkosto Suomeen. Teknisestä osaamisesta riittäisi eväitä jopa mittavaan vientiin. Woikoski Oy:n omistaja Clas Palmberg muisuttaa, että yhtiöllä on ollut jo 1930-luvulla vedyllä kulkeva auto. Vuoden 1927 mallin Packard kuului hänen isoisälleen Bertil Palmbergille. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Hyundai ix35 Fuel Cell Ajoneuvovero 43 €/ v Käyttövoimavero 169 €/ v Moottori Sähkömoottori edessä, etuveto, automaattivaihteisto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 300 Nm Vääntö 300 Nm Akku Energian varastointi: 24 kWh litium-polymeeriakku. Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,5 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 0,96 (yhd.) (l/km) Mitat pituus 4410 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1655 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 551 l Omamassa: 1921 kg Muu tieto Polttoaine: Vety (700 bar, 5,6 kg). Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?