24.4.2017

Huutokauppahelmi: 1937 Talbot-Lago T150-C SS ’Goutte d’Eau’ Coupé

Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé

Uniikki Talbot-Lago on taatusti eräs upeimmista mahdollisista tavoista saapua.

RM Sotheby'sin Villa Erban klassikkoautojen huutokauppaan saapuvan autokaunottaren upeudelle pärjää oikeastaan vain sen koko nimi: Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé by Figoni et Falaschi.

Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé

Talbot-Lagon valmistama T150-C SS urheilucoupé on luomus aikakaudelta, jolloin autovalmistaja tarjosi palveluksiaan yleisesti vain perusmekaanisten osien suhteen. Todellisen muotonsa auto sai vasta koripajalla ja ranskalainen Figoni et Falaschi oli yleisin määränpää T150-malleille. Giuseppe Figonin upeat suunnitelmat toivatkin yhtiön viimeistelemille autoille uskomattomat kurvit, alkuperäisten 'Goutte d'Eau' vesipisara-coupéjen ollessa luontaisesti erittäin haluttuja.

Nyt huutokaupattava korinumero 90110 eroaa kuitenkin monista muista Figoni et Falaschin korittamista Talbot-Lagoista autoista siinä, että se on toinen kahdesta autosta, joissa myös etupyörien kotelo on katettu. Inspiraationa toimivat F&F:n valmistamat Delahaye-koritukset. Lopputuloksena on veistoksellinen ulkoasu, joka näyttää karanneen sarjakuvan sivuilta. Samalla auto on identtinen Intian Kapurthalan prinssikunnan prinsessa Stellan kuuluisan auton kanssa, joten katu-uskottavuus on taattu hoveja myöten.

Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé

Mallinimen SS viittaa Talbot-Lagon sisäiseen malliversiointiin, jolla tarkoitetaan sitä, että kyseessä on lyhyemmälle akselivälille (2,65 m) valmistettu urheilumalli hulppeamman 2,95-metrisen Lago Specialen sijaan. Koska auto oli lyhyempi ja kevyempi kuin muut versiot, oli sen tarkoitus toimia kilpamallien pohjana. T150-C SS:n saattaakin nähdä myös hyvin pelkistettynä Roadster-kilpurina tai Cabriolet-avomallina. RM Sotheby's huomauttaa, että nyt huutokaupattava yksilö on yhtä puuta: moottori, voimalinja ja alusta ovat kaikki alkuperäiset.

Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé
Kuva autosta Talbotin tehtaalla, joskus ennen toista maailmansotaa.

Korin osalta tilanne on hiukan toinen. Vuonna 1937 valmistunut autokaunotar sai piilottamisesta huolimatta siipeensä toisen maailmansodan temmellyksessä. Auto restauroitiin vuonna 1946 avomalliksi, kuten usein oli tapana. Vuonna 2000 auton silloinen omistaja päätti kuitenkin palauttaa auton entiseen muotoonsa. Kolme vuotta kestäneessä entisöinnissä kaikki tehtiin alkuperäiseen tapaan, joten lopputulos on uskomaton.

Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé

Moottorina on 4-litrainen rivikutonen, josta saadaan kolmen kaasuttimen voimin 140 hevosvoimaa. Talbot-Lagon työntötankomoottoria pidetään hyvin luotettavana. Vaihteistona on 4-vaihteinen Wilson-esivalintavaihteisto, jossa seuraava vaihde tulee valita ennen kytkimen painamista. Kauneus on myös sisäistä, sillä ranskalaiset ovat luonnehtineet auton ajettavuutta fraasilla "belle mécanique".

Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé

Aivan kirpputorilöytönä Talbot-Lagoa tuskin voi pitää, sillä vastaavien yksilöiden huutokauppahinnat ovat liikkuneet muutamissa miljoonissa. Mitäpä sitä ei silti maksaisi siitä, että voisi saapua paikalle parkkipaikan tai ehkä maailman kauneimmalla autolla. Art deco, kuinka rakastammekaan sinua.

Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé

Lähde: RM Sotheby's Kuvat: Fotohalle Unger/RM Sotheby's, Laurent Friry

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat