17.10.2016

Hybridi-Mini häämöttää – tavoitteena neliveto ja hilpeä ajettavuus

Etuvetojen sankari ja eräs automaailman muotoikoneista on vihdoin saamassa hybridivoimalinjan.

Retroilu ei ole mikään syy välttyä kehittymiseltä ja tämä tiedetään Minilläkin. 2000-luvulla BMW:n alaisuudessa trendibrändiksi kohonnut valmistaja on vihdoin osallistumassa hybriditalkoisiin, sillä hybridi-Mini on merkin mukaan lähes valmis.

Vaikka tekniset yksityiskohdat ovat vielä harvassa, voi Minin sähkömoottorilla huristella maksimissaan 125 km/h nopeudella. Oletuksena järjestelmä pyrkii käyttämään sähkömoottoria lähinnä alle 80 km/h nopeuksissa. Sähkömoottorin tarjoama välitön vääntö sopineekin pirteän kaupunkiauton luonteeseen erinomaisesti. Valmistajan mukaan hybridin vaatimat järjestelmät on sijoitettu alas, jotta Miniin usein liitetty ajettavuus ei menisi pilalle eikä alustamuutoksiin jouduttaisi.

Akusto on sijoitettu takapenkin taakse. Sähkömoottorin voima ohjataan takarenkaille, polttomoottorin huolehtiessa klassisesti etuvedosta. Niinpä hybridillä on saavutettu neliveto, jota myös ajonvakautus osaa hyödyntää: luiston rajalla järjestelmä aktivoi molemmat voimanlähteet maksimaalisen vetopidon löytämiseksi.

Hybridi-Mini häämöttää
Brändijohtaja Sebastian Mackensen (vas.) ja tuotepäällikkö Peter Wolf ihmettelevät hybridin latauspistoketta.

Latauspistoke on sijoitettu vasemman etulokasuojan luokse. Kaasupolkimeen on puolestaan tehty tuntuva porrastus, jotta kuljettaja osaa arvioida tarkasti milloin polttomoottori joudutaan käynnistämään. Lisäksi tarjolla on hyödyllinen akunsäästötila, jotta sähkökilometrit voidaan hyödyntää myöhemmin kaupunkiajossa moottoritien sijaan.

Muotoiluikonin nykyaikaistumisesta kuultaneen lisää lähiaikoina.

Lähde ja kuvat: Mini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat