3.7.2016 Ajoneuvot Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda-miesten harmiksi edessä voi todellakin olla pitkä kuuma kesä: uusi Honda NSX piristää mannertamme vasta syksyllä. Honda halusi ystävällisesti muistuttaa NSX-superautonsa uudesta tulemisesta peräti 31-sivuisella lehdistöpaketilla. Perkasimme oleellisimmat pointit tiiviiksi koosteeksi siitä, miksi syksyäkin voi joskus odottaa. Vanha ja uusi Honda NSX Jos Honda NSX kuulostaa tutulta, siihen on hyvä syy. Vuosina 1990–2005 valmistettu alkuperäinen NSX (New Sportscar eXperimental) oli Hondan pyrkimys rakentaa luotettava arkikäyttöinen superauto. Keskimoottorisen ajoneuvon voimanlähteenä toimi 3,0-litrainen V6, joka tuotti 294 hevosvoimaa kirkuvilla kierroksilla. Rakenteissa käytettiin runsaasti alumiinia ja muuan Ayrton Senna suostutteli Hondaa jäykistämään NSX:ää entisestään paremman alustavirityksen aikaansaamiseksi. NSX:n klassinen urheiluautomuoto heijasteli puolestaan F-16-suihkuhävittäjää, sillä täydellinen näkyvyys ympärille oli pääsuunnittelija Shigeru Ueharan mielestä tavoittelemisen arvoista. Pitkän elinkaarensa aikana NSX koki useita päivityksiä, löytäen aina lisää kyvykkyyttä perusrakenteestaan. Auto poistui tuotannosta lopulta 2005, valmistusmäärän ollessa yli 18 000 kappaletta. Aika on muovannut NSX:n mittasuhteet nykymuodin mukaisiksi. NSX:n poistumisesta asti Hondalta on kysytty toistuvasti uudesta mallista ja vuosikausien vihjailuiden ja konseptikiusoittelun jälkeen uusi NSX, tällä kertaa "New Sports eXperience", sai lopulta vihreää valoa. 2010-luvun tulkinta NSX:stä säilyttää esimerkiksi alkuperäisen keskimoottorisen rakenteen ja innokkuuden käyttää uusia materiaaleja auton rakenteessa, mutta moni asia pinnan alla on kokenut muutoksen. Alkuperäisen NSX:n vapaastihengittävä moottori on vaihtunut 3,5-litraiseen tuplaturbo V6:een, joten tehoa luvataan 507 hevosvoimaa. Lisäksi moottorin luonteesta johtuen huippuvääntö, 550 newtonmetriä, tarjoillaan heti 2 000 1/min tuntumasta, joten uuden NSX:n kanssa riittänee, valitettavasti, sivistyneempi ajotyyli. Polttomoottorin lisäksi uudessa NSX:ssä käytetään hybriditekniikkaa, sillä sähkömoottori avustaa polttomoottoria sen tehtävissä tasaisemman voimantuoton aikaansaamiseksi. Avustavan suoravetomoottorin ansiosta myös erillinen starttimoottori on voitu jättää pois kokonaan. 9-vaihteiselta kaksoiskytkinvaihteistolta veto lähetetään takapyörille. Neliveto saavutetaan siten, että auton etuakselilla on puolestaan vielä kaksi 37-hevosvoimaista sähkömoottoria, jotka voivat tarpeen tullen myös jarruttaa eturenkaita paremman kääntyvyyden saavuttamiseksi. Valmistajan mukaan paikoiltaan kiihdytettäessä sähkömoottorit vastaavat ensimmäisen 0,1 sekunnin kiihdytyksestä, polttomoottorin päästessä sen jälkeen juoneen mukaan. Hybridisaation ansiosta NSX:llä voi myös ajaa lyhyitä matkoja pelkän sähkön turvin. Hondan nimitys mielenkiintoisen monimutkaiselle voimalinjaratkaisulle on Sport Hybrid Super Handling