9.9.2015

Huippusalainen sähköauto Toroidion näyttäytyi Nokialla

Toroidion

Auton kehittäjä Pasi Pennanen yhä vaitonainen auton tekniikasta.

1341 hevosvoimainen sähköauto. Huikea lukema, jonka siivittämänä hype Toroidion-sähköauton ympärillä levisi internetissä kuin palopommi heinäladossa.

Toroidion pyörähti näytillä Nokian rengasjulkaisussa lyhyellä esittelyllä. Yhtiön toimitusjohtaja, suomalainen automuotoilija Pasi Pennanen vastaili kysymyksiin positiivisesti myhäillen.

Toroidion

– Megawatin tehot ovat Toroidionin hinnat alkaen malli, meidän Fiat Puntomme, Pennanen myhäili. Itsevarmuuden puutteesta miestä ei voi moittia.

Pennanen puhuu Toroidionista teknologiayhtiönä, jonka osaamista 1MW-niminen sähköauto esittelee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Painoa alle tuhat kilogrammaa

Toroidionin tekniset tiedot ovat edelleen salaisuus. Auton akut painavat tuotantoversiossa 200 kilogrammaa, mutta prototyypissä käytetään 120 kilon akkuja. Ne tulevat Aasiasta. Koko auton painon kerrotaan jäävän alle tuhanteen kiloon.

Toroidion

–Salaisuus on akun ja vetoakseleiden välissä, Pennanen valoittaa. Sähkömoottorin kerrotaan olevan täysin nykyisestä sähkömoottoriteknologiasta poikkeava.

Toroidionin teknologiasta kuullaan lisää vasta noin vuoden päästä, sillä patentit tulevat julkisiksi vasta vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyn tienoilla.

Toroidion

Huippunopeus: 450 kilometriä tunnissa

Torioidionin ympärillä pyörivää mystiikkaa lisäävät käsittämättömät suorituskykylupaukset. Akku on sähköautoksi hyvin kevyt, mutta silti toimintamatkaksi arvioidaan noin 515 kilometriä.

Toroidion

Vieläkin älyttömämpi on Pennasen ilmoittama huippunopeus: 450 kilometriä tunnissa! Arvot ovat nykyisiin sähköautoihin verrattuna kuin toisesta maailmasta, esimerkiksi supernopeasti kiihtyvä Tesla Model S P85D kulkee vain hieman yli 200 kilometriä tunnissa, ja sen sensaatiomainen kiihtyvyys taintuu jo satasen nopeuden jälkeen.

Pennanen kertoo Toroidionin pyrähtävän kahteensataan alle viidessä sekunnissa.

Tavoitteena Le Mans

– Auto on suunniteltu Le Mansin 24 tunnin kestävyyskilpailua varten, Pennanen jatkaa. Sähköauton kannalta ensiarvoisen tärkeää on suorituskyvyn lisäksi akunvaihdoin nopeus.

Toroidionissa akku on auton läpi kulkeva palkki, joka voidaan vaihtaa varikolla ajamalla uuden akun ”yli”.

Toroidion

Huima huippunopeuslupaus asettaa haasteita auton aerodynamiikalle. Pennanen kertoo, että tuotantomalli on tarkoitus varustaa aktiivisella aerodynamiikalla, joka mukautuu kulloiseenkin ajotilanteeseen.

Väitteet ovat käsittämättömiä. Toistaiseksi voi vain toivoa, että raaseporilainen yritys tietää mitä on tekemässä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Päivitetty 9.9.15 klo 22:50: korjattu Teslan mallinimi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat