23.4.2017

Humanistinen katumaasturi – Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Uutta taikamattoa etsimässä: C5 Aircross tuo ensimmäisenä Citroënin mallistoon uutta jousitustekniikkaa.

Taikamattomaisista edustusmalleistaan tunnettu Citroën etsiskelee nyt paluuta samettisuuteen uudella jousitustekniikalla. Citroën C5 Aircross on nimittäin ranskalaisvalmistajan ensimmäinen malli, jossa nähdään sen uusi "Progressive Hydraulic Cushions" -jousitus. Merkki on jo jonkin aikaa vihjannut uudenlaisen hydraulisiin tyynyihin perustuvan jousituksen olevan tulossa, mutta nyt tekniikka on vihdoin saatu sarjatuotantoon saakka.

Shanghain kansainvälisessä autonäyttelyssä esitelty Citroën C5 Aircross on valmistajan mukaan "ihmismielinen SUV", sillä sen suunnittelu on kuulemma toteutettu ihmiset edellä. Käytännössä tämä näkyy valmistajan mukaan tilana, käyttöä helpottavana teknologiana ja positiivisena itsevarmuutena. Pääjohtaja Linda Jacksonin mukaan mallin on tarkoitus olla koko Citroën-brändin symboli, kertoen merkin panostuksesta luonteeseen, mukavuuteen ja matkustajien hyvinvointiin.

Citroën C5 Aircross

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Progressiiviset hydraulityynyt

Progressive Hydraulic Cushions(TM) -jousituksella Citroën tavoittelee jälleen paikkaa jousitusmukavuuden kunkkuna. Citroënin mukaan uusi rakenne perustuu perinteiseen kierrejouseen ja iskunvaimentimeen, mutta PHC lisää iskunvaimentimeen hydrauliset pohjausvaimentimet, antaen sille suuremman toiminta-alueen sisään- ja ulosjoustoissa.

Valmistajan mukaan tekniikka mahdollistaa taikamattomaisen etenemisen lievien epätasaisuuksien kohdalla. Suurempien epätasaisuuksien tapauksessa järjestelmä hidastaa liikkeitä, rajoittaen pohjaamisvaikutelmaa.

EMP2-alustarakenteeseen pohjaava Citroën C5 Aircross yhdistää merkin pirteät kurvit isomman automallin mittoihin. Merkin mukaan tarkoituksena on ollut tarjota tilaa ja valoa jokaiselle kyytiläiselle. Etupenkkiläiset saavat hierovat istuimet, takapenkkiläisille tarjolla on "luokkansa johtavat" jalkatilat ja kaikki nauttivat AQS-ilmanlaatutekniikasta, joka kertoo matkustamon ilmanlaadun keskikonsolin näytöss. Keskitunnelin kyynärtuen alla sijaitsee suuri jäähdytetty säilytyslokero ja mukien lisäksi autosta löytyvät telineet myös teepannuille.

Citroën C5 Aircross

Uutukaisen strategiset mitat ovat 4,50 metriä pituutta, 2,73-metrinen akseliväli, 1,84 metriä leveyttä sekä 1,67 metrin korkeus. Tavaratilan kooksi on ilmoitettu 482 litraa. Segmentille tyypillisesti kurveilla on haluttu korostaa auton voimakkuutta, olematta kuitenkaan suoranaisesti aggressiivinen. Tyyliä on haettu ajanmukaisella leijuvalla katolla, johon kuuluu osaltaan ikkunalinja ja mustat A- ja C-pilarit. Citroënin viime vuosien rakkaus/viha-hittiputki jatkuu Airbumpien muodossa, kyljen ilmapuskureiden saadessa jälleen uuden tulkinnan muhkeampien kolmoistyynyjen muodossa.

Teknologiaa sisällä ja voimalinjassa

Matkustamossa kuljettajaa avustavat tehtävissään 12,3-tuumainen digitaalimittaristo ja koko joukko turvatoimintoja automaattisesta hätäjarrutusavustimesta aina alamäkihidastimeen. Kaista-avustin ja kuolleen kulman avustin hyödyntävät puolestaan ohjauspyörää kuljettajan varoittamiseen, kääntäen takaisin omalle kaistalle auton ajautuessa naapurikaistaa kohti väärällä hetkellä. C5 Aircross saa myös Peugeot 3008:sta tutut Grip Control -ajotilat erilaisiin ajo-olosuhteisiin.

Citroën C5 Aircross

Voimalinjasta Citroën on paljastanut, että Kiinan markkinoilla vaihtoehtona ovat 165-hevosvoimainen ja 200-hevosvoimainen bensiinimoottori yhdessä 6-vaihteisen automaatin kanssa. Lisäksi tarjolle tulee ladattava hybridimalli, joka hyödyntää sähkömoottoria nelivedon toteuttamiseksi. 200-hevosvoimaiseen bensiinimalliin perustuva hybridi on yhteisteholtaan 300 hevosvoimaa ja Citroën lupailee autolle noin 60 kilometrin toimintamatkan pelkällä sähköllä. Euroopassa nähtäneen laajempi voimanlähdevalikoima.

Citroën C5 Aircross

Eurooppaan Citroën C5 Aircross saapuu ranskalaismerkin mukaan vuoden 2018 loppupuoliskolla.

Lähde ja kuvat: Citroën

Luetuimmat