All-Wheel-Drive, eli kavereiden kesken Sport Hybrid SH-AWD. Järjestelmän yhteisteho on 581 hevosvoimaa ja 646 newtonmetriä vääntöä. Tehon lisäksi Honda on keskittynyt myös NSX:n ajettavuuteen, sillä valmistaja kehuu saavuttaneensa elektronisen ohjaustehostuksen osalta kaiken hyvän ja kauniin: pehmeän ajettavuuden arkiajossa ja terävän, palautteellisen ohjaustuntuman todella ajettaessa. Alkuperäisen NSX:n tavoin runsaasti alumiiniin luottava jousitus puolestaan on suunniteltu uuden nelivetojärjestelmän ehdoilla ja säädettävän iskunvaimennuksen pitäisi kyetä muuttamaan auto miellyttävän kauppakassin ja rataohjuksen välillä. Jopa taotusta alumiinista valmistettujen vanteiden luvataan olevan luokkansa keveimmät turhan jousituskuorman vähentämiseksi. Uuden NSX:n ehkä suurin haaste on ollut aerodynamiikka, sillä erinomaisen ajettavuuden, pienen kulutuksen ja riittävän jäähdytyksen toteuttaminen ilman aktiivisia ilmanohjaimia on vaatinut Hondalta tuhansia tunteja tietokonesimulaatiota sekä lukuisia tuulitunnelivierailuita niin Japanissa kuin Yhdysvalloissa. "Total Airflow Management" -konsepti lupailee kuitenkin, että autossa olevat 10 jäähdytintä ja jarrut saavat tarpeeksi ilmaa lämpöongelmien välttämiseksi. Ilmanvastuksen minimointi ja tasapainoisen downforcen ovat määrittäneet lukuisia pieniä yksityiskohtia ajoneuvon muodossa. Lisäksi Hondalle uskollisesti ajoneuvon arkikäyttöä ei ole unohdettu: tuulilasinpyyhinten ja lasinpesimien luvataan tuulitunnelitestien perusteella toimivan moitteettomasti jopa 290 km/h nopeuksissa! Arkeen ja radalle suunniteltu auto tarvitsee selkeästi eroavat ajotilat moninaisten järjestelmien hallintaan. Hondan versiossa niitä on neljä: Quiet (polttomoottori pysyttelee sammuksissa tai käy hiljaisesti), Sport (enemmän ääntä ja voimaa), Sport+ (terävämpi kaasuvaste ja vaihteisto, parempi ohjaustuntuma, enemmän ääntä) ja ratakäyttöön suunniteltu Track (parempi jarrutuntuma, neliveto ja ajonvakautusjärjestelmät antavat enemmän liekaa, hybridijärjestelmä priorisoi suorituskykyä). Vanhan NSX:n hävittäjähenkinen ohjaamo on vaihtunut modernimpaan mukavuuteen. Hondan mukaan ajotilojen välillä ohjaamossa vallitsee 25 desibelin ero moottoriäänen määrässä, minkä lisäksi pakoputkistossa on nykymuodin mukainen avattava venttiili rouheampia ääniä varten. Järjestelmien luvataan myös muuttavan äänen luonnetta ajotilan mukaan. Ohjaamossa toimii myös erillinen aktiivinen äänijärjestelmä, joka pehmentää moottorilta tarkkailumikrofoneihin kantautuvaa ääntä tuottamalla joko samanvaiheista tai vastavaiheista ääntä äänentoistojärjestelmän kaiuttimista. Kattavasta, jokaista komponenttia koskevasta painonsäästöstä huolimatta kaikki uusi tekniikka painaa, sillä NSX:n painoksi ilmoitetaan noin 1 800 kilogrammaa, varusteista riippuen. Kuten todettua, NSX:n pitäisi saapua eurooppalaisten asiakkaiden pihoihin syksyllä. Saako ruskakyttäyksen aloittaa jo heinäkuussa? Lähde ja kuvat: Honda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?