”Hot Rod” – eli varastettu auto?

1920 ja 1930-lukujen Fordit ovat suosittuja Hot Rod -rakentajien keskuudessa, mikä näkyy myös American Car Shown näyttelyautokirjossa.

Ajoneuvot | Uutinen | 17.4.2017

Hot Rod, alkujaan nimitys on erään selityksen mukaan tullut varastetuista autoista; varastettu auto on hot eli ”kuuma”, ja rodiksi taas kutsuttiin kaikkia ajoneuvoja joissa oli moottori. Selitys Hot Rod -nimelle onkin, että se olisi tarkoittanut varastettua autoa, johon on vaihdettu eri moottori ja tekniikka sekä maalattu koko komeus uudella värillä. Nykyisin nimitys Hot Rod onneksi tarkoittaa jotakin aivan muuta, mutta yhteys tekniikan vaihdolle ja erikoismaalaukselle toimii edelleen, ainakin jos urbaani tarina nimen historiasta pitää paikkaansa.

T-Ford Boattail Speedster

ACS Hot Rod Boattail

Vuoden 1927 T-Ford Boattail Speedstereillä kilpailtiin 20-luvulla Yhdysvaltojen vauhdikkailla ovaaliradoilla. Nelisylinterinen moottori kehitti 40 hevosvoimaa ja sillä päästiin parhaimmillaan jopa 100 km/h huippunopeuteen. Jos ovaalilla otettiin pientä kontaktia, niin peltisepän sijaan kolarikorjauksissa tarvittiin puuseppää, sillä auton kori on valmistettu puusta.

Ford Model A Coupe

ACS Hot Rod Ford Model A Coupe

Tällä vuoden 1931 Ford Model A Coupella on takanaan pitkä ja värikäs historia. Se on drag race -auto Kaliforniasta, vaikka auton ja alustan korkeus eivät ensisilmäyksellä kyseiseen lajiin viittaakaan. Auto on rakennettu kilpailukäyttöön jo 1960-luvulla. Moottorina 283.

Vuoden 1903 Model A oli Fordin ensimmäinen varsinainen automalli. Toisen polven Model A:ta valmistettiin vuosina 1927-1931. Se esiteltiin vuoden 1927 lopulla kansanmalliksi osoittautuneen Model T:n seuraajaksi. Kuukausi esittelyn jälkeen sitä oli tilattu jo käsittämättömät 727 000 kappaletta. Aluksi sitä myytiin neljänä värivaihtoehtona, mutta joukossa ei ollut mustaa joka oli ollut T-Fordin ainoa värivaihtoehto. Alkuperäismoottorina oli 3286-kuutioinen sivuventtiilimoottori ja sen jatkeena kolmivaihteinen käsikäyttöinen vaihteisto.

Ford Roadster -28

ACS Hot Rod

Jarkko Korennon Ford Roadster -28.

Ford Roadster -34

ACS Hot Rod Ford Roadster

Tämä sivuventtiili-V8 on ryyditetty aikakauden viritysosilla. Kolmilovisen laatikon välitystä on jatkettu Fordin pisimmällä perävälityksellä 3:54. Autolla on kilpailuhistoriaa maa- ja jääradalta Suomessa sekä kansainvälinen FIA-passi (aikakausi D-S15).

Ford V8 Roadsterilla voitettiin kansallinen maantiekilpasarja Amerikassa. 203 mailin kilpailussa Fordit veivät kuusi ensimmäistä sijaa. Roadsterit olivat ylivoimaisia myös USA:n Stock car -sarjoissa. Sensaatio oli sekin, että V8 Fordit voittivat Monte Carlo -rallin vuosina 1936 ja 1938. Kuvan -34 Roadsterin moottorina on -49 Mercuryn Flathead ja vaihteistona -39 Fordin manuaali.

Ford ”Eldorod”

ACS Hot Rod Ford Model A Eldorod

Ford Model A Cabriolet vuosimallia 1931. Fordin voimanlähteenä on Cadillacin 331-kuutiotuumainen V8 ja vaihteistona TH350 automaatti. Jaska Velinin auton esittelykyltin ”erikoista”-kohdassa lukeekin vain, että ”niin on”.

ACS Hot Rod Ford Model A Eldorod

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Keskustelu