25.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Merkittävästi parantunut varustelu sekä kasvaneet mitat luovat laadun tuntua. Hyvää: Istuimet, hiljaiset moottoriäänet, näkyvyys. Huonoa: Heikosti vääntävä moottori, polttoaineenkulutus, ohjaus mutkatiellä. Päällisin puolin asiat ovat hyvin reilassa. Toisen polven Hyundai i20 näyttää ja tuntuu uudelta. Laatuvaikutelma on merkittävästi parempi kuin kuusi vuotta sitten myyntiin tulleessa edeltäjässä. Viisipaikkainen pikkuauto on kasvanut neljän sentillä, yli neljän metrin pituusrajan. Leveyttä on tullut lähes 2,5 senttiä lisää, mikä tuo osaltaan matkustamoon väljyyttä. Akseliväliä on venytetty 4,5 senttiä, joten aikuisetkin matkustavat ihan kelvollisesti myös takana. Takaistuin on hyvin muotoiltu ja riittävän korkea. Tavaroitakin mahtuu pienen perheen viikonloppupyrähdykselle ihan riittävästi. Ruuman pohjan voi asettaa kahteen eri korkeuteen, joskin ero on niin pieni, ettei sillä ole käytännön merkitystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia moottoreita Luvassa on myös uusia turboahdettuja, entistä taloudellisempia bensiinimoottoreita, mutta niitä ei valitettavasti ole vielä tuotannossa Turkissa, josta uudet i20:t kokonaisuudessaan tulevat. Ajoimme siten autoa 1,2-litraisella vapaasti hengittävällä bensiinikoneella. Saimme allemme 84-hevosvoimaisen version, joka on yhdeksän heppaa pontevampi kuin malliston huokein ehdokas. Koeajo tehtiin mäkisessä maastossa, jossa pienen myllyn rahkeet loppuivat pahasti kesken. Tasaisellakin maalla kaasua pitää polkea pohjaan ja vaihteita veivata tiuhaan. Ohitukset vaativat kohtuuttoman pitkän matkan kevyelläkin kuormalla. Vaihteita on vain viisi, joten kierrokset nousevat ilman kiihdytyksiäkin moottoritienopeuksissa korkealle, ja polttoainetta kuluu selvästi luvattua enemmän. Yksilitrainen ensi vuonna Ensi vuonna myyntiin tulee yksilitrainen, kolmisylinterinen bensiinimoottori, jossa hevosvoimia on joko 100 tai 120. Voimakkaampi voimanlähde tuottaa mukavalta kuulostavan 172 newtonmetrin vääntöhuipun. Sitä ennen vaihtoehtoina ovat 1,4-litrainen 100 hevosvoiman bensiinimoottori sekä 1,1- ja 1,4-litraiset turbodieselit, joista otetaan 75 ja 90 hevosvoimaa. Automaattivaihteiston saa vain isoimpaan bensiinimoottoriin, ja sekin on vanhanaikainen, janoisa nelivaihteinen laatikko. Onneksi vaihteensiirto toimii käsinkin juohevasti ja vipu on hyvin käden ulottuvilla. Istuimet ovat koko- ja hintaluokan parhaasta päästä. Turhan kevyt ohjaus Sähköisesti tehostettu ohjaus on mutkatiellä turhankin kevyt, mutta auto etenee silti suuntavakaasti ainakin kuivalla kelillä. Edes voimakas tuuli ei i20:tä heilutellut. Moottoriäänet on eristetty erinomaisesti. Karkealla tiellä rengasäänet nousivat esiin, joten nastarenkailla matkustamo saattaa olla meluisa. Tiessä olevat hidastetöyssyt ja saumat iskevät terävästi. Autosta näkee hyvin ulos. Lisävarusteinen peruutuskamera antaa vielä taustatukea näyttämällä kuvaa taustapeilissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohentunut varustelu Varustelu on parantunut merkittävästi, sillä i20:een saa myös pysäköintitutkat, lämmitettävän ohjauspyörän, kääntyvät ajovalot, automaattisen tuulilasin huurteenpoistojärjestelmän ja kaistavahdin. Suomen malliston varustelu ja hinnat eivät ole vielä selvillä, sillä autoja pitää odotella kevääseen. Kaistavahti on periaatteessa hyvä turvavaruste, mutta ainakin mutkaisella tiellä sen jatkuva piipitys on ärsyttävää. Jos kuljettaja lähtee ylittämään kaistaviivaa ilman vilkkua, auto varoittaa siitä ensin mittaristossa, ja jos se ei tepsi, varoitusta tehostuu äänellä. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Hyundai i20 1.25 MT Ajoneuvovero 101 €/ v Moottori 1 248 cm³, bensiinimoottori, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 122 Nm (4000 r/min) Vääntö 122 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 1570 mm Tavaratila: 326 l Omamassa: 1158 kg Takuu 5 vuotta ilman kilometrirajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta