15.7.2016

Hondan sähkömoottori vaihtaa yleisempiin metalleihin

Hondan sähkömoottori

Kehittyneiden valmistusmenetelmien avulla hybridiautoihin tarkoitetun sähkömoottorin magneetti on voitu valmistaa helpommin saatavista metallilajeista.

Honda ja Daido Steel ovat yhdessä työskennelleet uuden sähkömoottorityypin rakentamiseksi. Uusien valmistusmenetelmien avulla moottorin neodyymimagneetti on voitu valmistaa ilman harvinaisia raskaita maametalleja. Ensimmäiseksi uusi magneettityyppi tulee käyttöön uudessa japanilaisessa Honda FREED -hybriditila-autossa myöhemmin tänä kesänä.

Yleensä neodyymimagneetteihin sekoitetaan raskaita maametalleja paremman lämmönsiedon aikaansaamiseksi. Näin erityisesti hybridiajoneuvojen kanssa, jossa sähkömoottorin tarvitsee toimia yhteistyössä tavallisen polttomoottorin aiheuttamien lämpötilojen kanssa.

Yhteistyössä Daido Steelin kanssa kehitetty valmistusmenetelmä luottaa kehittyneisiin kuumamuokkausmenetelmiin perinteisemmän sintrauksen sijasta. Lopputuloksena saavutetun magneetin kristallirakenne on jopa kymmenen kertaa aiempaa pienempi, antaen magneetille paremman lämmönsiedon. Samalla Honda on myös muotoillut magneetin uudelleen magneettivuon optimoimiseksi.

Uuden valmistusmenetelmän taustalla on pyrkimys alentaa sähkömoottoreiden valmistuskustannuksia ja vähentää riippuvutta Kiinan metallimarkkinoista.

Lähde: Honda, Autoblog Kuva: Honda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat