3.3.2016

Huipputekniikka tekee Audi SQ7 TDI -katumaasturista nopean – ja pitää sen hallinnassa.

Audi SQ7 TDI

Nopea katumaasturi on varustettu sähköisellä ahtimella ja 48 voltin sähköjärjestelmällä.

Koska maailma tarvitsee enemmän suorituskykyisiä katumaastureita, julkaisee Audi uuden SQ7 TDI:n. Yli viisimetrisen katumaasturin tärkein uutuus on sähköisen kompressiahtimen piristämä nelilitrainen V8 -dieselmoottori.

Hirviömoottorin 435 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä tuotetaan yhteensä kolmen ahtimen toimesta. V8-moottorin sylinteriryhmien välissä lepäävät kaksi erikokoista turboahdinta.

Ahtimista pienempi tarjoaa ripeän vasteen matalilla pyörintänopeuksilla. Sen tukena on Audin uusi venttiilienohjausjärjestelmä, joka pitää alakierroksilla toisen pakoventtiilin suljettuna. Koska pakoventtiilit -ja kanavat ovat turboahdinkohtaisia, ohjataan koko pakokaasuvirta alakierroksilla yhteen turboahtimeen.

Kierrosten kohotessa Audi Valvelit System (AVS) avaa toisen pakoventtiilin, jonka kautta pakokaasuvirta ohjautuu kahdesta turboahtimesta suuremmalle.

Audi SQ7 TDI

Venttiiliohjauksen ja tuplaturboteknologian tukena on ensi kertaa sarjatuotantoautoon tarjottava sähköinen ahdin. Seitsemän kilowatin sähkömoottorin pyörittämä ahdin on asennettu ahtoilmanjäähdyttimen ja imusarjan väliin.

Sähkömoottorin nopean reagoinnin ansiosta täydet ahtopaineet saavutetaan 250 millisekunnissa. Sen ansiosta moottorin tuottama pakokaasuvirta kasvaa nopeasti, joka taas herättää turboahtimet. Sähköistä ahdinta käytetään vain hyvin lyhyitä hetkiä, mutta sen ansiosta perinteisten turboahtimien viiveestä päästään lähes täysin eroon.

Voimakkaan sähkömoottorin vuoksi Audin on täytynyt varustaa auto uudenlaisella 48 voltin sähköjärjestelmällä. Juuri perinteinen 12 voltin sähköjärjestelmä on ollut sähköahtimien kaltaisten teknologioiden yleistymisen esteenä.

Audi SQ7 TDI

Uuden sähköjärjestelmän ansiosta Audi SQ7 TDI hyödyntää aiemmin sisarmalli Bentley Bentaygassa esiteltyä aktiivista kallistuksenvaimennusta. Etu- ja takakallistuksenvaimentimet ovat kaksiosaiset, ja väliin on asennettu sähkömoottori ohjaama planeettapyörästö. Järjestelmän avulla kallistuksenvaimentimia voidaan löysentää tai jäykistää tilanteen mukaan. Nopeassa kaarreajossa auton kallistelua voidaan vähentää jäykistämällä kallistuksenvaimentimia. Kuoppaisella suoralla vaimentimia voidaan löysätä, mikä parantaa mukavuutta.

Sähköinen kallistuksenvaimennus, audikielellä EAWS, kuuluu ajodynamiikkapakettiin. Varustepaketin herkkuja ovat myös aktiivinen takatasauspyörästö ja nelipyöräohjaus. Yhdessä säätyvän iskunvaimennuksen ja ilmajousituksen kanssa auton ominaisuuksia voidaan muokata poikkeuksellisen paljon ajotilanteen mukaan.

Audi SQ7 TDI

Huima teknologia tulee tarpeeseen, sillä yli 2 000 kiloinen linnake kiihtyy sataan kilometriin tunnissa vain 4,8 sekunnissa. Ei ihme, että lisävarustelistalla tarjotaan myös huippukestäviä hiilikuitukeraamisia jarruja.

Viisi tai seitsenpaikkaisena varusteltu Audi SQ7 TDI saapuu Suomeen loppukesästä. Hintoja ei ole vielä varmistettu, mutta autoja haluavien kannattanee aloittaa säästäminen pikimmiten.

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat